• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق سلول فشار ضعیف چیست؛ بررسی کارایی، مشخصات و انواع آن
	تابلو برق سلول فشار ضعیف چیست؛ بررسی کارایی، مشخصات و انواع آن

تابلو برق سلول فشار ضعیف چیست؛ بررسی کارایی، مشخصات و انواع آن

 یکی از راهکارهای اصلی برای محافظت از موتورها و دستگاه‌های برقی موجود در کارخانه‌ها و منازل مسکونی استفاده از تابلو برق جهت کنترل ولتاژ ورودی به این دستگاه‌ها است. با این حال تابلو برق به سه دسته تابلو برق فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می‌شود که میزان ولتاژ ورودی استاندارد به هر کدام از این تابلو برق‌ها متفاوت است. بدیهی است هرچه ولتاژ ورودی بیشتر و قوی‌تر باشد، کاربر می‌بایست از تابلو برق قوی‌تری استفاده کند.

در ادامه هر آنچه که لازم است در رابطه با تابلو برق های فشار ضعیف بدانید به شما خواهیم گفت.

تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

براساس استاندارد بین‌المللی میزان ولتاژ ورودی به تابلو برق فشار ضعیف حدود 35 تا 1000 ولت است و چنانچه ولتاژی بیشتر از این مقدار به تابلو برق فشار ضعیف وارد شود، موجب خسارت و یا حتی انفجار تابلو برق می‌شود. بدیهی است استفاده از تابلو برق فشار ضعیف با این سطح از ولتاژ ورودی، امنیت کاملی در خصوص حفاظت از وسایل برقی منزل ایجاد نمی‌کند لذا پیشنهاد می‌شود حتما قبل از خرید تابلو برق فشار ضعیف و نصب آن با مشاورین و متخصصین این حوزه به صورت کامل مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

تابلو برق فشار ضعیف با استفاده از ترانسفورماتور 023/400 ولت تغذیه می‌شود در نتیجه به دلیل نیاز به ولتاژهای پایین، این نوع از تابلو برق‌ها فروش بالایی را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.

تابلو برق فشار ضعیف در مقایسه با تابلو برق‌های خانگی ابعاد و اندازه بزرگ‌تری داشته و تجهیزات متعددی را درون خود جای می‌دهند. این تجهیزات و قطعات مختلف برای قطع و وصل کردن، اندازه‌گیری، کنترل و حفاظت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع تابلو برق های فشار ضعیف:

تابلو برق‌های فشار ضعیف با توجه به عملکرد و نوع ساختمانی که دارند به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. در حال حاضر در بازار تابلو برق فشار ضعیف در مدل‌های تابلو برق بارانی، تابلو برق سلول فشار ضعیف و تابلو برق‌های دیواری دیده می‌شود که در ادامه به ویژگی‌ها و مشخصات هر یک خواهیم پرداخت:

تابلو برق بارانی:

تابلو برق بارانی با طراحی یک کلاهک مخصوص، بیشتر برای استفاده در فضای باز طراحی شده است. شما می‌توانید بسته به محیطی که می‌خواهید این تابلو برق را در آن نصب کنید، شیب کلاهک را از چهار طرف تنظیم کنید تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود. علاوه براین وجود شیارهای ویژه در جلوی این تابلو برق سبب می‌شود که قطعات الکتریکی به کار رفته در آن تهویه و خنک شود. تابلو برق بارانی فشار ضعیف از درجه حفاظت  IP 54~ 56 برخوردار است.

تابلو برق سلول فشار ضعیف:

تابلو برق سلول فشار ضعیف جهت استفاده در سیستم‌های توزیع کنترل و قدرت ساخته و تجهیز می‌شوند.

این نوع تابلو برق با استفاده از ورق گالوانیزه ضدزنگ و یا ورق‌های روغنی و همچنین پیچ و مهره و به شکل ایستاده طراحی می‌شوند. استفاده از ورق گالوانیزه و ورق‌های روغنی موجب بالاتر رفتن طول عمر تابلو برق سلولی فشار ضعیف می‌شود. همچنین جهت عدم دسترسی به نقاط برق‌دار از یکسری روبنده‌های لولایی در ساختار این نوع تابلو برق استفاده می‌شود. از مزایای تابلو برق سلولی فشار ضعیف می‌توان به سرویس و نگهداری راحت این نوع تابلو برق‌ها اشاره کرد. درواقع کاربر می‌تواند جهت دسترسی به قطعات داخلی این تابلو برق به راحتی روبند و درب جلویی تابلو برق را باز کند.

تابلو برق دیواری:

تابلو برق دیواری به صورت توکار و روکار نصب شده و با استفاده از ورق روغنی یا گالوانیزه ساخته می‌شود. در مدل‌های تابلو برق دیواری که به صورت روکار نصب می‌شوند از یک فریم جهت افزایش سرعت استفاده می‌شود. همچنین مطابق استاندارد جهت عدم دسترسی به نقاط برق‌دار می‌توان از روبند‌های لولایی در این نوع تابلو برق استفاده کرد.

طراحی تابلو برق فشار ضعیف چگونه است؟

لازم به ذکر است که برای ساخت تابلو برق سلول فشار ضعیف باید مطابق با استاندارد های موسسه ی تحقیقات صنعتی کشور عمل کرد.

به منظور ساخت کلیه ی تابلو های برق دیواری و ایستاده از ورق ‌های روغنی و گالوانیزه با ضخامت یک و نیم و دو و نیم میلی متر استفاده می‌شود. طرز ساخت تابلو برق سلول فشار ضعیف به گونه ای است که افزون بر داشتن فضای کافی، امکان دسترسی به لوازم و تجهیزات را جهت انجام بازرسی یا تعمیرات به اشخاص میدهد. همچنین در ساخت تابلو برق سلول فشار ضعیف طوری عمل می‌شود که امکان توسعه آن وجود داشته باشد. به علاوه جهت جلوگیری از صدمات احتمالی به تجهیزات تابلو، طوری ساخته می شوند که تا جای ممکن بتوان آن ها را جدا از هم قرار داد. از مراحل دیگر ساخت تابلو برق سلول فشار ضعیف می‌توان مراحل رنگ‌آمیزی، فستانه کاری و مرحله ی آزمون فیزیکی تابلو را نام برد.

اجزای تابلو برق فشار ضعیف:

  1. کابلشو و وایرشو
  2. لامپ سیگنال
  3. ترمینال
  4. مقره
  5. شینه نول
  6. گلند
  7. ریل
  8. شینه یا باسبار
  9. کلید ولت متر
  10. کلید فیوز
  11. انواع فیوزها
  12. انواع کلید گردان
  13. کلید mcpb
  14. کلید اتوماتیک mcb و mccb
  15. کلید های نشتی جریان
  16. بی متال تک فاز و سه فاز
  17. ترانس
  18. کنتاکتور

قیمت تابلو برق فشار ضعیف:

همانطور که در بالا اشاره شد تابلو برق ها در انواع و ابعاد گوناگونی طراحی و تولید می شوند. در نتیجه با توجه به مواد به کار رفته در ساخت تابلو برق سلول فشار ضعیف، قیمت آن نیز متغیر خواهد بود. از عوامل موثر در قیمت تابلو برق سلول فشار ضعیف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد تابلو
  • تجهیزات مورد استفاده در آن
  • جنس به‌کاررفته در ساخت بدنه

در مجموع هرچه شرایط نصب شما ویژه و خاص باشد و به سنسور ها و عایق ‌بندی ‌های بیشتری نیازمند باشید، قیمت تابلو برق فشار ضعیف شما نیز افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

تابلو برق های فشار ضعیف در انواع تابلو برق بارانی، تابلو برق سلولی فشار ضعیف و تابلو برق دیواری در بازار موجود هستند که بسته به نوع طراحی و محدودیت ولتاژ ورودی می‌توانند در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. پیشنهاد می‌شود جهت مشاوره خرید انواع تابلو برق فشار ضعیف با کارشناسان شرکت ساتل تابلو آسیا تماس بگیرید تا بتوانید با استفاده از راهنمایی‌ آن ها انتخاب شایسته و مناسبی داشته باشید.

 
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page