• خانه
  • بلاگ
  • عیب یابی تابلو برق صنعتی؛ متداول‌ترین خرابی برای کدام قطعات است؟
عیب یابی تابلو برق صنعتی؛ متداول‌ترین خرابی برای کدام قطعات است؟

عیب یابی تابلو برق صنعتی؛ متداول‌ترین خرابی برای کدام قطعات است؟

همه ما در طول روز چندین بار تابلو برق را در ساختمان‌ خود می‌بینیم. این تابلو، همان کنتور برقی است که در خانه همه ما وجود دارد. اگر آن‌ خراب شود، ممکن است برق یک واحد و یا کل ساختمان دچار مشکل شود. خرابی این تابلو دلایل مختلفی دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها و نحوه عیب یابی تابلو برق صنعتی خواهیم پرداخت.

تابلو برق صنعتی چیست و انواع آن کدامند؟


به مجموعه‌ای از جریان قطع و وصل، سنجش، پایش و فرمان که به یکدیگر متصل هستند و توسط یک محفظه نگهداری می‌شوند، تابلو برق( Electrical Enclosure) می‌گویند. هدف اصلی این تابلو، کنترل و توزیع انرژی الکتریکی می‌باشد. تابلو برق، از نظر سطح ولتاژ، کاربرد و محل نصب انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • از نظر سطح ولتاژ، دارای دو دسته فشار ضعیف و فشار متوسط است.
  • از نظر کاربرد، دارای دو دسته کنترلی و توزیعی است.
  • لازم به ذکر است تا بدانید که این تابلوها در تمامی ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و ... وجود دارند.

نشانه‌ها و علائم خرابی تابلو برق صنعتی


همان طور که گفتیم زمانی که این تابلوها دچار مشکل و یا خرابی شوند، ممکن است تمامی واحدها، تمامی قسمت‌های کارخانه و غیره نیز دچار مشکل شوند. این خرابی‌ها و مشکلات، دارای علائم و نشانه‌هایی هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بالا زدن همیشگی کلیدهای مینیاتوری
  • خارج شدن بوی سوختگی و یا دود
  • ذوب شدن کابل‌های داخلی
  • آتش گرفتن کابل‌های داخلی
  • ریست نشدن کلیدهای تابلو
  • شنیده شدن صدایی همچون سرخ شدن از داخل تابلو

اگر که هر کدام از علائم و نشانه‌های بالا را ملاحظه کردید، هر چه سریع‌تر به سایرین و افراد متخصص اطلاع دهید.

متداول‌ترین خرابی‌های تابلو برق


خراب شدن تابلو برق، دلایل مختلفی دارد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

داغ شدن تجهیزات داخل تابلو

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که ممکن است تابلو برق دچار خرابی و مشکل شود، داغ شدن تجهیزاتی است که در داخل تابلو قرار دارند. زمانی که این تجهیزات داغ شوند، تمامی کابل‌های داخلی را ذوب می‌کنند که این اتفاق باعث آتش سوزی در داخل تابلو می‌شود.

متعادل نبودن بار

تابلو برق زمانی که در کارخانه ساخته می‌شود، باید سه فاز اصلی آن به صورت متعادل و درست تنظیم شود. نامتعادل بودن سه فاز، باعث می‌شود که دمای داخلی تابلو بالا برود. بالا رفتن دما داخل تابلو، منجر به ذوب شدن کابل‌ها و در نهایت آتش سوزی می‌گردد.

قرار گرفتن چند کابل بر روی هم

لازم به ذکر است تا بدانید که در داخل تابلو برق، تعداد زیادی کابل وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است که روی هم دیگر قرار بگیرند. در واقع، زمانی که تعداد خروجی آن‌ها برای انشعاب بیش از حد باشد، این مشکل پیش می‌آید و آن‌ها روی هم قرار می‌گیرند. در این هنگام، زمانی که سطح تماس کاهش یابد، احتمال داغ شدن آن‌ها افزایش می‌یابد. این داغ شدن نیز منجر به ذوب و یا آتش سوزی در داخل تابلو می‌گردد.

شل شدن اتصالات داخل تابلو


زمانی کابل‌ها و اتصالات داخل تابلو شل و سست می‌شوند که میزان مقاومت در محل اتصال آن‌ها بسیار کاهش یابد. این سستی نیز منجر به داغ شدن و در نهایت ذوب شدن اتصالات داخل تابلو می‌گردد.

نحوه و نکات مهمی که باید در زمان عیب یابی تابلو برق صنعتی رعایت شوند.

نحوه عیب یابی این تابلوها کار آسانی نیست و افراد متخصص باید آن را انجام دهند. زیرا، این تابلوها دارای قطعات الکترونیکی بسیار زیادی هستند. بنابراین، بهتر است که اگر تابلو برق کارخانه و یا ساختمان دچار مشکل شد، حتما با افراد متخصص تماس گرفته شود. این افراد نیز باید در زمان عیب یابی و تعمیر، نکات مهمی را رعایت کنند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. این افراد پیش از شروع عیب یابی و یا تعمیر، باید با روش عملکرد تابلو و قطعات حفاظتی آن به طور کامل آشنا شوند.
  2. افراد متخصص، باید ابتدا قفل درونی سیستم و ظاهر تجهیزات را بررسی کنند.
  3. افراد ماهر باید به آلارم‌های خطر بسیار توجه کنند.
  4. این افراد باید از نحوه عملکرد تجهیزات داخلی تابلو اطلاعات کافی داشته باشند.
  5. آن‌ها باید در زمان تعمیر و عیب یابی از دستکش و وسائل مخصوصی استفاده کنند.
سخن نهایی

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با تابلو برق و دلایل خرابی و نحوه عیب یابی آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که در صورتی که شناخت کافی نسبت به این تابلو و تجهیزات آن نداشته باشید، هرگز به آن دست نزنید. عیب یابی و تعمیر آن را بر عهده افراد ماهر و کاربلد بگذارید. شرکت ما در هر ساعت از شبانه روز آماده است تا به شما در این زمینه کمک کند. کافی است تا با ما تماس بگیرید و یا برای ما کامنت بگذارید؛ همکاران ما در اسرع وقت در زمینه نصب تعمیرات و قیمت تابلو برق به شما کمک خواهند کرد.

مطالب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page