• خانه
  • بلاگ
  • آشنایی با انواع ترموستات تابلو برق + کارایی
آشنایی با انواع ترموستات تابلو برق + کارایی

آشنایی با انواع ترموستات تابلو برق + کارایی

ترموستات تابلو برق قطعه ای است که برای کنترل دما در تابلو برق مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که تجهیزات برقی به گرما بسیار حساس هستند، این ترموستات نقش مهمی برای کمک به عملکرد بهتر این تجهیزات و همچنین سالم نگه داشتن آن ها به عهده دارد. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص این قطعه و انواع آن به شما ارائه خواهیم داد. همراه ما باشید!

 نقش ترموستات در تابلو برق

نقش ترموستات در تابلو برق:

ترموستات تابلو برق یک قطعه الکترونیکی برای کنترل دما می باشد و به خوبی می تواند از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی دیگر در برابر دما محافظت کند. برخی از مهم ترین کاربردهای این قطعه شامل کنترل دمای اتاق و محیط، کنترل دمای داخل موتورها، کنترل دمای داخلی تابلو برق و... اشاره کرد.

 انواع ترموستات تابلو برق

ترموستات انواع مختلفی دارد، اما مهم ترین ترموستات هایی که در تابلو برق مورد استفاده قرار می گیرند شامل دو نوع محیطی و ترموکوپل دار می باشند. در ادامه به بررسی این دو مدل می پردازیم:

ترموستات محیطی یا اتاقی:

این نوع ترموستات تابلو برق همانطور که از نامش پیداست، برای کنترل دمای محیط های بسته مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال کنترل دمای یک اتاق و یا داخل تابلو برق از کاربردهای آن است. ترموستات محیطی مکانیزم ساده ای دارد و از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است:

  • درجه تنظیم کننده دما
  • قسمت مربوط به تغذیه برق
  • کنتاکت باز و بسته که برای کنترل فن یا هیتر به کار می رود

فرض کنید تصمیم داریم دمای اتاق را روی 20 درجه تنظیم کنیم. در این حالت، ترموستات در داخل تابلو برق نصب شده و هر زمان که دمای اتاق از 20 درجه فراتر برود، کنتاکت آن وارد عمل خواهد شد. به این صورت که به کنتاکتور متصل به فن فرمان می دهد که هوای گرم داخل اتاق یا تابلو برق را خارج کرده و دمای هوا را کاهش دهد.

 ترموستات ترموکوپل دار:

ترموستات ترموکوپل دار

در مثال قبلی، ترموستات برای محیط هایی با دمای حداکثر 60 درجه مورد استفاده قرار می گیرفت. حال تصور کنید ما بخواهیم دمای یک کوره را کنترل کرده و آن را در حد 200 درجه نگه داریم. روشن است که در چنین شرایطی ترموستات قبلی جواب نمی دهد و دمای کوره ترموستات را ذوب خواهد کرد! به همین دلیل در این حالت باید از ترموستاتی استفاده شود که دارای ورودی ترموکوپل می باشد.

ترموکوپل نوعی سنسور است که برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد. این سنسور از دو فلز غیر هم جنس تشکیل شده که از یک سمت به هم وصل بوده و از سمت دیگر ازاد هستند. برای اندازه گیری دما، محل اتصال این دو فلز حرارت داده می شود و به این ترتیب در دو سر ازاد فلزها برق تولید خواهد شد.

در واقع با حرارت دادن به محل اتصال فلزها اختلاف پتانسیل در دو سر آن ها به وجود می آید که این اختلاف پتانسیل ایجاد شده تابع میزان حرارت است. به همین دلیل با بررسی ولتاژ خروجی می توان درجه حرارتی که به ترموکوپل وارد شده را مشخص کرد.

 نکات مهم در خرید ترموستات تابلو برق

نکات مهم در خرید ترموستات تابلو برق

در زمان خرید ترموستات تابلو برق باید به یکسری نکات خاص توجه داشته باشید. چرا که کیفیت این قطعه نقش مهمی در سلامت تابلو برق و تجهیزات دیگر دارد. یک ترموستات استاندارد و با کیفیت از ویژگی های زیر برخوردار است:

  • ابعاد مناسب و استاندارد
  • نصب راحت
  • برخورداری از درجه حرارت کارکرد مناسب (محدوده درجه حرارت بین منفی 40 درجه تا مثبت 70 درجه سانتی گراد)
  • اندازه گیری حرارت و رطوبت محیط به صورت همزمان
  • دسترسی به ترمینال های ورودی به صورت مستقیم
  • قدرت کلید زنی بالا
  • و...

در زمان خرید حتما به این ویژگی ها توجه کافی داشته باشید.

 جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با ترموستات تابلو برق و مهم ترین انواع آن آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، این قطعه برای کنترل دمای تابلو برق و دیگر تجهیزات کاربرد دارد و به خوبی دمای محیط را در حد نرمال نگه می دارد البته که محیط قرار گیری تابلو برق و ابعاد آن از فاکتور هایست که متخصصان یرای نصب ترموستات در نظر می گیرند. در صورتی که قصد خرید و اطلاع از قیمت تابلو برق کامل تمامی موارد مورد نظرتان را با شرکت ساتل تابلو آسیا در میان بگذارید.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page