• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق دو کنتوره و چهار کنتوره چیست و چه کارایی دارد؟
تابلو برق دو کنتوره چیست و چه کارایی دارد؟

تابلو برق دو کنتوره و چهار کنتوره چیست و چه کارایی دارد؟

در ساختمان ها از انواع تابلو برق شامل تابلو برق دو کنتوره، تابلو برق توزیع یا عمومی، تابلو برق کششی و تابلو برق آسانسور (1_0) استفاده می شود. این تابلوها عموما به شکل جعبه های فلزی یا پلاستیکی هستند که تجهیزات الکتریکی در داخل آن ها به هم متصل شده اند و به عنوان منبع تغذیه برق ساختمان یا سیستمی خاص عمل می کنند. در این مقاله می خواهیم با تابلو برق دو کنتوره در ساختمان آشنا شویم.

تابلو برق دو کنتوره یا تابلو کنتورهای برق چیست؟

محل نصب این تابلو نزدیک درب اصلی ورودی ساختمان است. کابل اصلی برق از طریق تیرهای چراغ برق توسط اداره برق باید ابتدا وارد این تابلو در ساختمان شود و سپس بین واحدها و مشاعات توزیع گردد. اندازه این تابلو برق به تعداد کنتورهایی که در داخل این جعبه نصب می شود بستگی دارد. به عنوان مثال تابلو برق یک ساختمان 10 واحدی به گونه ای ساخته می شود که بتوان 10 کنتور برق و یک کنتور عمومی داخل آن نصب کرد.

چنانچه ساختمان مجهز به آسانسور باشد کنتور عمومی را از نوع کنتور سه فاز نصب می کنند و اگر فاقد آسانسور باشد از کنتور تک فاز استفاده می شود. تابلو دو کنتوره را به صورت روکار، توکار و ایستاده طراحی می کنند. همچنین تابلو برق ایستاده بر روی پایه نصب شده و تابلو دیواری روکار به وسیله رول بولت روی دیوار قرار می گیرد.

کارایی تابلو برق دو کنتوره

تابلو برق دو کنتوره برای تامین و توزیع برق واحدهای مختلف یک ساختمان کاربرد دارد و چنانچه هر واحد از 220 متر کمتر باشد به ازای هر واحد یک کنتور تکفاز نصب می شود. اگر هر واحد از 220 متر بیشتر باشد باید کنتور سه فاز در تابلو برق قرار داده شود. همچنین در صورتی که در قسمت عمومی ساختمان موتورخانه مرکزی و چیلر وجود داشته باشند یک کنتور سه فاز دیماندی نصب می شود که مهندس ناظر باید مقدار آمپر آن را تعیین کند.

بعد از تعیین تعداد کنتورهای مورد نیاز برای تابلو برق دو کنتوره یک قاب تابلو با عمق 18 سانتیمتر با ورق گالوانیزه ساخته می شود و باید در محل نصب تابلو برق قرارداده شود و اطراف آن قاب را باید حدود 5 سانت آژاد گذاشت و حداقل 60 سانتیمتر با کنتور گاز و حداقل 1 متر با کنتور فاصله داشته باشد و سپس تابلو برق را داخل آن به صورت کشویی داخل قاب پیچ و نصب کرد.

معرفی قسمت های مختلف تابلو برق دو کنتوره

  1. قسمت چپ  بالا ورودی که کابل های برق اصلی وارد تابلو شده و شامل یک کلید اتوماتیک، تعدادی کلید مینیاتوری و تعدادی شینه و ترمینال است.
  2. قسمت راست بالا محل نصب تابلو برق دو کنتوره تک فاز و سه فاز است
  3. سمت رساست پایین محل نصب کلیدهای مینیاتوری خروجی از تابلو برق است.

نکات مهم نصب تابلو برق دو کنتوره

  • کنتورهای تک فاز باید از کف دارای ارتفاع بین ۱۸۰ سانتی متر تا ۲ متر باشند.
  • در مجتمع های بزرگ حداکثر ارتفاع نصب تابلو برق دو کنتوره باید 220 سانتیمتر باشد و فاصله تابلو از سطح زمین حدود 80 سانتیمتر لحاظ شود.
  • برای انجام راحت تعمیرات و کارهای مختلف باید فضای جلو تابلو برق را حداقل یک متر در نظر گرفت.
  • بدنه تابلو برق دو کنتوره فلزی باید به سیم ارت متصل شود.
  • قطر ورق به کار رفته در ساخت تابلو برق نباید از 1یک و نیم میلیمتر کمتر باشد.

قبل از خرید تابلو برق 4 کنتور و 2 کنتور به این نکات توجه کنید

تابلو برق ۴ کنتور و تابلو برق 2 کنتور معمولا برای آپارتمان ها و اماکن مسکونی استفاده می شوند. برای خرید تابلو برق ۴ کنتور یا خرید تابلو برق 2 کنتور که مخصوص 4 یا 2 واحد است باید به نکاتی پیرامون آن توجه کرد. باید ابتدا به توکار، روکار یا ایستاده بودن آن ها توجه کرد.

اگر نیاز به تابلو برق ایستاده داشته‌ باشیم، باید از بدنه فلزی‌ بیشتری استفاده کنیم. تابلو های 2 کنتور معمولا از 2 عدد سه فاز استفاده می کنند و نوع ورودی آن ها شینه است. تعداد فاز ها تابلوی 4 کنتور متفاوت است‌. پس باید به این قطعات نیز توجه کرد.

 تمامی تجهیزات استفاده شده باید از برند های عالی و با کیفیت استفاده ‌شود. زیرا قرار است زمان زیادی از آن ها در آپارتمان استفاده شود و نیاز است که کیفیت بالا داشته باشند. معمولا این تابلو ها در معرض دید و در حیاط یا پارکینگ آپارتمان ها نصب می شوند. پس باید تمامی استاندارد ها در آن ها رعایت شده تا ایمنی بالا داشته باشند. اگر قرار است تابلو در فضاهای باز مانند حیاط نصب شده باشد،‌‌ باید حتما ضد زنگ بوده و بدنه آن از استیل ساخته شده باشد. البته استفاده از هر نوع فلز می تواند مجاز باشد ولی باید روی آن ضد زنگ زده شود.

قیمت تابلو برق های 4 و 2 کنتور

از دیگر موارد مهمی که برای تابلو برق 4 کنتور و 2 کنتور به آن توجه می شود، قیمت این تابلو ها است. قیمت تابلو برق 4 کنتور و قیمت تابلو برق 2 کنتور به صورت مستقیم به قطعات سازنده و برند آن ها بستگی دارد.

 هم چنین اجرت ساخت‌ نیز در این میان وجود داشته که از این رو برای اطلاع از قیمت اصلی باید از مراکز فروش تابلو برق 4 کنتور و فروش تابلو برق 2 کنتور از قیمت ها با خبر شوید.‌ بهتر است استعلام قیمت از شرکت مورد نظر به روز انجام شود‌.

 زیرا به علت نوسانات قیمت ارز و وجود قطعات خارجی، هر روز قیمت آن ها تغییر کرده و در نتیجه قیمت تابلو برق به طور کلی نیز زیاد یا کم شود. هر چقدر تابلو های 4 یا 2 کنتور پیچیده تر باشند قیمت بیشتری برای آن ها در نظر گرفته می شود. زیرا باید وقت، دانش و تخصص  بیشتری برای مونتاژ و ساخت آن ها گذاشته شود.

جمع بندی

انواع تابلو برق با کارایی های مختلف در سیستم های گوناگون به کار می روند که می توانند برق مورد نیاز آن سیستم را تامین کنند. تابلو برق ساختمان در مدل های متنوعی ساخته می شود که مهم ترین آن تابلو کنتور برق دو واحدی و تابلو برق دو کنتوره است که قسمت جلو درب ورودی نصب می شود. وظیفه این تابلوهای برق تامین و توزیع انرژی برق مورد نیاز هر یک از واحدهای آن ساختمان است.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page