• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق ساده و هوشمند چه تفاوت هایی با هم دارند؟
تابلو برق ساده و هوشمند چه تفاوت هایی با هم دارند

تابلو برق ساده و هوشمند چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تابلو برق ها بر اساس نوع کنترل به دو نوع ساده و هوشمند تقسیم می شوند. تابلو برق ساده با استفاده از رله کنترل می شود و تابلو برق هوشمند توسط PLC قابل کنترل است. در این مطلب به بیان تفاوت های تابلو برق ساده و هوشمند می پردازیم.

چرا استفاده از تابلو برق ساده (رله ای) کاهش یافته است؟

در حال حاضر و با وجود تابلو برق های هوشمند با PLC استفاده از تابلو برق های ساده و معمولی (رله‌ای) کاهش پیدا کرده است.  به دلیل اینکه کنترل تابلو برق ساده توسط رله‌های الکترو‌مکانیکی انجام می گیرد وزن آن ها افزایش می یابد، کار سیم کشی تابلو بسیار زیاد است و سبب پیچیده شدن سیستم می شود که در نتیجه عیب یابی آن را مشکل می کند، برای به روز کردن سیستم و انجام تغییرات هر ساله باید مدت طولانی دستگاه را خاموش کرد که مقرون به صرفه نیست و بالا بودن توان مصرفی این تابلو برق ها از جمله معایبی است که سبب کاهش استفاده از آن ها شده است.

تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند

استفاده از سیستم های کنترلی PLC به دلیل مزایایی که دارند بسیار افزایش یافته و به تدریج جایگزین تابلو برق های معمولی شده اند. در ادامه به تفاوت های این دو نوع تابلو برق اشاره می کنیم.

  1. سیستم ها یا تابلو برق هوشمند مجهز به PLC در مقایسه با تابلو برق ساده به میزان 80 درصد نیاز به سیم کشی کمتری دارند.
  2. به دلیل اینکه PLC توان کمی مصرف می کند بنابراین به طور چشمگیری توان مصرفی کاهش می یابد.
  3. سیستم PLC مجهز به توابع عیب یاب داخلی است از این رو عیب یابی تابلو برق سریع و راحت انجام می شود.
  4. در تابلو برق هوشمند نسبت به تابلو برق ساده برای تغییر در نحوه کنترل یا ترتیب مراحل آن نیازی به تغییر سیم کشی نیست. چرا که می توان با نوشتن چند خط برنامه تغییرات مدنظر را اعمال کرد که در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.
  5. در تابلو برق هوشمند مبتنی بر PLC استفاده از قطعات کمکی مانند رله، کانتر، تایمر، مبدل‌های A/D کاهش یافته است که در نتیجه سبب کاهش وزن تابلو برق و کاهش پیچیدگی و سیم کشی در این سیستم ها می شود.
  6. سرعت عملکرد و پاسخ‌دهی PLC در تابلو برق های هوشمند در حدود میکرو‌ثانیه و نهایتا میلی ثانیه است؛ به همین دلیل به میزان زیادی زمان لازم برای انجام هر سیکل کاری ماشین کاهش یافته و میزان تولید و بازدهی دستگاه افزایش پیدا کرده است.
  7. تابلو برق هوشمند نسبت به تابلو برق ساده ضریب اطمینان و درجه حفاظت بسیار بالاتری دارد.

نحوه کارکرد تابلو برق هوشمند

 

 در تابلو برق های هوشمند در ابتدا برق اصلی وارد تابلو شده و به یک کلید میناتوری متصل می شود در نتیجه این کلید برق را به محافظ جان و سایر کلیدهای مینیاتور وصل می کند. در ادامه مینیاتورها به رله متصل شده و از آنجا به ترمینال ها هدایت می شود. برق مورد نیاز برق کار از ترمینال های قسمت پایین تامین می شود و برای رساندن برق اصلی به تابلو برق از ترمینال های برق کار یک ترمینال ایجاد می شود.

 منبع تغذیه برای روشن شدن رله، برق 30 ولتی است که می توان به صورت دستی آن را نیز کنترل کرد.  در سیستم روشنایی هر رله با شش کلید مینیاتوری فاز بندی می شود. دو دسته مینیاتوری وجود دارد؛ مینیاتوری تابلو برق هوشمند و مینیاتوری های که برای برق کار و پریزها و انباره ها استفاده می شود.

ویژگی های تابلو برق های هوشمند

این تابلو برق ها در مقایسه با تابلو برق ساده دارای ویژگی های کاربردی بسیاری هستند؛ به عنوان مثال تابلو برق هوشمند قابلیت ایجاد ارتباط چند جانبه بین سیستم های مختلف را دارد. سایر ویژگی های این تابلو برق ها به شرح زیر است:

  • کنترل اتوماتیک سر خط روشنایی منازل
  • کنترل سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • کنترل و مانیتورینگ دوربین ها
  • کنترل سیستم اعلام حریق
  • کنترل سیستم های امنیتی
  • کنترل انواع سیستم های صوت و تصویر
  • تعریف و برنامه ریزی سناریو های متفاوت برای انجام کارهای روزانه
  • برنامه ریزی سناریو ها در زمینه کاهش مصرف انرژی

ساختار تابلو برق هوشمند

1.تجهیزات ورودی:  انواع مختلفی از کلیدها و حسگر های کنترل و فرمان.

  1. قطعات تابلو های مرکزی: ماژول فعال ساز رله، ماژول منبع تغذیه، ماژول کنترل پرده، ماژول سرمایش و گرمایش، ماژول دیمر، ماژول درگاه ارتباطUSB ، ماژول رابط یونیورسال و نرم افزارها.
  2. تجهیزات خروجی: لامپ های LED با قابلیت کنترل شدت نور، لامپ های هالوژن 220 ولت، لامپ های RGB.
جمع بندی

در این مطلب به بیان تفاوت های تابلو برق های ساده و هوشمند پرداختیم و مزایا و معایب این دو تابلو برق را برشمردیم و همچنین در مورد ساختار و کاربردهای تابلو برق هوشمند نیز اشاره کردیم.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page