• خانه
  • بلاگ
  • نقشه مدار فرمان بانک خازنی به همراه نکات مهم در نصب و راه اندازی
نقشه مدار فرمان بانک خازنی به همراه نکات مهم در نصب و راه اندازی

نقشه مدار فرمان بانک خازنی به همراه نکات مهم در نصب و راه اندازی

بانک خازنی از مجموعه ای خازن تشکیل می شود که برای اصلاح ضریب توان شبکه مورد استفاده قرار می گیرد تا بتواند توان راکتیو را کنترل کند. معمولا این بانک های خازنی در شبکه توزیع برق، پست های سوئیچینگ و مراکز صنعتی کاربرد دارند. وجود بارهایی در پمپ های آب، لامپ های گازی، کوره های القایی، آسانسورها، ترانس ها، الکتروموتورها و پروژکتورها به دلیل القای خاصی سلفی به مدار باعث افزایش مصرف برق می شوند. این افزایش راکتیو توان منجر به افزایش تلفات سیم ها، افزایش جریان و در نهایت باعث افزایش هزینه برق می شود. استفاده از توان راکتیو برای اصلاح ضریب قدرت و مقابله با خاصیت سلفی از طریق به کارگیری بانک خازنی در شبکه توزیع صورت می گیرد. در نتیجه در مراکز صنعتی و ساختمانی هزینه مصرف برق تا 50 درصد کاهش می یابد.

بانک خازنی چیست؟

نوعی بانک خازنی که مجهز به یک کنترل کننده ضریب قدرت یا رگولاتور است می تواند به صورت اتوماتیک جریان، مقادیر شکل موج ولتاژ و اختلاف زمانی آن ها را اندازه گیری کند. همچنین این رگولاتور به شکل اتوماتیک قادر است خازن موزد نیاز شبکه را تعیین کند و آن را به شبکه وارد نماید.کنتاکتورهایی که توسط رگولاتور کنترل می شوند می توانند عمل سوئیج کردن خازن ها را انجام دهند.

حتما بخوانید : تابلو برق توزیع اصلی چیست و چه کارایی دارد؟ بررسی قطعات

نقشه مدار فرمان تابلو بانک خازنی چیست؟

در نقشه مدار فرمان تابلو خازنی یک رگولاتور وجود دارد که دارای 6 عدد خروجی است که هر یک به 6 عدد کنتاکتور متصل می شوند. همچنین این کنتاکتورها به وسیله فیوزها به خط اصلی جریان وصل اتصال می یابند. رگولاتور دو پارامتر شامل یک نمونه جریان به کمک ترانس CT از شبکه و یک نمونه ولتاژ از خط اصلی را می گیرد. این قطعه این دو پارامتر را برای محاسبه ضریب توان شبکه مورد استفاده قرار می دهد. نحوه اصلاح ضریب توان توسط رگولاتور به این ترتیب است که این قطعه متناسب با ضریب توان موجود و ضریب توان مطلوب پیامی را برای قطع و وصل کنتاکتورها می فزستد. در نتیجه خازن ها را وارد مدار کرده و موجب ایجاد ضریب توان مطلوب می شود.

حتما بخوانید : تابلو برق استخر و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

نکات مهم در نصب و راه‌اندازی بانک خازنی

در نصب فیزیکی و اتصالات کابل باید اصول مهمی رعایت شود:

  • بانک های خازنی باید به صورت تراز و در امتداد شاقولی روی دیوار داخلی پست ها نصب شوند
  • این قطعات توسط 4 عدد پیچ، رول پلاک و یا پیچ و رول بولت روی محل نصب محکم می شوند.
  • قبل از نصب بانک خازنی بایستی فاصله سوراخ های روی تابلو خازنی را اندازه گیری کرده و جای 4 محل برای سوراخ کردن روی دیوار در نظر بگیرید.
  • حداقل ارتفاع کف تابلو از سطح زمین باید  یک و نیم متر باشد.
  • محل نصب باید به تابلو توزیع اصلی نزدیک باشد.

جمع بندی

نقشه مدار فرمان بانک خازنی از اجزای مهم تابلو برق است که به منظور اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می شود. در نتیجه هزینه های تامین و مصرف برق را کاهش می یابد.
مطالب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page