• خانه
  • بلاگ
  • نصب تابلو برق سه فاز؛ حوه سیم کشی تابلو برق 3 فاز
نصب تابلو برق سه فاز؛ نحوه سیم کشی تابلو برق 3 فاز

نصب تابلو برق سه فاز؛ حوه سیم کشی تابلو برق 3 فاز

نصب تابلو برق سه فاز برای نصب تجهیزات الکتریکی، کلید ها و قطعات کنترلی و حفاظتی در صنایع، سازمان های تجاری و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد. تابلو برق سه فاز به وسیله یک ولتاژ ورودی سه فاز برق مصرف کننده های سه فاز و تک فاز را تامین می کند. در تک فاز اختلاف سطح ولتاژ بین نول و فاز 220 ولت و در سه فاز اختلاف ولتاژ  فازها 380 ولت و بین نول و فاز 220 ولت است. در صنایع برای تامین انرژی سیستم های الکتریکی از ولتاژ سه فاز به دلیل توان بالاتر نسبت به تک فاز استفاده می شود.

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلو برق سه فاز به سه دسته تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی تقسیم می شود.

  1. تابلو برق فشار ضعیف : تابلو برق فشار ضعیف نوعی از تابلو برق سه فاز برای ولتاژ تا سطح 1000 ولت کاربرد دارد. از این نوع تابلو برق برای تجهیزات الکتریکی با ولتاژ ضعیف و کمتر از 1000 ولت در دو نوع دیواری و ایستاده استفاده می شود.
  2. تابلو برق فشار متوسط : تابلو برق فشار متوسط نوعی از تابلو برق سه فاز برای ولتاژ 1000 تا 3600 ولت کاربرد دارد. تابلو برق فشار متوسط در دو نوع ثابت و کشویی بعد از پست توزیع برق نصب می شود.
  3. تابلو برق فشار قوی : تابلو برق فشار قوی نوعی از تابلو برق سه فاز برای ولتاژ 63000 تا 400000 کاربرد دارد. از این نوع تابلو برق برای تبدیل ولتاژ یا سوئیچینگ در پست های برق استفاده می شود.

 

نصب تابلو برق سه فاز

در جریان برق کمتر از 7.5 کیلو وات از تابلو برق تک فاز و جریان بیشتر از 7.5 کیلو وات از تابلو برق سه فاز استفاده می شود. حتی در ساختمان های مسکونی که جریان برق بیشتر از حد مجاز باشد، باید تابلو برق سه فاز نصب می شود. برای نصب تابلو برق سه فاز مراحل ذیل انجام شود:

  • ولت سنج برق سه فاز وصل شود.
  • کلید اصلی سه بخش فاز ورودی قطع کننده مدار تولید شده به سه فاز ورودی وصل شود.
  • در قطع کننده مدارMCCB  سه بار خروجی Rو Y ,  و B را به دو قطب MCB، RCD و SP وصل شود.
  • به وسیله Phase Line و Link Neutral Link خطوط فاز خروجی را به مدارهای فرعی و نهایی متصل کرد. برای سیم های خنثی نیز از این روش استفاده  می شود.
  • به وسیله ترمینال پیوند EARTH وسایل و تجهیزات الکتریکی وصل می شود. EARTH باعث ایجاد الکترود زمین در سیستم اتصال به زمین است.

تابلو برق ۳ فاز برای مصارف صنعتی

از تابلو برق سه فاز در مصارف صنعتی استفاده می شود. نصب تابلو برق سه فاز امنیت موتورهای الکتریکی و دستگاه های مورد استفاده در صنایع بزرگ مانند صنایع تولید لباس، غذایی و صنایع تکنولوژی را افزایش می دهد. همچنین در مصارف مسکونی، تجاری و اداری با ولتاژ مصرفی بالا از تابلو برق سه فاز استفاده می شود.

 

مشخصات تابلو برق سه فاز

تابلو برق سه فاز از سه سیم رسانا و یک سیم خنثی تشکیل می شود. مشخصات تابلو برق سه فاز به شرح ذیل است:

  • تغذیه از سه منبع نیرو
  • ولتاژ مورد استفاده 415 ولت
  • دارای سه سیم رسانا و یک سیم خنثی
  • استفاده در صنایع بزرگ
  • دارای منبع تغذیه مداوم
  • به صرفه تر از تابلو برق تک فاز
سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در مورد نصب تابلو برق سه فاز بیان شد برای خرید تابلو برق سه فاز باید اصول استاندارد و نوع کاربرد تابلو برق مورد توجه قرار گیرد. قبل از هر اقدام برای خرید تابلو برق سه فاز با کارشناسان متخصص شرکت ساتل تابلو آسیا تماس بگیرید تا مشاوره های لازم در مورد تابلو برق سه فاز را به دست آورید. شرکت ساتل تابلو آسیا بهترین خدمات و محصولات را به مشتریان ارائه می کند.

 

 
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page