• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق خانگی و موارد استفاده و کارایی + اجزا و استاندارد
تابلو برق خانگی و موارد استفاده و کارایی + اجزا و استاندارد

تابلو برق خانگی و موارد استفاده و کارایی + اجزا و استاندارد

تابلو برق خانگی جز ضروریات یک ساختمان یا مجتمع های تجاری و مسکونی است. یک تابلو برق وظیفه دارد از مدارات برق یک ساختمان محافظت کند و توزیع آن ها را مدیریت کند. یک تابلو برق مجموعه ای از یک سری مدارات الکتریکی و کنترلی است که شامل کلید مغناطیسی و اتوماتیک، رله، حفاظت جان و نمایشگرهای مورد نیاز را می توان در داخل آن نصب کرد. این مدارات و قطعات کنترل در تابلو برق خانگی از تمامی مدارات برق در برابر بار اضافه، برق گرفتگی، اتصال کوتاه و آتش‌سوزی پیش گیری می‌کنند. تابلو های برق برای راه‌اندازی و کنترل کردن تمامی تجهیزات برقی کار را به درستی مدیریت می کند.

تابلو برق خانگی چیست؟

تابلو های برق محفظه هایی هستند از جنس فلزی یا  از جنس های غیر فلزی که تجهیزات برقی و الکترونیکی در آن قرار می گیرد. در گذشته که از تابلو برق ها استفاده نمی شد مشکلات زیادی برای تجهیزات برقی ایجاد می شد. فرسودگی تجهیزات، اتصال کوتاه، آتش سوزی و...از جمله این مشکلات بود. برای تامین امنیت و حفظ تجهیزات و جلوگیری از مشکلاتی که ممکن بود ایجاد شود، طراحی تابلو برق ها مرسوم شد و استفاده از آن تبدیل به یک استاندارد شد. در داخل یک تابلو برق تعدادی ریل نصب می شود و تجهیزات روی این ریل ها نصب می شود. یکی از مواردی که باید در تابلو برق خانگی حتما نصب شود کلیدهای مینیاتوری و کلید حفاظت جان است تا بتواند هم سلامت وسایل برقی را تامین کرد و هم ار برق گرفتگی و وارد شدن شک به انسان ها جلوگیری کرد.

جنس تابلو برق خانگی

تابلو برق های خانگی که تولید می شود امروزه معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز هستند که نوع مرسوم آن تابلو برق های فلزی است که در همه جا می توان آن را دید و در مجتمع های تجاری و مسکونی بسیار ضروری است و وظیفه ی کنترل کردن اتوماتیک یا دستی توزیع برق و اصلاح کردن ضریب را دارند.

انواع تابلو برق خانگی

تابلو برق خانگی انواع بسیار مختلفی دارند که مجتمع های مسکونی استفاده می شود. در زیر چند نوع از تابلو برق های پر کاربرد را می بینیم.

تابلو برق اصلی خانگی

تابلو برق اصلی خانگی که اصطلاحاً به آن تابلو کنتور هم گفته می شود این تابلو برق تمامی برق واحد ها و قسمت های مشاعات را تامین می کند. علامت اختصاری تابلو برق اصلی MDP است و در نقشه با این علامت نشان داده می شود. کابل برق اصلی در ابتدا وارد تابلو برق اصلی می شود و سپس از تابلو برق به بقیه قسمت ها می رود.

تابلو برق خانگی مشاعات

تابلو برق های مشاعات یا عمومی از جمله تابلو برق خانگی است که تامین برق قسمت های مشاعات بر عهدی این تابلو برق است. برق مشاعات به قسمت هایی از مجتمع و منزل مسکونی گفته می شود که تمامی اهالی ساختمان از ان استفاده می کنند. راه پله، پارکینگ، حیاط و پشت بام جز مشاعات هستند. سیستم‌هایی مانند آنتن های مرکزی، سیستم اعلام آتش سوزی، آیفون، پمپ آب، آسانسور، موتورخانه و پله‌ برقی همه از این تابلو برق استفاده می کنند. علامت اختصاری این تابلو در نقشه GDB است.

تابلو برق واحدها

تابلو توزیع  برق واحد ها از جمله تابلو برق خانگی پرکاربرد در مجتمع های مسکونی است. این تابلو وظیفه ی تامین برق مدارات روشنایی و پریز برق های هر یک از خانه ها را دارد. این تابلو ها به گونه ای سیم کشی می شوند که جریان های ضعیف، تامین برق روشنایی ها و برق پریزها از یک دیگر جدا هستند و به شکلی مجزا خط بندی شده اند و از جعبه تقسیم استفاده می کنند. جعبه تقسیم در داخل هر خانه نصب می شود و جدا بودن این تابلو برای هر ساختمان باعث می شود که اگر مشکلی برای برق یک ساختمان ایجاد شد دیگر واحد ها دچار قطعی برق نخواهند شد. علامت اختصاری این تابلو در نقشه DP است.

تابلو برق آسانسور

تابلو برق آسانسور یکی از تابلو برق های خانگی است که در مجتمع های مسکونی که آسانسور دارند نصب می شود. برای طراحی یک تابلو برق آسانسور باید نکات مختلفی را در نظر گرفت که ترجیحا این کار باید توسط یک متخصص انجام شود.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page