• خانه
  • بلاگ
  • پریز تابلویی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ معرفی انواع انواع پریز برق + ابعاد هرکدام
پریز تابلویی

پریز تابلویی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ معرفی انواع انواع پریز برق + ابعاد هرکدام

بدون شک این روزها بیش از هر چیز دیگری به استفاده از انرژی الکتریکی نیاز داریم و وجود هر گونه اختلال در وسایل مختلف برقی می تواند زندگی روزانه ما را دچار اشکال کند. در این زمینه برای آن که بتوان از انرژی برق بهتر و آسان تر استفاده کرد، تولید کنندگان انواع متفاوتی از پریزهای برق را به منظور انتقال جریان الکتریکی با مقادیر مشخص تولید کرده اند. در نتیجه دستگاه های کوچک و بزرگ به راحتی می توانند از این انرژی استفاده کنند.

یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین انواع پریزها، پریز تابلویی بوده که امروزه در بخش های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

پریز تابلویی چیست؟


پریز تابلویی چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که پریزهای برق از دسته محصولاتی هستند که کمک می کنند تا دستگاه های برقی بتوانند به منبع تغذیه جریان متناوب اصلی ساختمان، متصل شوند.

همان طور که گفته شد پریزها از نظر اندازه، شکل، ولتاژ، آمپر و نوع اتصال با یکدیگر متفاوت هستند و کاربردهای آن ها با توجه به استانداردهای تعیین شده در هر کشور مشخص می شود.

پریز تابلویی یکی از پر استفاده ترین انواع پریزها بوده که به فراوانی در تابلو برق ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی به کار برده می شود. در واقع این پریزها به علت مقاومت بالایی که دارند در بخش هایی مانند اتاق تاسیسات ساختمان ها به کار برده می شوند.

پریز برق تابلویی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟


پریز برق تابلویی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
  • جنس مغزی : مغزی در واقع مهم ترین قسمت در یک پریز به شمار می رود که جریان الکتریکی به کمک آن به دستگاه مورد نظر انتقال داده می شود. بنابراین در صورتی که شما به جنس مغزی و کیفیت آن توجهی نداشته باشید، حرارت تولید شده به علت انتقال جریان، باعث آسیب دیدن آن خواهد شد.
  • جنس بدنه : قاب بیرونی و جنس بدنه پریز نیز باید از پی وی سی درجه یک ساخته شده باشد تا بتواند در برابر حرارت عملکرد بالایی از خودش نشان دهد. علاوه بر آن، کیفیت جنس این قسمت تاثیر بالایی در مقاومت پریز در برابر ضربه و فشار مستقیم خواهد داشت.
  • ارت دار بودن پریز : پریز تابلویی در صورتی که از نوع ارت دار باشد، طول عمر بیشتر و همچنین ایمنی بالاتری خواهد داشت. همچنین با اتصال دستگاه های برقی ارت دار به سیستم ارتینگ ساختمان، می توان از آن ها در مقابل نشتی جریان حفاظت کرد و این مورد روی قیمت تابلو برق تاثیر گذار است.

دسته بندی کلی انواع پریز برق

در ابتدا باید بدانید که پریزهای برق انواع متفاوتی دارند، اما دسته بندی کلی آن ها به شرح زیر خواهد بود:

پریز تو کار


پریز تو کار

این دسته از پریزها به جای آن که درون دیوار قرار گرفته باشند، خارج از آن بوده و مقاومت بیشتری دارند، زیرا در صورت کشیده شدن از دیوار خارج نخواهند شد. از پریزهای توکار معمولا در محیط های باز یا ساختمان هایی با مصارف صنعتی استفاده می شود. این پریزها را می توانید در ابعاد بسیار کوچک تا ابعاد بزرگ و رومیزی پیدا کنید.

پریز روکار

پریزهای روکار یکی دیگر از انواع پریز برق هستند که ما معمولا آن ها را در خانه ها می بینیم. در حقیقت بیشتر بخش‌های این پریز در داخل دیوار قرار گرفته و انواع مختلفی دارند که بر اساس دکوراسیون و نوع ساختمان انتخاب می شوند.

انواع پریز برق بر اساس کارکرد

  • پریز برق ساده : پریزهای برق ساده همان انواعی هستند که روی دیوارها در مکان های مختلف دیده می شوند. این پریزها تنها برای مصارف ابتدایی و ساده مناسب بوده و قابلیت دیگری ندارند. ابعاد پریزهای برق ساده ممکن است متفاوت باشد، اما معمولی ترین نوع آن ابعادی حدود 4×8×8 Cm دارد.
  • پریز برق ارت دار : پریز برق ارت دار که با عنوان پریز برق محافظ نیز شناخته می شود، با ایجاد مسیری برای جریان به زمین از شوک های الکتریکی جلوگیری می کند. این نوع از پریزهای برق نیز در اندازه های متفاوت تولید می شوند، اما رایج ترین نوع ها ابعادی در حدود 8.2×8.2×4.1 Cm دارد.
  • پریز بارانی : یکی دیگر از انواع پریز برق، پریزهای بارانی هستند که همانند نام شان در مکان‌هایی که ممکن است رطوبت یا نم وجود داشته باشد به کار می روند. پریزهای بارانی با عنوان پریزهای ip دار نیز معروفند که عدد ip شان، نشان دهنده میزان تحمل آن ها در برابر رطوبت می باشد. محبوب ترین نوع از این پریزها ابعادی بالغ بر 80×62×57 mm  دارد، اما شما به راحتی می توانید آن ها را با اندازه ها و اشکال مختلف نیز پیدا کنید.
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page