• خانه
  • بلاگ
  • نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور + عیب یابی
نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور + عیب یابی

نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور + عیب یابی

کنترل فاز به عنوان یکی از تجهیزات حفاظتی به کار گرفته می‌شود و وظیفه حفاظت از الکتروموتور را به صورت الکترونیکی بر عهده دارد و در واقع از مدار در برابر اختلاف ولتاژ محافظت می‌کند.  کنترل فاز داراب یک کلید ایمنی است که از مشکلات برقی در مدارهای برقی ساختمان جلوگیری می‌کند. از آنجایی که حفاظت از تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی بسیار ضروری است؛ بنابراین  استفاده از تجهیزات حفاظتی در سیستم‌ها و مدارهای الکتریکی بسیار مهم است.  در ادامه می‌خواهیم درباره نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور و نحوه عیب یابی با کنتاکتور صحبت کنیم.

کاربرد کنترل فازها

همان طور که در ابتدا گفته شد، بیشتر اوقات از کنترل فازها برای حفاظت از مدارهای موجود در موتورهای الکتریکی و تابلو برق‌ استفاده می‌شود، اما کار اصلی کنترل فازها محافظت از موتور در برابر دو فاز شدن آن، عدم تقارن فازها، عدم توالی فازها و... است. رله کنترل فاز با این هدف طراحی شده است تا در صورت بروز هرگونه خطا در سیستم، جریان گذرنده از مدار را قطع کرده و مانع از آسیب دیدگی و خراب شدن اجزای مدار شود. هنگامی که از رله کنترل فاز استفاده می‌کنید، می‌توانید پارامترهایی مانند تغییر توالی فازها، عدم تقارن در فازها، افت یا افزایش ولتاژ، وقوع قطعی در یک یا دو فاز از مدار و... را اندازه‌گیری کنید.

کنترل فازها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند، اما نحوه عملکرد هر دو نوع کنترل فاز مشابه هم است. فقط باید به نوع مدار و سیم کشی که قرار است در آن‌ها به کار برده شود دقت داشته باشید. اگر می‌خواهید امنیت سیستم‌های الکتریکی موجود در ساختمان‌های مسکونی و یا شرکت‌ها را افزایش دهید می‌توانید از کنترل فاز تک فاز استفاده کنید. کنترل فازهای تک فاز عملکردی مانند محافظ برق دارند؛ بنابراین پس از اینکه این دستگاه را نصب می‌کنید دیگر نیازی به استفاده از محافظ‌های جداگانه برای وسایل برقی نخواهید داشت. دستگاه‌های کنترل فاز سه فاز برای کار نیاز به سه فاز ورودی دارند.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق ساده و هوشمند چه تفاوت هایی با هم دارند؟

نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور

نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور بحث بسیار مهمی است. برای انجام این کار ابتدا لازم است درباره سیم کشی کنترل فاز سه فاز صحبت کنیم. از آن جایی‌ که رله کنترل فاز سه فاز قدرت قطع و وصل را بصورت مستقیم ندارد؛ بنابراین لازم است که از یک کنتاکتور برای آن استفاده کنید.  دستگاه کنترل فاز برای کار کرد خود نیاز به سه ورودی دارد، اما در خروجی فقط کافیست تا پایه‌های ۱۸ و ۱۵ را را به کنتاکتور متصل کنید. پس از انجام سیم کشی شما باید دو پارامتر میزان حساسیت به عدم تقارن فازها و زمان وصل رله  را تنظیم کنید. هر دو این پارامترها قابلیت تنظیم کردن را دارند. به این نکته توجه کنید که تنظیم میزان حساسیت به عدم تقارن فازها می‌تواند از ۷ تا ۲۵ درصد باشد، اما در صورتی که اختلاف ولتاژ بین فازها بیش از این مقدار باشد، رله خروجی و یا کنتاکتور قطع خواهد شد. تنظیم زمان وصل رله می‌تواند بین ۲ تا ۲۴۰ ثانیه باشد. یعنی رله خروجی کنترل فاز و یا کنتاکتور، پس از طی کردن زمان تنظیم شده، برق دار خواهد شد.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق سه فاز چیست؟ بررسی کارایی، انواع، قیمت و نصب

عیب یابی در بستن کنترل فاز با کنتاکتور

در هنگام بستن کنترل فاز با کنتاکتور ممکن است گاهی اوقات مشکلاتی بروز پیدا کند؛ بنابراین شناسایی و حل این مشکلات ضروری است. در ادامه چند مورد از اشکالاتی که در هنگام بستن کنترل فاز با کنتاکتور ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را توضیح دهیم.

کنتاکتور قطع و وصل می‌شود : علت عیب می‌تواند این باشد کهکنتاکتور کمکی مدار نگهدارنده را نگه نمی‌دارد و یا در کنتاکتور جریان مستقیم قطع شدگی دارد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید کنتاکت‌ها را تمیز کنید و اتصالات را کنترل کنید و مقاومت پیش گذار را تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض کنید.

کنتاکتور زیاد گرم می‌شود : علت عیب می‌تواند این باشد که مدار هسته بسته نشده است و فاصله هوایی بین آن وجود دارد، در جریان مستقیم کنتاکت کمکی باز نمی‌شود و یا در جریان مستقیم مقاومت پیش گذار اتصالی دارد. برای برطرف کردن این عیب می‌توانید مسیر حرکت هسته را با بنزین تمیز کنید، بوبین کنتاکتور را تعمیر و یا در صورت نیاز آن را تعویض کنید و یا مقاومت پیش گذار را تعویض کنید.

کنتاکتور صدا می‌دهد : علت عیب می‌تواند این باشد که مدار به درستی بسته نمی‌شود و یا حلقه اتصال کوتاه روی هسته قطع شده است برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید مسیر حرکت هسته را با بنزین تمیز کنید، هسته را خارج کنید و سپس آن را به درستی جا بزنید و حلقه اتصال کوتاه روی هسته را کنترل کنید و آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

کنتاکتور قطع نمی‌شود : علت عیب می‌تواند این باشد که قطعات اتصال کنتاکتور به یکدیگر جوش خورده‌اند و عمر آن‌ها به پایان رسیده است. برای برطرف کدردن این مشکل می‌توانید کنتاکتور را باز کنید و کنتاکت‌ها را تعویض کنید، کنتاکت‌های تایمر را تمیز و یا تعویض کنید و سیم ها را کنترل و مشکلات احتمالی آن‌ها را برطرف کنید.

مطالب مرتبط :

 

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page