• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق ماینر و فارم چیست و نحوه طراحی، استانداردها + قیمت و خرید
تابلو برق ماینر و فارم چیست و نحوه طراحی، استانداردها + قیمت و خرید

تابلو برق ماینر و فارم چیست و نحوه طراحی، استانداردها + قیمت و خرید

در حال حاضر به دلیل افزایش استخراج ارز دیجیتال و برای مدیریت منطقی این مزرعه ها تجهیزات الکترونیکی و تابلو برق ماینر تبدیل به تابلو برق صنعتی شده اند. در این راستا می بایست مدیریت اصولی تری را از طریق طراحی و ساخت تابلو برق فارم و ماینر لحاظ کرد.

تابلو برق ماینر چیست؟

ماینرها از تعداد زیادی پردازنده تشکیل شده اند که برق زیادی برای استخراج ارز دیجیتال نیاز دارند. به منظور کاهش فشار برق به کابل ها در این دستگاه ها از تابلو برق سه فاز ماینر استفاده می شود که این تابلو برق به صورت متقارن می تواند  برق سه فاز را در بین اجزا توزیع کند.

حتما مشاهده کنید : بانک خازن چیست و چه کارایی دارد؟

مهمترین ویژگی های یک تابلو برق استاندارد برای برق رسانی به یک فارم ماینر

برای برق رسانی به فارم ماینر باید دو ویژگی مهم را در تابلو برق فارم مدنظر قرار داد که به شرح زیر هستند:

1.به کار گیری کلید اتوماتیک به جای کنتاکتور

احتمال خرابی کنتاکتور زیاد بوده و برای سیستم 724 مناسب نیستند، این قطعات در جایی که تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته شده اند نباید استفاده شوند زیرا هنگامی که تحریک آن ها باعث تولید نویز می شوند. کنتاکتورها امکان اپراتوری شدن ندارند و به صورت اتوماتیک کار می کنند. در حالی که کلیدهای اتوماتیک برای سیستم های 724 مناسب اند، تولید نویز زیادی نمی کنند و برای خارج کردن دستی و اپراتوری ها از مدار می توان از رله شنت استفاده کرد.

2.به کار گیری تجهیزات کنترل فاز و ارسال خطا به کاربر

برای اطلاع مواردی چون قطع یکی از فازها یا خطاهای مربوط به عدم تقارن فازها به سیستم باید از رله کنترل فاز تک فاز یا سه فاز در تابلو برق فارم استفاده شود. در این صورت اگر به هشدار اولیه به اپراتور در مورد خطا توجه نشد رله کنترل برق ورودی را قطع می کند. نکته مهم اینکه کنترل فاز باید مجهز به قطع نول باشد. اگر کنترل فاز مجهز به قطع نول نباشد در هنگام قطع نول برق شبکه، فاز برگشتی از نول قطع شده ،موجب دوفاز شدن ماینر ها و سوختن آنها می شود.

   از جمله قابلیت های رله کنترل فاز می توان به تنظیم زمان وصل جریان بعد از رفع خطا، تشخیص قطع یک فاز یا عدم تقارن ولتاژ شبکه، تشخیص افزایش ولتا، تشخیص اتصال تغذیه به دستگاه، تشخیص توالی فاز، حفاظت تجهیزات در برابر شوک ناشی از قطع و وصل برق  قطع سریع مدار در صورت بروز خطا، تشخیص کاهش ولتاژ و حفاظت الکترو موتور ها در مقابل اختلالات شبکه اشاره کرد.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق یو پی اس چیست و چه کارایی دارد؟

مراحل طراحی و ساخت تابلو برق ماینر

  1. مرحله اول: وصل کردن ولت سنج سه فاز
  2. مرحله دوم: متصل کردن MCCB یا قطع کننده مدار تولید شده از سه بخش فاز ورودی به سه فاز ورودی (R ، Y ، B).  MCCB به عنوان کلید اصلی در نظر گرفته می شود.
  3. مرحله سوم: وصل کردن سه بار خروجی (R ، Y ، B)  از MCCB (قطع کننده مدار) به DP (دو قطب MCB ، RCD ، SP (تک قطب MCB و بار).
  4. مرحله چهارم: اتصال Neutral Link RCD  از DP با Phase (Line) و Link  . در این مرحله باید خطوط فاز خروجی و نیز سیم های خنثی به مدارهای فرعی و نهایی وصل شوند.
  5. مرحله پنجم: برای ایجاد الکترود زمین در سیستم اتصال به زمین باید وسایل الکتریکی را با ترمینال پیوند Earth وصل نمایید.

تجهیزات و اجزای تابلو برق ماینر

تجهیزات و اجزای تابلو برق ماینر
  1. کلید اتوماتیک : تمام قطعات و ماینرها وصل شده و قلب باکس و ماینرها محسوب می شود. وظیفه کلید اتوماتیک حفاظت از تابلو برق در مقابل جریان زیاد و یا اتصال کوتاه است و اگر با رله شنت و موتور کلید اتوماتیک همراه شود میتوان به جای کنتاکتور نیز استفاده شود. به دلیل اینکه از مزارع فارم به طور شبانه روزی بهره برداری می شود استفاده از کلید اتوماتیک ضروری است؛ زیرا این قطعات به منظور بهره برداری مداوم طراحی شده اند و در با استفاده از این کلیدها می توان به صورت دستی از طریق اپراتور مدار را قطع کرد. 
  2. کنتاکتور: وظیفه این قطعه قطع و وصل جریان در مواقع خطر بوده و از آسیب به ماینرها جلوگیری می کند.
  3. کنترل فاز: این قطعه دستور قطع برق ورودی را در شرایط نوسان در برق ورودی یا وجود ولتاژ اضافی به کنتاکتور می دهد و مانع از ورود این جریان به ماینرها می شود.
  4. فیوز برق ورودی: کابل برق ورودی ابتدا وارد فیوز شده و سپس به تابلو برق وارد می شود بنابراین در صورت بروز اتصال کوتاه در سیستم با قطع برق مانع آسیب به ماینرها می شود.
  5. کنترلر دما و رطوبت:  در صورتی که دما و رطوبت از میزان تعیین شده برای ماینرها بالاتر رود به صورت اتوماتیک این قطعات برق ماینرها را از طریق کنتاکتور قطع می کنند.
  6. سیم نمره 4 و 6 افشان: استفاده از این سیم ها در تابلو برق ماینر از مشکل سوختگی سیم به دلیل عبور جریان بالای برق در 24 ساعت جلوگیری می کنند.
  7. فیوز مینیاتوری: به تعداد ماینرهای داخل باکس، فیوز مینیاتوری 16 آمپر قرار داده و هر ماینر به یک فیوز متصل کنید. در این صورت با خرابی یکی از ماینرها از رسیدن آسیب به سایر ماینرها جلوگیری می شود.
  8. سیستم کنترل از راه دور پیامکی: با استفاده از این سیستم می توان بدون رفتن به فارم دستوراتی شامل خاموش و روشن کردن باکس، مطلع شدن از دمای داخل باکس، ریست کردن مودم و اینترنت و تنظیم زمان در سیستم خنک کنندگی باکس را فقط از طریق پیامک به باکس بدهید.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق استخر

نحوه محاسبه تساوی بار و فاز در ساخت تابلو برق فارم و ماینر

نحوه محاسبه تساوی بار و فاز در ساخت تابلو برق فارم و ماینر

برای جلوگیری از ایجاد هر گونه خرابی یا آسیبی به ماینرها باید در ساخت تابلو برق فارم از کلید مینیاتوری سه فاز استفاده شود. در این صورت هنگام خروج یکی از ماینرها می تواند دو ماینر با فازهای مخالف از برق خارج گردند. در نتیجه بارهای سه فاز در سیستم به شکل متقارن پخش شده  و جریانی از سیم نول نمی گذرد و مانع از آتش سوزی در فارم و ماینرها می شود. در صورتی که این تساوی بار سه فاز در تابلو برق ماینر به هم بخورد سبب عبور جریان از سیم نول شده و اگر تعداد ماینرهای خارج شده از مدار به عددی بیش از مقدار بار عبوری  قابل تحمل سیم نول برسد باعث داغ شدن کابل ها و آتش سوزی می شود..

نکات مهم در طراحی تابلو برق سه فاز ماینر و استاندارهای آن

نکات مهم در طراحی تابلو برق سه فاز ماینر و استاندارهای آن
  1. محاسبه سیم و کابل مورد نیاز و انتخاب سطح مقطع مناسب

سیم و کابل از قطعات پرکاربرد در تابلو برق ماینر هستند که زمان طراحی و ساخت تابلو برق باید سطح مقطع سیم و کابل مورد نیاز باید محاسبه شود. برای بدست آوردن سطح مقطع سیم در تابلو برق باید توان مصرفی تابلو و میزان جریان الکتریکی آن را بدانیم. برای این کار باید اندازه فاصله تابلو برق را تا محلی که ماینرها در آن قرار دارند را بدست آورد و در مرحله آخر باید برای تعیین دقیق سطح مقطع سیم مورد نیاز به جداول تعیین کننده سطح مقطع مراجعه کرد.

  1. انتخاب تجهیزات مناسب برای کنترل شرایط و تامین ایمنی

چنانچه در مورد کابل ها و تجهیزات داخل تابلو برق انتخاب درستی صورت نگیرد که منجر به داغ شدن و آتش سوزی خواهد شد؛ همچنین باید بحث امنیت فارم را مهم بدانید تا از سرقت این دستگاه ها جلوگیری کنید. یکی از کاربردهای مهم تابلو برق ماینر محافظت از ماینرها از طریق کنترل شرایط و نوسانات برق و تامین ایمنی دستگاه های ماینر است.

حتما مشاهده کنید : تابلو برق چنج اور چیست و چه کارایی دارد؟

 تابلو برق ماینر تک فاز است یا برق سه فاز؟

تابلو برق ماینر تک فاز است یا برق سه فاز

تابلو برق ماینر از نوع سه فاز می تواند برق را به شکل متقارن بین اجزا تقسیم کند و سبب کاهش جریان نول و فشار به کابل ها شود. همچنین استفاده از تابلو برق سه فاز فارم، دستگاه استخراج ارز را از خطرات  اتصالی در اثر ولتاژ ضعیف برق و سوختگی آنها به دلیل گرمای محیط محافظت نماید.

تفاوت تابلو برق ماینر تک فاز و سه فاز در چیست؟

  1. توان لحظه ای برق سه فاز ثابت نبوده و به زمان و دوره بستگی دارد.
  2. برق سه فاز به دلیل وجود سیستم سه فاز AC از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است زیرا در مقدار آلومینیوم خطوط انتقال صرفه جویی می شود.

نقشه تابلو برق ماینر

برای ساخت و طراحی تابلو برق فارم و ماینر دو نقشه ایزومتریک و نقشه جانمایی استفاده می شود که نقشه تابلو برق ماینر ایزومتریک شامل نقشه مدارهای فرمان و مدارهای قدرت بوده و توسط شماره گذاری ترمینال انجام می شود. نقشه تابلو برق ماینر از نوع جانمایی نیز شامل نقشه اجرایی به همراه لیست تجهیزات و قطعات الکتریکی است.

حتما مشاهده کنید : کارایی تابلو برق اصلی 

 قیمت تابلو برق ماینر

در ساخت تابلو برق سه فاز ماینر از قطعات و تجهیزات مصرفی مختلفی استفاده می شود که باید دارای حداکر کیفیت را داشته باشند تا از خرابی زود هنگام یا بروز مشکل برای دستگاه های ماینر جلوگیری شود. قیمت تابلو برق ماینر به ویژگی ها و قابلیت های موجود در تابلو برق بستگی دارد؛ بنابراین برای آگاهی از قیمت دقیق تابلو برق فارم می توانید با شرکت ساتل تابلو آسیا تماس بگیرید.

برای رسیدن به جواب سوال اینکه چه سایز کابلی باید برای فارم ماینر خریداری شود باید از جدول زیر استفاده کنید. نکته مهم این است که طول کابل با میزان تحمل جریان الکتریکی کابل رابطه معکوس دارد؛ یعنی با افزایش طول کابل تحمل جریان الکتریکی کابل کاهش می یابد. بنابراین برای جبران طول زیاد کابل باید سایز کابل را بیشتر انتخاب کرد.

جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد تابلو برق ماینر و فارم و نحوه طراحی و استانداردهای آن ها صحبت کردیم در صورتی که قصد خرید تابلو برق ماینر در ابعاد کوچکتر را دارید با کارشناسان ساتل تابلو آسیا در تماس باشید و از قیمت تابلو برق 40*50 و تابلو برق 50*60 مطلع شده و خرید خود را نهایی کنید.

مطالب مرتبط:

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page