• خانه
  • بلاگ
  • برق حرارتی چیست و چگونه تولید می شود؟ تفاوت برق حرارتی با برق آبی در چیست؟
برق حرارتی چیست و چگونه تولید می شود؟

برق حرارتی چیست و چگونه تولید می شود؟ تفاوت برق حرارتی با برق آبی در چیست؟

همانطور که می دانید تولید برق به دو صورت انجام می شود. روش حرارتی و روش آبی. در این مقاله قصد داریم ببینیم برق حرارتی چگونه تولید می شود و تفاوت آن با برق آبی چیست. یکی از نیروگاه هایی که برق تولید می کند، نیروگاه حرارتی است. همانطور که از روی اسم این نیروگاه مشخص است، با گرما و حرارت کار می کنند. در نیروگاه حرارتی، انرژی حرارتی به وسیله توربین و سپس ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل شده و چیزی که تولید می شود را برق حرارتی می گویند. برق حرارتی در واقع حاصل تبدیل انرژی گرمایی به انرژی برق است. در کشور ما حدود 80 درصد تولید برق، از طریق حرارتی است. چرا که کشور ما منابع آبی کمی داشته و بیشتر مناطق کشور گرم و خشک است.

روند تولید برق حرارتی در نیروگاه


در نیروگاه های حرارتی از زغال سنگ و گاز طبیعی یا همان مازوت استفاده می شود. ابتدا آب به داخل مولد بخار پمپ می شود. در آنجا انرژی حرارتی را دریافت کرده و به بخار تبدیل می شود. بخار از توربین عبور کرده، به توربین انرژی خود را منتقل می کند و باعث چرخش آن می شود. اما از زغال سنگ و یا نفت چه زمانی استفاده می شود؟

زمانی که آب داخل بویلر قرار دارد فرآیند گرم کردن آن به وسیله واکنش های شیمیایی که حاصل سوختن سوخت های فسیلی است، آغاز می شود. برای این منظور زغال سنگ ها را با دستگاه های مخصوص خرد می کنند. برخی نیروگاه ها به جای استفاده از زغال سنگ از نفت استفاده می کنند. بدین صورت که نفت را گرم می کنند تا به راحتی قادر به پمپ کردن آن باشند. برخی دیگر از نیروگاه ها نیز تمایل دارند تا به عنوان سوخت اصلی از گاز طبیعی استفاده کنند.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق ups

حال ببینیم سوخت ها چگونه به تولید برق حرارتی کمک می کنند:

مکانیسم سوزاندن سوخت در داخل کوره به این صورت است که زغال سنگ خرد شده و آماده شده را از طریق یک مسیر خاص با شدت و فشار وارد کوره می کنند. به محض ورود پودر زغال سنگ به داخل کوره، با هوا به سادگی مخلوط می شود و سوختن آغاز می شود. اگر برایتان سوال است که با این وجود چرا کوره منفجر نمی شود باید بگویم که از فن های مکنده ای در کوره استفاده می شود تا فشار داخل کوره را تنظیم کنند و گازهای ناشی از سوخت را خارج کنند.

تفاوت برق حرارتی با برق آبی در چیست؟


نام گذاری برق در واقع نشان دهنده روش تولید آن است. درباره روش تولید برق حرارتی توضیح دادیم حال می خواهیم ببینیم که تفاوت آن با برق آبی چیست. برق آبی برقی است که از طریق نیروگاه آبی تولید می شود. هزینه تولید برق آبی به نسبت بسیار کمتر است و برای تولید آن اصلا آب مصرف نمی شود. نیروگاه های آبی با سرعت بالایی برق تولید می کنند. این نیروگاه ها به صورت مستقیم زباله تولید نمی کنند. همچنین میزان دی اکسید کربن تولید شده در این نیروگاه بسیار کمتر است. برای تولید برق آبی می توان از سدها، جریان رودخانه و یا جزر و مد استفاده کرد.

از مزایای برق آبی و تفاوت آن با برق حرارتی می توان به این موضوع اشاره کرد که نیروگاه های برق آبی از سوخت استفاده نمی کنند. بنابراین لطمه ای به محیط زیست ما وارد نمی کنند. این را می توان مهمترین مزیت برق آبی دانست. همانطور که میدانید قیمت سوخت های فسیلی مثل نفت، زغال سنگ و گاز متغیر است. برقی که در نیروگاه آبی تولید می شود از این تغییرات مصون می ماند. همچنین نیروگاه های آبی به نسبت نیروگاه های گرمایی عمر بیشتری دارند. نیروگاه های آبی نیاز به پرسنل زیادی ندارند و هزینه کار آنها خیلی کمتر از نیروگاه های حرارتی است.

همانطور که گفته شد یکی از روش های تولید برق آبی بهره بردن از جریان رودخانه است. جریان آب در رودخانه موجب چرخیدن پره های توربین آبی می شود سپس توسط ژنراتورها انرژی الکتریکی تولید می شود. از آنجایی که کشور ما کشوری کم باران است و ذخایر آبی کمی دارد، تولید برق حرارتی به نسبت برق آبی بیشتر رواج دارد و بیشتر برق هایی که ایجاد می شود از طریق نیروگاه های حرارتی است.

حتما مشاهده کنید : بانک خازنی چه کارایی دارد؟

نیروگاه های تولید برق حرارتی چه مزایایی و معایبی دارند؟

نیروگاه های تولید برق حرارتی چه مزایایی و معایبی دارند؟

نیروگاه های تولید برق حرارتی دارای ویژگی های مثبت زیادی می باشند. این نیروگاه ها به فضای کمتری نیاز دارند و هزینه نگهداری و تعمیر این نیروگاه ها نسبتا پایینتر است. همچنین می توان این نیروگاه را در نزدیکی معادن و همینطور مناطق پرمصرف احداث کرد. از طرفی اگر بخواهیم درباره معایب این نیروگاه ها بگوییم می توانیم به بالا بردن گرمایش زمین و آلودگی هوا و محیط زیست اشاره کنیم. تولید دائمی دود و استفاده از سوخت های فسیلی منجر به آلودگی هوا و گرمایش زمین می شوند. این نیروگاه ها خاکستر زیادی تولید می کنند که کنترل آن مشکل است. این خاکسترها منجر به آلودگی هوا می شوند.

البته که در آلودگی کلانشهرها عوامل مختلفی نقش دارد اما این روزها، نیروگاه‌ها و سوخت مازوت به متهم ردیف اول این آلودگی‌ها تبدیل شده است.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق چیست؟ نحوه ساخت و طراحی، اجزا و کاربرد

امیدواریم از مطالعه مقاله برق حرارتی چیست و نحوه تولید آن چگونه است استفاده لازم را برده باشید. ساتل تابلو تولید کننده اصلی انواع تابلو برق های باکیفیت در ایران می باشد.

مقالات مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page