• خانه
  • بلاگ
  • آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی lv و mv زیمنس
آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی lv و mv زیمنس

آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی lv و mv زیمنس

در حال حاضر آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی به یک حرفه در حوزه صنعت برق تبدیل شده که افراد پیش از این آموزش باید با انواع تابلو ها و تجهیزات تابلوهای برق آشنا شوند. تابلوهای برق به دو صورت ایستاده و دیواری نصب شده و از لحاظ ولتاژ نیز به دو دسته ولتاژ بالا و متوسط تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها نحوه نصب و مونتاژ متفاوتی دارند.

نقشه خوانی تابلو برق صنعتی چیست؟

برای بستن و مونتاژ تابلو برق باید ابتدا افراد از طریق آموزش نقشه خوانی تابلو برق صنعتی راهنمایی های لازم را فرابگیرند. معمولا برای اجرا کردن تجهیزات الکتریکی مدار نقشه ای ارائه می شود که خواندن آن توسط علائم اختصاری صورت می گیرد. طراحی نقشه مدارهای الکتریکی به صورت شمای شمای حقیقی، شمای فنی و یا شمای مسیر جریان انجام می شود که برای نقشه خوانی تابلوهای برق باید با این طرح ها آشنا بود. نقشه های مدار صنعتی برای اجرای موتورهای الکتریکی کاربرد داشته و به شکل نقشه مدار قدرت و نقشه مدار فرمان نمایش داده می شوند.

  1. نقشه مدار قدرت : در این نقشه از مدار الکتریکی از علائم اختصاری استفاده شده و چگونگی دریافت انرژی الکتریکی از شبکه سه فاز و انتقال آن به سایر تجهیزات را نشان می دهد.
  2. نقشه مدار فرمان : در آموزش نقشه خوانی تابلو های برق صنعتی مربوط به نقشه مدار فرمان به نحوه عملکرد یا تعیین مدت زمان کارکرد پرداخته می شود. در این نقشه معمولا ولتاژ، تک فاز بوده و نقشه خوانی به کمک علائم اختصاری انجام می شود.

مزایای نقشه خوانی تابلو برق صنعتی؛ آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی

  • نقشه خوانی تابلو برق صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ زیرا افرادی که به درستی نقشه خوانی تابلو برق را فرابگیرند توانایی پیاده سازی هر نوع تابلو برقی را دارند. همچنین عواملی چون طراحی مدار، نحوه سیم کشی و چیدمان قطعات تابلو برق تاثیر زیادی روی عملکرد سیستم دارند.
  • سرعت بخشیدن به عملکرد ها
  • کاهش اشتباه و ابهام در هنگام بستن تابلو برق
  • افزایش دقت، نظم و اندازه گیری
  • عیب یابی سریع تر تابلو برق
  • توسعه ساده تر تابلو های برق
  • کاهش هزینه های عیب یابی
  • حفاظت و امنیت بیشتر

استاندارد نقشه تابلو برق صنعتی

استانداردهای مختلفی برای ترسیم نقشه مدار های الکتریکی با ولتاژ های متفاوت وجود دارد که اجرای هر یک از این نقشه ها نیاز به آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی خواهد داشت و در مواقع بروز مشکل می تواند بسیار راهگشا باشد.

  • استاندارد وی دی ای المان
  • استاندارد آی ای سی بین المللی
  • استاندارد آ ان اس آی بین المللی آمریکا

نصب تابلو برق صنعتی از طریق نقشه خوانی

با استفاده از آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی به راحتی و طی چند مرحله می توان تابلوهای برق مختلفی را بست. تابلو برق ها به صورت جعبه های فلزی هستند که روی دیوار محیط داخلی یا خارج از آن نصب شده اند.
برای نقشه خوانی تابلو برق ابتدا باید تابلو برق را که به شکل یک محفظه فلزی است پیدا کنید. سپس برچسب های روی آن بررسی کنید. در مرحله بعد درب جعبه شکن را باز کنید که دو ستون کلید را خواهید دید. برق توسط هر سوئیچ به مدار خاصی فرستاده می شود که در این مرحله باید هر مدار برچسب گذاری شده باشد تا از سردرگمی فرد نصاب جلوگیری شود. برچسب گذاری می تواند در کنار هر کلید یا در داخل درب صفحه شکن انجام شود و اعدادی با آن ها مطابقت داشته باشد که هر یک به اتاق ها یا لوازمی خاص اشاره کنند.

جمع بندی

بهترین راه برای پیاده سازی راحت و سریع مدارهای الکتریکی استفاده از آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی است. این مدارهای صنعتی از تجهیزات و قطعات بسیاری تشکیل شده اند که طراحی آن ها با کمک نقشه انجام شده و از سپس می توان آن ها را اجرا کرد. متخصصان شرکت ساتل تابلو آسیا قادر به ساخت و مونتاژ هر نوع و ابعاد اعم از تابلو برق 80 * 100 ، تابلو برق 70 * 90 و دیگر سایز های موجود می باشند برای خرید هر سبک و ابعاد تابلو برق تنها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطلب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page