• خانه
  • بلاگ
  • لیست لوازم و تجهیزات تابلو برق و معرفی اجزاء و قطعات انواع تابلو برق

لیست لوازم و تجهیزات تابلو برق و معرفی اجزاء و قطعات انواع تابلو برق

تابلو برق ها از جمله دستگاه های کاربردی در صنایع مختلف هستند که برای نصب و ایجاد ارتباط بین تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. این محفظه های می توانند از فلز یا سایر مواد مثل آلومینیوم ،پلاستیک یا هر ماده دیگری ساخته شوند. لوازم تابلو برق از قطعات و تجهیزات متنوعی تشکیل شده که در داخل تابلو برق هم متصل شده اند برای شناخت بیشتر در مورد تجهیزات تابلو برق پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه باشید.

 لوازم تابلو برق صنعتی


افرادی با تجهیزات و دستگاه های برقی صنایع سر و کار دارند باید برای کار با آن ها ابتدا شناخت کاملی از اجزاء و قطعات انواع تابلو برق داشته باشند و سپس نحوه کار با تابلو برق را فرا بگیرند. در ادامه به طور مختصری به معرفی تجهیزات تابلو برق می پردازیم. 

  1. فیوزها : این قطعه الکتریکی به شکل یک رشته سیم است که جریان مدار را در مواقع اضافه بار و اتصال کوتاه قطع می کند؛ بنابراین وظیفه محافظت از مدار بر عهده این قطعه است.
  2. کلید مینیاتوری MCB : در واقع این کلید همان وظیفه فیوز را انجام می دهد با این تفاوت که نسبت به فیور حساس تر بوده و قابلیت اعتماد بیشتری دارد. عملکرد کلید مینیاتوری حرارتی مغناطیسی یا حرارتی است و دارای جریان نامی حداکثر 100 آمپر است.
  3. بی متال: بی متال از دو فلز با جنس های متفاوت ساخته شده که بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی این دو فلز کار انجام می دهد. بنابراین به منظور تبدیل تغییرات دما به جابجایی مکانیکی می توان از بی متال در مدار استفاده کرد. چنانچه در مدار حرارتی بیش از اندازه تولید شود یکی از فلز ها به دلیل اختلاف ضریب طولی انبساطی بیشتر از فلز دیگر در بی متال خم می شود و جریان برق را قطع می کند. این قطعه از تجهیزات تابلو برق در کاربردهای دارای ولتاژ پایین می تواند در برابر اضافه بار از موتور سه فاز محافظت کند.
  4. کلید حرارتی (MPCB): این قطعه دو وظیفه حفاظتی حرارتی یا الکترونیکی و مغناطیسی در مدار بر عهده دارد. سایر نقش های محافظتی این قطعه از از لوازم تابلو برق شامل حفاظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار، مشکلات خط اتصال به زمین، مشکلات خط به خط، حفاظت در برابر عدم تعادل فاز و افت فاز، اتصال مجدد خودکار، نمایش هشدار خطا و تاخیر حرارتی برای ممانعت از بازگشت سریع موتور بعد از اضافه بار.
  5. کلید کامپکتMCCB: این کلید در گستره وسیعی از ولتاژ و فرکانس هر دو 50 هرتز و 60 هرتز در تابلو برق کاربرد دارد و دارای جریان نامی قابل تنظیم و حداکثر 2500 آمپر است. کلید کامپکت از کاربردی ترین لوازم تابلو برق محسوب می شود و سه وظیفه شامل حفاظت در برابر اضافه بار، در برابر خطاهای الکتریکی و خاموش و روشن کردن مدار را بر عهده دارد.
  6. کلید RCD کلید محافظ جان : در بین اجزاء و قطعات انواع تابلو برق این قطعه جایگاه ویژه ای دارد و به منظور جلوگیری از نشتی جریان صورت تماس با سیم بدون روکش کاربرد دارد. کلید محافظ جان به طور پیوسته جریان برق در مدار را تحت کنترل دارد و اگر مقدار جریان جاری از طریق فاز به نول باز نگردد می تواند با شناسایی عدم مطابقت بین دو جریان فاز و نول مدار را قطع کند.
  7. کنتاکتور : این قطعه یک رله الکترومکانیک با قدرت بالا است که به منظور قطع و وصل جریان در مدار کاربرد دارد.
  8. شینه و مقره : شینه از تجهیزات برق به شکل یک نوار یا میله فلزی است که به منظور توزیع قدرت بالا در داخل تابلو برق استفاده می شود. همچنین مقره برای عایق کردن بخش های مختلف شامل قطعات، ثابت نمودن شینه ها و هادی ها به کار می رود.
  9. ترانس سی تی و پی تی : وظیفه این قطعه در تجهیزات تابلو برق، کاهش مقادیر جریان یا ولتاژ بالا در رله های حفاظتی ایمن به مقادیر استاندارد یا کمتر است. ترانس پی تی برای کاهش ولتاژ سیستم به مقدار استاندارد به منظور تغذیه رله ها و رگولاتورها به کار می رود و ترانس سی تی وظیفه فراهم آوردن یک جریان ثانویه متناسب با جریان اولیه آن را بر عهده دارد.
  10. میکروسوئیچ و پدال : نام دیگر این قطعه از تابلو برق کلید مینیاتوری ضربه ای سریع است که نوعی ابزار کلید زنی در صنعت برق محسوب می شود. کاربرد میکروسوئیچ ها در صنایع برق شامل تنظیمات مختلف سوئیچ، عملگرها و مصالح خانه سازی است.
  11. PLC و HMI : در تابلو برق ها HMI  به عنوان مانیتورهای PLCها هستند که می توان در HMI آیکون های اگرافیکی را متناسب با نوع دستگاه و کاربرد آن ایجاد کرد و از آن ها در گزارش گیری بهره برد.
  12. داکت کابل : هنگامی که پوشش تابلو برق برداشته شود وجود داکت کابل مانع از دیده شدن سیم ها شده و همچنین عیب یابی مربوط به آن ها راحت تر می شود. این قطعه از لوازم تابلو برق تضمین کننده عایق الکتریکی تابلو برق است. وظیفه آن محافظت کابل ها در برابر قارچ، روغن و محلول نمک بوده و خود در مقابل ورقه شدن، خوردگی، شکاف و پوسته پوسته شدن از مقاومت خوبی برخوردارند.
 جمع بندی

در این مقاله در مورد اجزاء و قطعات انواع تابلو برق توضیحاتی ارائه شد؛ البته تعداد قطعات به کار رفته در این دستگاه ها بسیار زیاد است و سایر لوازم تابلو برق می تواند شامل ترمینال، پوش باتن، تایمر، چراغ هشدار و چراغ سیگنال باشد که تمامی این قطعات بر قیمت تابلو برق کامل اثر می گذارند و به نوعی حیاتی هستند.

مطالب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page