• خانه
  • بلاگ
  • انواع ترمینال تابلو برق؛ بررسی کاربردها ، سایز و رنگ بندی
انواع ترمینال تابلو برق؛ بررسی کاربردها ، سایز و رنگ بندی

انواع ترمینال تابلو برق؛ بررسی کاربردها ، سایز و رنگ بندی

تابلو برق یک محفظه فلزی، پلاستیکی یا هر جنس دیگری است که در داخل آن قطعات و تجهیزات مختلفی به هم متصل شده اند. این تابلوها نقش مهمی را برای مدیریت سیستم برق صنایع ایفا می کند و شامل قطعاتی چون کنتاکتورها، قطع کننده‌ها و وصل‌کننده‌ها، فیوزهای HRC و ترمینال ها هستند. پایانه ها یا ترمینال تابلو برق برای برقراری اتصالات مختلف در تابلوها و سیستم های برقی استفاده می شوند و می توانند بین دو یا چند سیم برق اتصال مطمئن و موقتی ایجاد کنند. به عبارتی این قطعه رابطی بین برق ورودی به تابلو و برق‌ های توزیع‌ شده از تابلو محسوب می شود.

انواع ترمینال تابلو برق


ترمینال های تابلو برق به دلیل کاربردهای متنوعی که در صنعت برق دارند در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند و هر مدل از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. ترمینال ریلی، ترمینال سرامیکی، ترمینال شاخه‌ای و آمپلی‌فایر از جمله مهم ترین ترمینال ها به شمار می روند که هر یک چندین نوع ترمینال دیگر را شامل می شوند. به عنوان مثال ترمینال ریلی خود به چند دسته ترمینال ریلی عادی، ریلی دو طبقه، ریلی دارای فیوز، ریلی فشاری و ریلی چند طبقه تقسیم شده اند.

ویژگی های انواع ترمینال ریلی تابلو برق


ترمینال ریلی به سبک کشویی طراحی شده و می توان به راحتی تعداد ترمینال ها را روی ریل ها کم و زیاد کرد.

  1. ترمینال ریلی معمولی: این ترمینال ها از جمله ساده ترین انواع ترمینال تابلو برق هستند که اتصال سیم ها توسط پیچ های روی ترمینال انجام می گیرد.
  2. ترمینال ریلی فشاری: کانکتور فشاری یا ترمینال ریلی فشاری دارای عملکردی مانند ترمینال عادی است ولی از لحاظ نحوه اتصال سیم ها به ترمینال با هم فرق دارند. در ترمینال ریلی فشاری اتصال سیم ها ساده تر بوده و قیمت این قطعات ارزان تر است.
  3. ترمینال ریلی چند طبقه: این نوع ترمینال را ترکیبی از ترمینال های عادی و فشاری می توان دانست که دو یا بیشتر از این تعداد ترمینال روی هم قرار می گیرند.
  4. ترمینال ریلی فیوز دار: کاربرد این نوع ترمینال تابلو برق در جریان های آنالوگ و برق مستقیم است و دارای یک فیوز کوچک شیشه ای هستند. در داخل این فیوز یک سیم باریک فلزی وجود دارد که وقتی جریان از مقدار مشخصی بالاتر رود سبب ذوب شدن این فلز شده و می تواند جریان را قطع کند.
  5. ترمینال ریلی درپوش دار: یکی از پرکاربردترین انواع ترمینال تابلو برق در مصارف صنعتی همین ترمینال ریلی درپوش است که یک رویه پلی کربناتی دارد. این قطعه دارای ویژگی های مهمی چون نصب آسان، بدون نیاز به تجهیزات خاص برای نصب، اندازه کوچک، استفاده تعداد بیشتری از این قطعه به دلیل ابعاد کوچک، مقاومت در برابر ضربه و تحمل دماهای بالا است.
  6. ترمینال ارت تابلو برق صنعتی: یکی دیگر از انواع ترمینال تابلو برق، ترمینال های ارت است که به دلیل داشتن قطعه ای مسی دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر ترمینال ها هستند. در حالت استاندارد این قطعه به رنگ سبز و زرد در بازار وجود دارد و در طرفین خود دارای محل های اتصال سیم بوده و یک قطعه مسی برای اتصال ترمینال به ریل دارد. در ترمینال ارت تابلو برق صنعتی در ابتدا ریل به سینی متصل شده، سپس سینی به تابلو و در نهایت تابلو به درب متصل می شود. با وجود این اتصالات تمام نقاط و قطعات به تابلو برق وصل شده و از جهت ارتینگ مشکلی به وجود نخواهد آمد.
جمع بندی

ترمینال از قطعات پرکاربرد تابلو برق ها در صنایع مختلف است که می تواند به صورت مطمئن و موقتی اتصالاتی را بین حداقل دو سیم ایجاد کند. در این مقاله به معرفی انواع ترمینال تابلو برق پرداختیم.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page