• خانه
  • بلاگ
  • جدول ابعاد تابلو برق؛ نحوه محاسبه ابعاد استاندارد تابلو کنتور برق

جدول ابعاد تابلو برق؛ نحوه محاسبه ابعاد استاندارد تابلو کنتور برق

تابلو برق ها از دسته تجهیزات ضروری برای تاسیسات ساختمانی و صنعتی به شمار می روند که بر اساس محل نصب، شکل ظاهری، نوع عملکرد و ایستاده یا دیواری بودن از استانداردهای خاصی پیروی می کنند. این تابلو ها به صورت محفظه هایی بسته اند که در داخل آن ها قطعات الکترونیکی به روشی خاص به یکدیگر متصل شده اند. ابعاد تابلو برق در اندازه های متفاوتی طراحی می شوند که در مکان های مختلف کاربرد دارند.

ابعاد استاندارد تابلو برق

رعایت استاندارد در تولید و طراحی تابلو کنتور برق باعث افزایش بازدهی، عمر طولانی مدت ، اعتبار بیشتر برای برند و افزایش رضایت مشتری می شود.  همچنین برخورداری تابلو برق ها از ابعاد استاندارد به بالا رفتن سطح ایمنی این تجهیزات کمک شایانی می کند.جدول ابعاد استاندارد تابلو برق نتیجه آزمون و خطای متخصصان و عبرت گرفتن از اتفاقات تلخ پیش آمده است. ابعاد تابلو برق در بحث نحوه محاسبه ابعاد استاندارد تابلو کنتور برق از دو جهت ابعاد تابلو و رعایت فواصل حین نصب قابل بررسی است.

نحوه محاسبه ابعاد استاندارد تابلو برق

هنگام طراحی و خرید یک تابلو برق مناسب اولین چیزی که ذهن شما را درگیر می کند، نحوه انتخاب اندازه آن است به طوریکه در ادامه استفاده از آن برای تان کاربردی باشد. همانطور که خودتان هم می دانید، تمامی تجهیزات تعبیه شده در تابلو برق از خودشان گرما تولید می کنند و از همین جهت فضای داخلی و ابعاد تابلو برق باید به گونه ای طراحی شده باشد که این گرمای تولید شده در کار هیچ کدام از بخش های دیگر خلل ایجاد نکند. در همین زمینه اگر درباره نحوه محاسبه ابعاد استاندارد تابلو برق کنجکاوید، پیش از هر چیز دیگری باید پارامترهای موثر در این اندازه گیری را شناخته و بعد به طور صحیح از آن ها در فرمول های تعریف شده استفاده کنید. مهم ترین این پارمترها به شرح زیر است:

  • A: کمترین مساحت موثر بر حسب متر مربع
  • P: توان هدر رفته تجهیزاتی که گرما تولید می کنند برحسب وات
  • Tmax: حداکثر دمای مجاز برای تجهزات تابلو بر حسب سلسیوس
  • Tamb: حداکثر دمای محیط بیرون بر حسب سلسیوس
  • K: ضریب انتقال حرارتی تجهیزات تابلو

حال در ادامه می توان مساحت سطح مناسب تابلو را از فرمول زیر محاسبه کرد:

A=P/K (Tmax _ Tamb)

توجه داشته باشید که در محاسبه ابعاد تابلو برق ساختمان به صورت اصولی و دقیق، تنها محاسبه مساحت کافی نیست و شما باید پهنای آن را نیز حساب کنید. برای این کار یک تابلو با ابعاد H × W × D  در نظر بگیرید، H (ارتفاع) ، W (عرض) ، D (طول)  در ادامه برای محاسبه سایز تابلو برق باید از فرمول زیر استفاده کرده و با جایگذاری پارامترهای ذکر شده پهنای آن را نیز به دست آورید:

A= HW + 2HD + WD

1.ابعاد تابلو برق بعد از مونتاژ

نکته قابل توجه: ابعاد جدول بر حسب سانتی‌متر بوده و تحت استاندارد ریتال آلمان درج شده‌اند .

ردیف

طول (مفید – بدنه خارجی)

عرض (مفید – بدنه خارجی)

عمق (مفید – بدنه خارجی)

تابلوهای دیواری

1

15 (17)

25 (30)

37 (40)

2

20 (22)

35 (40)

47 (50)

3

20 (22)

40 (45)

57 (60)

4

20 (22)

45 (50)

67 (70)

5

25 (27)

45 (50)

47 (50)

6

25 (27)

55 (60)

57 (60)

7

25 (27)

55 (60)

77 (80)

8

25 (27)

65 (70)

97 (100)

9

 28 (30)                  

67 (70)

85 (90)

10

31 (33)

75 (80)

117 (120)

تابلوهای ایستاده

1

50 (60)

50 (60)

190 (210)

2

50 (60)

70 (80)

190 (210)

3

70 (80)

70 (80)

190 (210)

 

ابعاد جعبه کنتور برق خانگی چقدر می باشد؟

ابعاد جعبه کنتور برق خانگی به موارد زیادی بستگی دارد اما در مجموع باید گفت که این تابلوها معمولا از نظر عرض برابر بوده (۱۴ اینچ) و از نظر ارتفاع متفاوتند. جعبه کنتورها با توجه به تجهیزات مورد نیاز و همچنین تعداد واحدهای موجود در ساختمان ساخته می شوند و به همین دلیل این کنتورها را با عنوان تعداد واحدها نامگذاری می کنند. مثلا ممکن است شما هم درباره ابعاد تابلو برق ۴ واحدی شنیده باشید. فراموش نکنید که ابعاد تابلو برق در تمامی انواع آن باید به گونه ای باشد که علاوه بر اجازه دسترسی به تمام تجهیزات، در صورت نیاز امکان آپدیت کردن تابلو و افزودن المان های جدید به آن را نیز داشته باشد.

2. فواصل حین نصب

برای طراحی و تولید تابلو برق ابتدا باید ابعاد استاندارد تابلو کنتور برق محاسبه و مشخص شوند. یکی از استانداردهای ابعاد تابلو برق حداقل مجاز ضخامت ورق تابلو است که از 5/1 میلیمتر شروع می شود. همچنین سیم و کابل هایی که در این سیستم به کار می روند باید دارای ابعاد مشخصی و استانداردی باشند. بنابراین استفاده از رابط بین کلیدهای مینیاتوری، کنتور و فیوزها می تواند جایگزین بهتری از سیم افشان نمره 6 باشد.

در زمان نصب تابلو برق باید حداکثر کنتور از کف حدود 2/2 متر ارتفاع داشته باشد و حداقل فاصله نمایشگر کنتور از کف زمین 80 سانتیمتر در نظر گرفته شود. علاوه براین ها باید بین سیم ها در تابلو برق 20 سانتیمتر فاصله توسط داکت های پلاستیکی یاکمربندهای کابل ایجاد گردد. سایر استانداردهای ابعاد تابلو برق که باید در محاسبه ابعاد استاندارد تابلو کنتور برق مورد توجه قرار گیرد به این صورت است: فاصله 60 سانتی متری با کنتور آب، فضای باز 1.5 متری جلوی کنتور، فاصله 130 سانتی‌متری با کنتور گاز و نصب تابلو برق در فاصله 170 سانتی‌متری زمین.

ارتفاع تابلو برق از کف چقدر باید باشد؟

برای محاسبه ابعاد استاندارد تابلو کنتور برق نه تنها باید به اندازه خود تابلو توجه کنید، بلکه ارتفاع آن از کف و همچنین فاصله اش از سایر تجهیزات موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این زمینه اگر از کنتور تکی استفاده می کنید حداقل ارتفاع بین کف تمام شده و تابلو باید بین ۱/۸ تا ۲ متر و اگر از کنتورهای بزرگ برای مجتمع های وسیع بهره می گیرید این فاصله باید بین ۱ تا ۲/۲ متر باشد.

حتما مشاهده کنید : ایمنی تابلو برق؛ آیین نامه و چک لیست موارد مهم و ضروری

جمع بندی

یکی از بحث های مهم در رابطه با استانداردهای راه اندازی یک تابلو برق، استفاده از ابعادی صحیح و متناسب با نیاز است. این استانداردها باید هم در ابعاد تابلو برق و هم در هنگام نصب آن مورد توجه قرار گیرد این موضوع مستقیما در بحث قیمت نیز دخیل می باشد و برای انتخاب ابعاد مناسب می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و از قیمت تابلو برق 40*60 ، قیمت تابلو برق 50*70 ، تابلو برق 60*80 و ... مطلع شوید.

مطالب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page