• خانه
  • بلاگ
  • نحوه نصب و بستن آمپر متر تابلویی در مدار؛ معرفی انواع نمایشگر های تابلو برق
نحوه نصب و بستن آمپر متر تابلویی در مدار؛ معرفی انواع نمایشگر های تابلو برق

نحوه نصب و بستن آمپر متر تابلویی در مدار؛ معرفی انواع نمایشگر های تابلو برق

در تابلوهای برق برای نمایش دادن وضعیت سیستم از چراغ سیگنال و آلارم استفاده می شود. مثلا مشخص کردن وضعیت یک دریچه یا الکتروموتور با چراغ سبز و قرمز امکان پذیر است. اما در برخی شرایط نمی توان برای نمایش وضعیت از این چراغ ها استفاده کرد؛ مانند نشان دادن ولتاژ شبکه یا آمپر مصرفی کل یا جزئی از تابلو برق ها که می توان با نصب آمپر متر این پارامتر را اندازه گیری کرد.

معرفی انواع نمایشگرهای تابلو برق 

برای نمایش دما، وزن و فشار یا پارامترهایی از این نوع باید از نمایشگر خاصی استفاده نمود. این نمایشگرها می توانند توسط سنسور یا قطعه ای که در داخل تابلو برق وجود دارد بازخورد بگیرند و آن را پردازش کرده و نتیجه را روی نمایشگر نشان دهند. در ادامه به معرفی انواع نمایشگرها و نحوه نصب آمپر متر تابلویی می پردازیم.

  1. ولت متر : نمایشگر دیگری در تابلو برق ها وجود دارد که برای نمایش ولتاژ تابلو برق به کار می رود و به آن ولت متر می گویند. برای اینکه هنگام اندازه گیری ولتاژ،ترمینال های متعدد روی نمایشگر باعث سردرگمی نشوند باید با توجه به مدل مشخصات مندرج روی بدنه یا کاتالوگ نمایشگر ترمینال های تغذیه آن را توسط برق AC یا DC تنظیم کنید. سپس نمایشگر را به ترمینال های L1 , L2 , L3 سه فاز شبکه یا هر نقطه ای از مدار وصل کرده و در نهایت دو ترمینال نول و ارت متصل کنید تا ولت متر شروع به کار کند. چنانچه تابلو برق یک فاز داریم باید یکی از فازها را وصل کرده و یا از ولت متر تک فاز استفاده کنید.
  2. آمپرمتر : به منظور اندازه گیری جریان مدار باید اقدام به نصب آمپر متر کرد؛ اندازه گیری جریان های کم با میلی آمپر و میکروآمپر انجام می گیرد. در تابلو برق برای اندازه گیری و نمایش آمپر مصرفی کل یا بخش از دستگاه از آمپرمتر استفاده می شود. آمپرمترها همانند ولت متر در دو نوع عقربه (آنالوگ) و دیجیتال ساخته شده اند. دقت کنید که برای نصب آمپر متر نیاز به استفاده از قطعه دیگری در مدار به نام ترانس جریان است.

نحوه نصب آمپر متر تابلویی

نصب آمپر متر در مدار به صورت متوالی انجام می شود که برای این کار ابتدا بایستی منبع تغذیه مدار قطع گردد. در مرحله بعد باید قسمتی از مدار را که باید آمپر متر در آن قرار داه شود باز کرد به عبارتی باید سیم را قطع کنیم. سپس سرمثبت آمپرمتر را به سیمی را به قطب مثبت می رود و سر منفی آن را به سیمی که به سمت منفی می رود متصل می کنیم.

نکته مهم: اگر در مراحل نصب آمپر متر اشتباهی رخ دهد در آمپرمترهای دیجیتال عدد نمایش داده شده منفی است و اگر اشتباه در آمپرمترهای آنالوگ اتفاق بیفتد موجب خم شدن یا شکستن عقربه آن می شود.

۳- نمایشگر وزن : در یک سیستم توزین از سوی جسم مورد نظر فشار یا نیرویی به لودسل ها وارد شده و منجر به تغییر ولتاژ خروجی لودسل می شود. این تغییر ولتاژ توسط تجهیزات کنترلی نمی تواند نشان داده شود؛ در نتیجه برای تبدیل ولتاژ خروجی لودسل به جریان یا ولتاژ خطی در طیف های مشخص نیاز به یک مدولاتور ضروری است.

در نمایشگر به وسیله یک مدار الکترونیکی این جریان خطی را می توان به صورت دونقطه ای کالیبره کرد. به طوری که با خالی شدن ظرف باسکول عدد صفر نشان داده شود و وقتی وزنی به باسکول وارد می شود عدد مورد نظر را نمایش دهد.

۴- نمایشگر دما و رطوبت " قطعات داخل تابلو برق دارای محدوده مجاز مشخصی برای دما و رطوبت هستند؛ بنابراین باید پیوسته دما و رطوبت آن ها کنترل شود. این نمایشگرها باید قابلیت برنامه ریزی را داشته باشند تا در صورتی که دما از محدوده مجاز خارج شد توسط آلارم یا دستوری اپراتور را آگاه کند.

جمع بندی

در این مقاله با نحوه بستن و نصب آمپر متر تابلویی در مدار و معرفی انواع نمایشگرهای تابلو برق پرداختیم. در برخی شرایط نمایشگرها به گونه ای طراحی می شوند که قادرند به طور هم زمان چند پارامتر مختلف را کنترل و نمایش دهند. در اینجا چند نمونه نمایشگر رایج در تابلو برق ها را معرفی کردیم ولی نمایشگرهای دیگر مانند فشار و فرکانس متر در تابلوهای برق وجود دارند که کاربردهای متنوعی دارند.

مطالب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page