• خانه
  • بلاگ
  • [قیمت و خرید تابلو برق ایستاده] + کارایی، اجزا و محل نصب
[قیمت و خرید تابلو برق ایستاده] + کارایی، اجزا و محل نصب

[قیمت و خرید تابلو برق ایستاده] + کارایی، اجزا و محل نصب

یکی از تجهیزاتی که برای توزیع نیروی برق در صنایع از آن استفاده می‌شود، تابلو برق ایستاده است. تابلو برق‌ها انواع مختلفی دارند که معمولا بر اساس نیاز محیط، کاربرد آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. نوع ایستاده برای فضای بسته یا باز در نظر گرفته می‌شود و ویژگی‌های خاص خود را دارد. به دلیل اهمیت وجود این تابلو برق تصمیم گرفتیم تا در ادامه مطلب از وبسایت ساتل تابلو آسیا علاوه بر کارایی، اجزا و محل نصب، درباره قیمت تابلو برق ایستاده نیز صحبت کنیم و اطلاعات لازم را به دست آوریم.

کاربرد تابلو برق ایستاده

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای یک مدار الکتریکی پیشرفته و پیچیده تابلو برق است. همان‌طور که بیان کردیم انواع مختلفی از این وسیله وجود دارد که تابلو برق ایستاده یکی از پر کاربردترین آن‌ها است. تابلو برق توسط مدارهای الکتریکی که در آن قرار گرفته است، جریان برق را کنترل می‌کند و در توزیع آن هم نقش دارد.

 اگر این دستگاه وجود نداشته باشد، ممکن است آسیب جدی به وسایل برقی وارد شود. نوع ایستاده تابلو برق اندازه بزرگتری دارد. به همین دلیل تجهیزات الکترونیکی بیشتری را در خود جای می‌دهد. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای تابلو برق ایستاده، گردآوری و تجمیع تمام تجهیزات الکتریکی در یک فضای امن است. در این صورت می‌توان به راحتی تعمیر و نگهداری را برای آن انجام داد و سرعت کار را در این زمینه بالا برد. هم‌چنین کسانی که قصد تعمیر و نگهداری از این وسیله را دارند هم با امنیت کامل می‌توانند این کار را انجام دهند.

انواع تابلو برق ایستاده

تابلو برق ایستاده معمولا در سه مدل اصلی زیر طراحی و تولید می شود:

  • تابلوهای ایستاده تمام بسته

این گروه از تابلوها به صورت کاملا مستقل و بدون نیاز به تکیه دادن به دیوار روی سطح مستقر شده و به راحتی قابل استفاده اند.

  • تابلوهای تمام ایستاده، قابل دسترسی و فرمان از جلو

این مدل تابلو برق ایستاده طوری طراحی شده که امکان دسترسی به تجهیزات، کلیدها، فیوزها اهرم ها و.. از بخش جلویی تابلو میسر شده است. همچنین برای دسترسی راحت جهت انجام تعمیرات، تعویض اتصالات و.. یک درب لولایی مجهز به قفل الکتریکی در تابلو تعبیه شده است.

  • تابلوهای ایستاده تمام بسته کشویی

تابلو ایستاده تمام بسته کشویی از ۲ قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده که قسمت ثابت همان سلول تابلو برای جای دادن تجهیزات، اتصالات و.. و قسمت دوم در واقع اسکلتی متحرک به شکل کشو می باشد که اتصالات لازم در آن به کمک چرخ دنده ها برقرار شده است.

  • تابلوهای ایستاده فشار ضعیف

این گروه از تابلوها با ولتاژ ۱۰۰۰ ولت در مقایسه با سایر انواع تابلو فشار ضعیف تری داشته و خودشان به انواع مختلفی از جمله تابلوهای میزی، دیواری، رک، ایستاده و.. دسته بندی می شوند.

مزیت تابلو برق ایستاده

تابلوهای ایستاده برای نصب نیازی به عملیات های پیچیده ساختمانی نداشته و با ظاهر کمدی شکل شان به راحتی به صورت روکار در محل قابل استفاده خواهند بود. جنس این تابلوها نیز معمولا از پلاستیک، استیل یا آهن می باشد که مقاومت خوبی دارد.

تابلو برق از نوع ایستاده از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بعد از اینکه درباره تابلو برق ایستاده و کاربرد آن دانستیم، به اجزای سازنده می‌پردازیم. در این جا باید گفت که هر تابلو برق فارغ از نوعی که دارد، دارای ساختمان و اجزای عمومی بوده که برای همه آن‌ها یکسان است. تمامی تابلو برق‌های ایستاده از ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند. داخل تابلو برق سلول‌هایی وجود دارند که با پیچ و مهره به هم متصل شده‌اند.

 یک مکان برای ورود و خروج کابل‌ها در آن‌ها قرار گرفته است‌. هم‌چنین ابزارهای برای اندازه‌گیری وجود دارند که در جلوی تابلو برق قرار گرفته‌اند تا بتوان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. هم‌چنین در تابلو برق ایستاده معمولا تفاوت‌هایی در این اجزای عمومی وجود دارد‌. به عنوان مثال پل کابل که برای کابل‌های ورودی و خروجی استفاده می‌شود، در این نوع قرار گرفته است. با این حال یک سری از قطعات هم وجود دارند که به عنوان اجزای اصلی در نظر گرفته می‌شوند. این قطعات به شرح زیر هستند:

  • فیوز‌ها
  • بی‌متال
  • کلیدهای حرارتی
  • کلیدهای مینیاتوری
  • کنتاکتور
  • کلید نشتی جریان
  • سوئیچ الکترونیکی
  • چراغ سیگنال
  • تایمر
  • چراغ هشدار
  • پی ال سی
  • ترمینال
  • میکروسوئیج
  • داکت کابل

تمامی این اجزا به صورت حیاتی باید در تابلو برق وجود داشته باشند؛ زیرا وظایف مهمی را در آن انجام می‌دهند و وجود آن‌ها الزامی است.

بدنه تابلو برق ایستاده چه اجزایی دارد؟

مهم ترین بخش های به کار رفته در بدنه تابلو برق ایستاده به صورت زیر است:

  • محفظه تابلو ( در برگیرنده تابلوهای فرمان و قدرت)
  • بوشینگ (ساختار عایق برای عبور هادی از بخش های غیر عایق)
  • خانه تابلو برق (دارای پوشش فلزی)
  • جداره تابلو (جهت متمایز کردن هر خانه از خانه دیگر)
  • دریچه حفاظتی (با عملکرد ۲ جانبه)

وزن و ابعاد تابلو برق ایستاده

همانطور که خودتان هم می دانید هرچقدر که تابلوها اجزای بیشتری داشته باشند سنگین تر می شوند. در واقع به همین دلیل است که تابلوهای صنعتی با تجهیزات زیادشان از سنگین ترین انواع تابلو بوده و برای جابه‌جایی شان از چرخ های مخصوص استفاده می کنند.

از نظر ابعادی نیز باید بگوییم که تابلوهای ایستاده باید طوری طراحی شوند که تمامی تجهیزات لازم را در خودشان جای داده و در عین حال به اندازه ای فضا داشته باشند که کار هیچ کدام از آن ها بر دیگری تاثیر نگذارد.

استانداردهای به کار رفته در ساخت تابلو برق ایستاده

بهتر است بدانید که ساخت تابلو برق ایستاده، غالبا با توجه به استانداردهای ریتل آلمان انجام می گیرد که طبق آن هر تابلو با توجه به نوع کاربرد باید در ابعاد و اندازه مشخصی تهیه شده و همچنین از نظر ساختاری کاملا ایمن باشد. رعایت این استانداردها علاوه بر حفظ جان و ایمنی محیط، در زمینه نگهداری و دوام تجهیزات تابلو ایستاده نیز موثر بوده و باعث بهبود عملکرد آن می شود.

محل نصب تابلو برق های ایستاده

همان‌‌طور که از نام این تابلو برق پیداست باید به صورت ایستاده قرار بگیرد. بنابراین مانند تابلو برق‌های دیگر به دیوار نصب نمی‌شود و شرایط آن‌ها را ندارد. اما محل نصب تابلو برق ایستاده هم باید استانداردهایی را رعایت کند. این تابلو‌ها هم در فضای سربسته و هم محیط روباز قرار می‌گیرند.

با این حال باید دمای محیط را برای آن‌ها در نظر گرفت‌. معمولا نباید دما از ۳۰ درجه بیشتر و از ۲۵- کمتر باشد. هم‌چنین تابلو باید از سطح زمین کمی بالاتر باشد. محل نصب و قرار گیر تابلو برق ایستاده باید کاملا ایمن باشد؛ زیرا هم امکان از بین رفتن تجهیزات الکترونیکی داخل تابلو وجود دارد و هم ممکن است آسیب به افراد و یا محیط وارد شود.

تابلو برق‌های ایستاده معمولا برای مکان‌هایی که نیاز به دستگاه‌ها و وسایل برقی در آن بیشتر است مانند کارخانجات بزرگ، ساختمان‌های تجاری یا مجتمع‌های مسکونی بزرگ استفاده و نصب می‌شوند. محفظه این تابلوها بزرگ است و می‌تواند تجهیزات الکتریکی بیشتری را در خود جای دهد. به همین خاطر در مکان‌هایی که نیاز به این تجهیزات الکتریکی زیاد وجود دارد، از تابلو برق ایستاده استفاده می‌شود.

حتما مشاهده کنید : قیمت و خرید تابلو برق سه فاز و بررسی کارایی

خرید تابلو برق های ایستاده

برای اطلاع از قیمت تابلو برق ایستاده باید با کارگاه‌های ساخت این تابلو برق‌ها ارتباط داشت. قیمت تابلو برق نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اجزا داخلی یک تابلو برق معمولا وارداتی هستند و قیمت دلار بر روی آن‌ها تاثیر دارد. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت تابلو برق ایستاده باید به روز باشید.

هم‌چنین شما به عنوان خریدار باید به نحوه ساخت تابلو برق نیز دقت کنید. کسی که تابلو برق را می‌سازد باید یک مهندس برق صنعتی متخصص در این زمینه باشد. زیرا این دستگاه یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های مدار الکتریکی یک مکان است. پس باید این مورد را هم برای یک خرید خوب در نظر بگیرید.

جنس فولاد استفاده شده برای محفظه هم بسیار مهم است‌. در تابلو برق‌‌ ایستاده باید به این فاکتور نیز به هنگام خرید توجه کرد. ممکن است تابلو برق از محفظه با جنس مناسب ساخته شده باشد اما قیمت آن بالا باشد. این افزایش قیمت ارزش خرید دارد. زیرا از مشکلات بعدی هنگام استفاده جلوگیری می‌کند.

تجهیزات الکتریکی استفاده شده در تابلو برق هم باید از نظر کیفیت و برند، هنگام خرید بررسی شوند. هرچقدر این تجهیزات با کیفیت‌تر و معروف‌تر باشند، ارزش خرید تابلو برق بیشتر می‌شود.

با این حال خرید این تابلو برق‌ها نیز به راحتی انجام خواهد شد به این صورت که شما سفارش را به صورت حضوری یا از طریق وب سایت کارگاه‌ها به آن‌ها می‌دهید و در اسرع وقت برای بازدید و اطلاعات بیشتر و ساخت تابلو برق ایستاده با شما تماس گرفته می‌شود.

قیمت تابلو برق ایستاده

تابلو برق ایستاده به علت استفاده گسترده در زمینه سیستم های توزیع کنترل و قدرت، در انواع متفاوتی طراحی و روانه بازار می شود که همین انواع متفاوت باعث شده تا قیمت خرید و فروش تابلو برق ایستاده نیز رنج گسترده ای داشته باشد. در این زمینه مدل تابلو، برند محصول، کیفیت و جنس آن، نوع مواد به کار رفته در ساخت و طراحی، تجهیزات تابلو برق، ویژگی ها و قابلیت ها، ابعاد و اندازه همگی از مواردی هستند که در تعیین قیمت تابلو برق ایستاده موثر خواهند بود. توجه کنید که هنگام خرید، انتخاب منبع معتبر و قابل اطمینان نیز اهمیت ویژه ای خواهد داشت. در این زمینه شما می توانید برای خرید تابلو برق ایستاده و همچنین آگاهی از قیمت روز آن با کارشناسان شرکت ساتل تابلو تماس حاصل کنید.

راهنمای خرید تابلو برق ایستاده

به علت اهمیت زیاد تابلو برق ایستاده، خرید و انتخاب آن نیز باید با دقت و حساسیت کافی انجام شود. به عنوان اولین مورد مهم شما باید به دنبال فروشگاه و مرجعی مطمئن برای خرید باشید تا در صورت بروز هر گونه سوال یا مشکل بتوانید به راحتی آن را پیگیری کنید. در وهله بعدی باید هدف تان از خرید و نوع کاربرد مورد نظر مشخص شود، همچنین تعیین ابعاد و اندازه تابلو برق نیز از مهم ترین نکاتی است که به هنگام سفارش و‌خرید تابلو برق ایستاده باید به آن توجه کنید. سایر فاکتورهای مهم در این زمینه به شرح زیر می باشد:

  • جنس و کیفیت تابلو
  • وزن مناسب
  • داشتن ابعاد و اندازه مناسب
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند گرما، رطوبت، نفوذ گرد و خاک و..
  • داشتن ایمنی بالا
  • سلامتی ظاهری و مکانیکی محصول
  • داشتن گارانتی
  • داشتن تاییدیه و استانداردهای بین المللی
  • داشتن ضمانت نامه
  • و..

کلام آخر

تابلو برق ایستاده یکی از پرکاربردترین انواع تابلو برق است. اهمیت استفاده از این دستگاه باعث شد تا در این مطلب درباره کاربرد آن توضیحاتی را بیان کنیم. سپس اجزای تابلو به همراه محل نصب را نیز بررسی کنیم. بعد از آن به مقوله مهم قیمت تابلو برق ایستاده و خرید آن هم پرداختیم تا اطلاعات شما را درباره تابلو برق ایستاده کامل کنیم.

 
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page