• خانه
  • بلاگ
  • سرج ارستر تابلویی چیست؟ نحوه انتخاب و نصب سرج ارستر
سرج ارستر تابلویی چیست؟ نحوه انتخاب و نصب سرج ارستر

سرج ارستر تابلویی چیست؟ نحوه انتخاب و نصب سرج ارستر

 

سرج ارستر به دستگاهی گفته می شود که می تواند سیستم های الکتریکی را در برابر شوک الکتریکی محافظت کند. با وجود این دستگاه، از بسیاری خسارات مالی و جانی جلوگیری شده و امنیت سیستم های الکتریکی تامین خواهد شد. وجود سرج ارستر تابلویی در تمام سیستم های الکتریکی ضروری است. در ادامه شما را با سرج ارستر تابلویی و نحوه انتخاب و نصب آن آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید!

 سرج ارستر تابلویی چیست؟

 

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، سرج ارستر تابلویی دستگاهی است که می تواند از سیستم های الکتریکی و اجزای تابلو برق در برابر شوک های الکتریکی مثل رعد و برق محافظت کند.

سرج ارستر در تابلو برق به صورت موازی با مدار تابلو بسته می شود و در زمان ورود نوسانات و ولتاژ های بالا به مدار، اضافه ولتاژها را به زمین منتقل می کند تا اسیبی به اجزای تابلو برق و وسایل الکتریکی وارد نشود.

 کاربردهای سرج ارستر

سرج ارستر تابلویی در حقیقت یک نوع محافظ تابلو برق به شمار می رود و به خوبی از صدمات مختلف ناشی از شوک های الکتریکی به دستگاه ها و تجهیزات سیستم الکتریکی جلوگیری می کند. به کمک سرج ارستر می توان از بسیاری هزینه های مربوط به تعویض و تعمیر تجهیزات و خسارت های مختلف جلوگیری کرد. از همین رو وجود این قطعه در تمام سیستم های الکتریکی و تابلوهای برق ضروری به نظر می رسد.

 انواع سرج ارستر


انواع سرج ارستر

سرج ارسترها با توجه به محدوده ولتاژ محافظت به انواع مختلف زیر تقسیم می شوند:

  1. سرج ارستر تایپ 1 کلاس B
  2. سرج ارستر تایپ 2 کلاس C
  3. سرج ارستر تایپ 3 کلاس D
  4. سرج ارستر تایپ 1+2 کلاس B+C
  5. سرج ارستر تایپ 2+3 کلاس C+D

 ویژگی های یک سرج ارستر خوب

یک سرج ارستر تابلویی خوب از ویژگی های زیر برخوردار است:

  • جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در سیستم الکتریکی
  • توانایی تخلیه اضافه ولتاژ و اضافه بار
  • برخورداری از سیستم کنتاکت برای اطلاع از خرابی مدار
  • قابلیت جدا شدن خشاب از پایه
  • برخورداری از نمایشگر LCD
  • و...

در زمان خرید سرج ارستر تابلویی، باید به وجود تک تک این ویژگی ها توجه داشته باشید.

 نحوه انتخاب سرج ارستر


نحوه انتخاب سرج ارستر

نحوه انتخاب سرج ارستر تابلویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما باید با توجه به شبکه برق رسانی مورد نظر و با در نظر گرفتن شرایط کلی سازه و محلی که تابلو برق در آن قرار دارد، نسبت به خرید و انتخاب سرج ارستر تابلویی اقدام کنید و این بخش یکی از مهمترین قسمت هایی می باشد که به شما در خرید تابلو برق کمک می کند.

به طور کلی، موارد زیر اصلی ترین عوامل در نحوه انتخاب سرج ارستر به شمار می روند:

  • توجه به نواحی تحت پوشش سرج ارستر
  • توجه به نوع شبکه برق رسانی
  • توجه به نوع سازه تحت پوشش
  • توجه به ساز و کار حفاظتی ساختمان در برابر صاعقه

 نحوه نصب سرج ارستر

مراحل کلی نحوه نصب سرج ارستر به صورت زیر است:

  1. سیم کشی: خطوط برق باید از طریق این وسیله به خط ارت وصل شوند. طول انشعاب از ورودی اصلی برق به تابلو برق تا سرج ارستر، و از سرج ارستر به شینه هم پتانسیل نباید از نیم متر بیشتر شود.
  2. قرارگیری در مدار: تمام سرج ارسترها به صورت موازی در مدار بسته می شوند. از همین رو میزان جریان عبوری از سیم اصلی نمی تواند روی نوع ارستر تاثیر داشته باشد.
  3. جداسازی: ممکن است در یک مدار از چند سرج ارستر استفاده شده باشد. در این صورت اگر سیم مدار از مبدا تا مقصد بیشتر از 5 باشد، باید این سرج ارسترها را از هم جدا کرد.

نصب این وسیله کاملا تخصصی بوده و حتما باید توسط افراد مجرب انجام شود.

 جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با سرج ارستر تابلویی و انواع آن آشنا کنیم. همچنین اطلاعاتی درخصوص نحوه انتخاب و نصب این دستگاه به شما عنوان شد. همانطور که متوجه شدید، وجود این وسیله در مدار باعث تامین امنیت دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی شده و از بسیاری خسارات و اسیب های مختلف جلوگیری می کند. از همین رو به شما توصیه می کنیم برای خرید این وسیله دقت و توجه زیادی به خرج داده و حتما نصب آن را به افراد متخصص و قابل اطمینان بسپارید. در این صورت می توانید از بهبود عملکرد مدار و سیستم های الکتریکی اطمینان کامل پیدا کنید.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page