تابلو برق آسانسور

تابلو برق صنعتی چیست؟ [انواع تابلو برق صنعتی + مشخصات و استاندارد]

Industrial Panel

تابلو برق صنعتی می تواند بین اجزای یک سیستم برقی ارتباط درست و منظمی را برقرار کند و نقش مهمی را در صنایع تولیدی و کارخانه ها دارد و موجب ایمنی در محیط کار می شود. کاربرد این سیستم در پالایشگاه ها، ایستگاه های مبدل، کارخانه های صنعتی و ایستگاه های برق است و در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد. برای آشنایی بیشتر با تجهیزات داخلی تابلو برق صنعتی، انواع تابلو برق و موارد استفاده آن این مقاله را مطالعه کنید.

برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید تابلو برق صنعتی لطفا با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

  • ولتاژ نامی
    380/400 VAC
  • جریان نامی
    Up to 160 A
  • درجه حفاظت
    Up to IP56
  • نوع رنگ
    RAL 7032-7035
  • فرکانس
    50 Hz
  • دمای کارکرد
    -15 To 75 °C
  • استاندارد
    IEC 61439-1

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلوهای برق صنعتی به صورت محفظه هایی هستند که درون آن ها قطعات و تجهیزات کنترل برق نصب می شود. این محفظه در برابر عوامل محیطی از تجهیزات و قطعات خود محافظت کرده و مانع برق گرفتگی افراد نیز می شود.  معمولا این تابلوها از جنس های مختلفی مثل فلز، پلی کربنات و کامپوزیت ساخته شده اند و تجهیزات داخلی آن ها بسته به کاربرد تابلو برق متفاوت هستند.

در داخل محفظه تابلوی برق صنعتی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی مانند سوئیچ‌ها، دستگیره ‌ها و نمایشگرها به صورت منظم در ردیف های عایق بندی شده قرار می گیرند؛ بنابراین اپراتور به آسانی می تواند آن ها را کنترل، تعمیر و تعویض نماید.

 

 

کاربردهای تابلو برق صنعتی

همان طور که در قسمت مقدمه بیان کردیم تابلو برق صنعتی کاربردهای مختلفی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:

  • جلوگیری از شوک الکتریکی و برق گرفتگی افراد
  • محافظت از تجهیزات و قطعات داخلی خود در برابر عوامل جوی مانند باد، باران و برف
  • تقسیم مساوی برق بین تجهیزات و قطعات
  • تولید و توزیع و تبدیل انرژی برق بین تجهیزات مختلف
  • به دلیل داشتن فیوزها و قطع‌کننده‌های مدار از نشتی جریان برق جلوگیری می کند.
  • تأمین‌کننده انرژی‌ها الکتریکی

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی از لحاظ ساختار به انواع گوناگونی دسته بندی می شود که در ادامه معرفی آن ها می پردازیم.

  1. تابلو های Metal Enclosed: این تابلوها دارای یک محفظه فلزی هستند که در داخل آن ها تمام  تجهیزات الکتریکی شامل کليدها، ترانس هاي جريان و ولتاژ، لوازم اندازه گيري، شينه ها نصب می شود. تابلو های Metal Enclosed به دو دسته تابلوهاي Metal Clad و تابلوهای Compartment Type تقسیم می شوند.
  2. تابلو های Metal Clad: در تابلو برق صنعتی Metal Clad محفظه های مختلف به صورت جداگانه وجود دارند تا هنگام ایجاد خطا در یک محفظه، سایر محفظه ها آسیب نبینند و دچار خطا نشوند.
  3. تابلو های Compartment Type: این تابلوها نوعی دیگری از تابلو برق های Metal Enclose هستند که بر خلاف تابلو برق صنعتی Metal Clad محفظه ها در آن ها ب هم متصل هستند و از یکدیگر جدا نیستند.
  4. تابلو برق کشویی (Withdrawable): تابلو برق صنعتی کشویی معمولا به منظور کنترل موتورها به کار می روند و از ایمنی بیشتر و سرویس راحت تر برخوردار هستند.
  5. تابلو برق های رک (Rack): شکل محفظه تابلو برق رک به صورت قفسه بوده و محل نصب انواع محفظه های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی روی این تابلو برق است.
  6. تابلو برق Swing: این مدل تابلو برق صنعتی از نوع تابلو برق رک است و به دلیل داشتن درب شیشه ای متحرک قیمت بالایی دارد. در تابلو برق Swing پشت تجهیزات قابل مشاهده بوده و دسترسی به آن ها راحت است.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

در انواع تابلو برق صنعتی، تابلو برق فشار ضعیف و تابلو برق خانگی محل نصب از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر زیادی روی نحوه ساخت تابلو برق دارد. از لحاظ محل نصب انواع تابلو برق صنعتی و خانگی به دو دسته داخلی و بیرونی تقسیم می شوند.

  1. داخلی (Indoor): محل نصب نوع داخلی تابلو برق در محیط بسته شامل داخل سالن، سوله، کارگاه است.
  2. فضای باز (Outdoor): تابلو برق های بیرونی یا فضای باز به صورتی طراحی و ساخته شده اند که می توان آن ها در محیط باز نصب کرد.

انواع تابلو برق بر اساس ولتاژ

تابلو برق ها بسته به سطح ولتاژی که دارند در دسته به شرح زیر قرار می گیرند.

  • تابلو برقHV یا فشار قوی: ولتاژ مصرفی بین ۳۶ هزار تا ۴۰ هزار ولت که نگهداری این گروه از تابلو بسیار حائز اهمیت بوده و برای نگهداری آن ها از گاز SF6 (به علت عدم واکنش پذیری) استفاده می شود.
  • تابلو برقMV یا فشار متوسط: ولتاژ مصرفی بین هزار تا ۳۶ هزار ولت که خود به انواع مختلفی از جمله تابلو برق صنعتی فشار متوسط زیر سطحی، متال اینکلودز، پد شده ، کشویی، عایق گاز، متال چلد و.. تقسیم می شود.
  • تابلو برق LV یا فشار ضعیف: ولتاژ مصرفی کمتر از ۱۰۰۰ ولت که بر اساس نوع ساختمان به دسته بندی های متفاوتی از جمله تبالو برق صنعتی رک، دیواری، میزی و ایستاده تقسیم می شود.

1. تابلو برق فشار متوسط

سطح ولتاژ تابلو برق فشار متوسط بین 1000 تا 36000 ولت است. تابلوهای فشار متوسط به صورت چند سلولی مونتاژ می شوند و اجزا و تجهیزات داخل آن شامل بدنه، کلید یا دژنکتور، کنتاکتور فشار متوسط، کلیدهای جداکننده زمین، باسبار، رله، لوازم اندازه گیری، ترانسفورماتور ولتاژ و جریان و تجهیزات کنترلی است.

تجهیزات به کار رفته در تابلو فشار متوسط باید از مواد مرغوب و استاندارد تهیه شود تا احتمال هر گونه حادثه ای به حداقل برسد. تابلو برق فشار متوسط در دو دسته تولید می شوند:

  • تابلو برق فشار متوسط ثابت (Fix)
  • تابلو برق فشار متوسط کشویی (Withdrawable)

کاربرد تابلو برق فشار متوسط (MV)

با توجه به فشار و ولتاژ مناسب اصلی ترین کاربرد این مدل از انواع تابلو برق در صنایع بزرگ و کارخانجات مختلف می باشد که در مقایسه با انواع ضعیف فیزوها و فشار بیشتری داشته و از همین جهت در طیف وسیعی از سیستم های الکتریکی و راه اندازی تجهیزات مربوط به آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات به کار رفته در تابلو برق فشار متوسط (MV)

در این گروه از انواع تابلو برق ساختمان تجهیزات مختلفی از جمله کلیدهای جداکننده زمین، کلیدهای قدرت، کلید قطع بار، ترانسفورماتورهای اندازه گیری ولتاژ و جریان، کنتاکتورهای فشار متوسط و.. استفاده می شود.

2. تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف در سطح ولتاژ کمتر از 1000 ولت تولید می شود. این تابلو برق شامل تجهیزات قطع و وصل فشار ضعیف، تجهیزات کنترلی، اندازه گیری، حفاظتی، نشانگر، تنظیم کننده است؛ تمام این تجهیزات به وسیله اتصالات به یکدیگر متصل می شوند.

ولتاژ نامی تابلوهای فشار ضعیف تا 690 ولت و ولتاژ سرویس تا 400 ولت است. اندازه، طرح و جنس این تابلوها بر اساس محل نصب و نوع کاربرد مشخص می شود؛ معمولا تابلو فشار ضعیف از جنس چدن و آهن و به صورت توکار، روکار، دیواری، ایستاده و سرپوشیده ساخته می شود. توجه داشته باشید که تجهیزات و سیم کشی داخل تابلو برق باید در دسترس باشد تا امکان تعمیر و بازرسی آن به راحتی فراهم شود.

کاربرد تابلو برق فشار ضعیف (LV)

اصلی ترین کاربرد این تابلو محافظت از مدارهای برق و تجهیزات به کار رفته در آنهاست که در انواع تاسیسات تجاری، صنعتی، ترانسفورماتورها، مدارهای تغذیه و.. استفاده می شود. این تابلو همچنین در پالایشگاه ها، ایستگاه های مبدل، ایستگاه های برق و.. کاربرد دارد.

تجهیزات به کار رفته در تابلو برق فشار ضعیف (LV)

برای ساخت تابلو برق فشار ضعیف که یکی از پرکاربردترین انواع تابلوهای برق است از تجهیزات مختلفی از جمله انواع ترانس ها، کنتاکتورها، شستی دوبل، میکرو سوئیچ، لیمیت سوئیچ، بی متال تک فاز و سه فاز، ترانس، کلیدهای اتوماتیک، انواع کابل ها و.. استفاده می شود.

انواع تابلو فشار ضعیف

انواع تابلو فشار ضعیف

تابلوهای فشار ضعیف سه دسته هستند:

  • تابلو برق فشار ضعیف دیواری
  • تابلو برق فشار ضعیف ایستاده ثابت
  • تابلو برق فشار ضعیف ایستاده کشویی

تابلو برق دیواری معمولا در دو نوع توکار و روکار ساخته می شود؛ هنگام نصب این تابلوها به منظور سهولت و سرعت بخشیدن به نصب از فریم یا قاب استفاده می شود.

تابلو برق سلولی در دسته تابلو برق فشار ضعیف ایستاده قرار دارند که دارای درجه حفاظتی متنوعی هستند. رنگ و ضخامت ورق های استفاده شده در این تابلو ها اختیاری است و می تواند بنا به درخواست کاربران، تغییر کند؛ به علاوه می توان این تابلو ها را به صورت قطعات جداگانه ساخت و در محل مونتاژ کرد.

تابلو برق فشار ضعیف را با توجه به موقعیت قرارگیری آن نسبت به منبع تغذیه به چند دسته تقسیم می کنند:

  • تابلو برق فشار ضعیف اصلی
  • تابلو برق فشار ضعیف نیمه اصلی
  • تابلو برق فشار ضعیف فرعی تأسیسات و تجهیزات
  • تابلو برق فشار ضعیف فرعی روشنایی

انواع تابلو برق صنعتی براساس جنس

تابلو برق های صنعتی بر اساس جنس محفظه باید چهار دسته تقسیم می شوند.

1. تابلو برق صنعتی فولاد ضد زنگ و فولاد کربن

خاصیت فولاد کربن و ضد زنگ مقاومت بالای آن ها در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و رطوبت است؛ همچنین فولاد ضد زنگ در برابر قارچ و باکتری نیز از مقاومت خوبی برخوردار هست. به همین دلیل از این دو ماده در ساخت تابلو برق صنعتی استفاده زیادی می شود.

2. تابلو برق صنعتی آلومینیومی

این تابلو برق به دلیل جنس آلومینیومی دارای وزن سبک و هزینه کم است و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. در برابر ضربه مقاوم بوده و از قدرت انعطاف پذیری خوبی برخوردار است که سبب شده در محیط های نامساعد عملکرد خوبی داشته باشد. تابلو برق صنعتی آلومینیومی مانع از ایجاد تداخلات الکترومغناطیسی می شود.

3. تابلو برق صنعتی پلی کربنات

پلی کربنات ماده ای غیر مغناطیسی، سبک و غیر رسانا است و در محیط های اسیدی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. دقت کنید که تابلو برق پلی کربنات به مواد پاکننده حساس است.

4. تابلو برق صنعتی فایبرگلاس

تابلو برق های صنعتی از جنس فایبرگلاس را می توان در محیط های مرطوب نیز نصب کرد؛ همچنین فایبر گلاس در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و محدوده دمایی خاصی ندارد.

تجهیزات داخلی تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی در محفظه داخلی اش تجهیزات زیادی اعم از کنتاکتور، کلیدهای جدا کننده، کلیدهای قدرت، رله های کنترل فاز، تایمر ها یا رله های زمانی و.. دارد که در ادامه مهم ترین آن ها به طور کامل برای تان توضیح داده شده است.

  • کنتاکتور: یکی از قطعات کلید زنی الکتریکی در تابلوها، کنتاکتورها هستند که وظیفه اصلی شان قطع و وصل کردن مدار به صورت مکانیکی است. این تجهیزات از نظر ساختاری به هم پیوسته و یکپارچه اند و تا حد زیادی به رله ها شباهت دارند ولی باید توجه کنید که کنتاکتورها عموما برای دستگاه هایی که با ولتاژ بالا راه اندازی می شوند مورد استفاده خواهد بود.
  • رله ها: در صورتی که خطایی بر اثر عوامل مختلف ایجاد شود از رله ها برای ارسال دستور قطع و وصل جریان استفاده می کنند؛ مدل های مختلف رله شامل رلۀ کنترل فاز ، رلۀ کنترل بار ، رلۀ زمانی یا تایمر است.
  • کلیدهای مختلف: در تابلو برق صنعتی کلیدهای گوناگونی مثل کلیدهای سلکتوری، غلتکی، بوش باتون، میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ وجود دارد. این کلیدها نیز از دسته تجهیزات قطع و وصل کردن مکانیکی مدار هستند که در صورت باز بودن می توانند مدار را با توجه به نیاز تعریف شده، جدا کنند. در زمینه نحوه عملکرد کلیدهای جدا کننده بهتر است بدانید که آن ها تنها در صورتیکه در بی باری کامل بوده و یا حریان ناچیزی از درون شان عبور کند قادر به قطع و وصل کردن مدار خواهند بود. همچنینی اگر قوس الکتریکی وجود داشته باشد، مکانیسم عمل خاصی جهت خاموش کردن قوس در نظر گرفته نشده است، بنابراین شما به هیچ عنوان نمی توانید از این کلیدها جهت قطع و وصل کردن مدار به هنگام روشن بودن دستگاه استفاده کنید.
  • تجهیزات اندازه گیری: قطعاتی مانند آمپرمتر، ولتمتر، واتمتر، فرکانس متر، کسینوس فی متر به منظور محاسبۀ پارامترهای متغییر در تابلو برق صنعتی استفاده می شود.
  • بدنه: بدنه تابلو برق صنعتی از جنس های مختلفی ساخته شده و در برگیرنده تمام اجزا و تجهیزات آن است.
  • ارتباطات: وسایلی مثل کابلشو، سیم و شینه در تابلو برق برای ارتباط دادن بخش های مختلف به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کلیدهای MCCB یا اتوماتیک: در تابلو برق صنعتی یک کلید بسیار کاربردی و مهم به نام کلید کمپکت وجود دارد که به کمک آن می توان جریان را چه در شرایط نرمال و چه در شرایط غیرنرمال (مانند اتصال کوتاه) به صورت مکانیکی قطع و وصل کرد.
  • کلیدهای MCB یا مینیاتوری: کلیدهای مینیاتوری تجهیزاتی با عملکرد خودکار هستند که معمولا در دو نوع بی متالی برای جریان اضافی، و مغناطیسی جهت اتصال کوتاه، به کار گرفته می شوند. وظیفه این کلیدها نیز مشابهMCCB ها می باشد که وجود آن ها مدار را از هر گونه اضافه جریان یا اتصال کوتاه محافظ خواهد کرد.
  • کلیدهای محافظ جان: این کلید همانطور که از نامش هم مشخص است، در سیستم های برقی و الکتریکی نقش حفاظتی داشته و از گروه کلیدهای MCCB محسوب می شود.
  • بی متال: بی متال یا رله حرارتی قطعه ای محافظتی است که جهت حفاظت از موتورهای الکتریکی طراحی و تعبیه شده است. در حقیقت این تجهیزات به هنگام افزایش حرارت از موتور حفاظت کرده و از ایجاد هر گونه آسیب و خرابی در آن جلوگیری می کنند.
  • شستی یا پوش باتن: پوش باتن که با عنوان شستی هم شناخته می شود، بخشیست که به شما اجازه می دهد تا به کمک یک نیروی خارجی مانند فشار انگشت و نیروی دست، جریان برق را قطع و وصل کنید. این قطعات از مهم ترین بخش های تابلو برق صنعتی هستند که معمولا در ۳ نوع استاپ، استارت و استارت/استاپ طراحی و تولید می شوند.
  • سیستم های کنترل کننده یا PLC: همانطور که می دانید تابلو برق ها از دسته تجهیزات کاربردی جهت توزیع برق به شمار می روند که وجود PLC یا سیستم های کنترل در آن ها به ما اجازه می دهد تا فرآیندهای در حال انجام را به راحتی کنترل کنیم.
  • رله های زمانی یا تایمرها: تایمرها وظیفه کنترل جریان را به عهده دارند و بر اساس نحوه کارشان به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به تایمرهای هیدرولیک، تایمرهای الکترونیکی، تایمرهای الکترومکانیکی، رله بی متال، رله نیوماتیکی و.. اشاره کرد.
  • رله کنترل فاز: وظیفه اصلی رله کنترل فاز در تابلو برق صنعتی قطع کردن مدار فرمان در شرایط ویژه مانند قطع و وصلی های متوالی و شوک های ناشی از آن و.. می باشد.
  • سافت استارترها: همانطور که می دانید جریان راه اندازی موتورهای الکتریکی بالاست، بنابراین در شرایطی که نتوانیم آن ها را به صورت مستقیم راه انداز کنیم، باید از سافت استارترها کمک بگیریم.
  • فیوزها: فیوزها المان هایی ویژه با طراحی خاص در تابلو برق صنعتی هستند که در صورت افزایش جریان از مقدار تعیین شده، از طریق ذوب شدن یک یا چند جزء مدار را باز می کنند. همچنین فیوزها خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که دسته بندی شان معمولا بر اساس فاکتورهای متنوعی همچون مقدار ولتاژ، نوع ساختار قطع کننده و.. انجام می شود.
  • سنسورها: امروزه از سنسورهای تابلو برق صنعتی جهت جمع آوری اطلاعات از دستگاه های دیگر مانند سیستم های اندازه گیری و کنترل استفاده می شود که از جمله انواع مختلف آن ها می توانیم به سنسورهای نوری، القایی، خازنی کنترل سطح، خازنی، شمارش، رنگ و... اشاره کنیم.
  • ترمینال ها: نرمینال ها جهت ارتباط تجهیزات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته و به سه گروه ریلی، پیچی و شاخه ای تقسیم می شوند.
  • مقره: این تجهیزات جهت مهار کردن المان های هادی در تابلو برق صنعتی و اتصال شینه به بدنه مورد استفاده قرار می گیرند که غالبا از جنس پلاستیک یا چینی هستند.
  • شینه: شینه که با عنوان باس بار نیز شناخته می شود در مخازن باتری مورد استفاده قرارگرفته و جهت اتصال تجهیزات ولتاژ بالا به تجهیزات ولتاژ پایین به کار برده می شود.
  • ترانسفورماتورها: برای آنکه بتوان از شبکه های توزیع برق به صورت مداوم و اصولی نگهداری کرد، باید پارامترهای متفاوتی به صورت مداوم اندازه گیری شوند که این کار از طریق ترانس ها به راحتی قابل انجام خواهد بود. وظیفه اصلی این تجهیزات تنظیم توان، ولتاژ و جریان است که خود به دو نوع زیر تقسیم می شوند:
  • ترانسفورماتور جریان یا CT: وظیفه اصلی این نوع از ترانسفورماتورها حفاظت و اندازه گیری به کمک سیگنال های جریان کوچک است . در حقیقت این تجهیزات با تبدیل جریان های با دامنه بزرگ به جریان های کوچک، آن را برای رله ها و سایر بخش های تابلو مناسب می کنند که خود به 2 مدل ترانس CT محافظتی(جهت تشخیص خطای ارت، اضافه بار و اتصال کوتاه) و ترانس CT اندازه گیری (جهت اندازه گیری جریان) تقسیم می شوند.
  • ترانسفورماتور ولتاژ یا PT: این مورد نیز همانند ترانس قبلی ولتاژ های با دامنه زیاد را به ولتاژ پایین تبدیل کرده تا به راحتی قابل اندازه گیری باشد. از این ترانس ها برای موارد دیگری همچون ایزولاسیون بین ولتاژ بالای شبکه قدرت و سایر بخش های متصل به ثانویه استفاده می شود.
  • کلید زمین: عمل ارتینگ یک بخش مهم از اقدامات ایمنی جهت حفاظت از جان کارکنان می باشد که به کمک کلید زمین قابل انجام است. در این فرآیند با اتصال قطعات فلزی به زمین در صورت نشتی جریان، جریان به زمین منتقل می شود.

دیگر تجهیزات تابلو برق صنعتی

علاوه بر موارد گفته شده در بخش اجزای داخلی تابلو برق صنعتی، در این تابلو تجهیزات دیگری نیز وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توانیم به ‌موارد زیر اشاره کنیم:

1. چراغ های سیگنال

وظیفه اصلی چراغ های سیگنال هشداردهندگی است که در صورت هر گونه مشکل در تابلو از رنگ چراغ سیگنال به راحتی می توان نوع خطای پیش آمده را تشخیص داد. در همین زمینه رنگ های مختلف چراغ سیگنال و معنی هر کدام از آن ها به صورت زیر است:

  • رنگ سبز: حالت نرمال و اماده به کار بودن دستگاه
  • رنگ زرد: بیانگر احتیاط به عنوان نمونه در شرایطی که جریان یا حرارت به میزان خاصی رسیده باشد این چراغ روشن می شود.
  • رنگ سفید: ولتاژ سیستم در حالت نرمال است یا روند کار در شرایط عادی در حال انجام است .
  • رنگ قرمز: وجود یک مشکل غیرعادی در سیستم. به عنوان نمونه چراغ قرمز هنگام درخواست از اپراتور جهت متوقف کردن دستگاه در شرایط اضافه بار روشن می شود.
  • رنگ آبی: برای موارد خاصی که در دسته بندی های بالا جای ندارد از این رنگ استفاده شده است.

2. چراغ های هشدار

این تجهیزات همانند مورد قبل جهت اطلاع از خطر طراحی شده اند اما تفاوت شان در آن جاست که برای اعلام شرایط هشدار از فاصله دور کاربرد دارند و معمولا روی پنل ها یا ماشین آلات نصب می شوند.

مدارات تابلو برق صنعتی

به طور کلی مدارات تابلو برق صنعتی به دو دسته مدار اصلی و فرعی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

  1. مدار اصلی: تمامی بخش های به کار رفته در مدار تابلو برق که جهت که جهت انتقال انرژی الکتریکی اصلی به کار رفته و هادی هستند، جزو مدار اصلی تابلو تابلو برق صنعتی محسوب می شوند.
  2. مدار فرعی: باقی بخش های هادی تابلو به جز مدار اصلی، در دسته مدارات فرعی جای می گیرند که جهت حفاظت، تنظیم، اندازه گیری و کنترل ایجاد شده اند.

انواع تایمرهای تابلو برق صنعتی

تایمرها مجموعه کلیدهایی متشکل از کنتاکت های باز و بسته هستند که طبق تنظیمات انجام شده، پس از اتصال به منبع شروع به کار می کنند. تایمرهای تابلو برق صنعتی به طور کلی به انواع ریر تقسیم می شوند:

  1. تایمرهای آنالوگ: این مدل زمان سپری شده را نمایش نمی دهد اما به کمک یک نشانگر وضعیت تایمر را برای اپراتور مشخص می کند.
  2. تایمر دیجیتال: این تایمرها در مقایسه با انواع قبلی دقت بیشتری داشته و امکان مشاهده زمان سپری شده و تنظیم شده را نیز دارد.
  3. تایمرهای استارت مجدد: این تایمرها عملکردی محافظتی دارند و در ۲ حالت وقفه و تاخیر در وصل کار می کنند. این تایمرها پس از گذشت زمان تنظیم شده وصل سده و پس از چند ثانیه وصل بودن دوباره غیر فعال می شوند.
  4. تایم های چپ گرد یا راست گرد: این تایمرها در زمینه چپ گرد یا راست گرد کردن موتور کاربرد داشته و به کمک رله خروجی قابلیت کنترل خرکت چپ گرد یا راست گرد موتور به صورت خودکار را کنترل می کنند.
  5. تایمرهای ساعت فرمان: این تایمر برای انجام کارهای تکراری در فواصل زمانی معین استفاده می شود که قابلیت صدور فرمان به صورت روزانه، هفتگی و حتی ماهانه را خواهد داشت.
  6. تایمرهای ستاره مثلث: این تایمرها جهت راه اندازی موتور و سوییچ حالت ستاره به مثلث قابل استفاده اند.
  7. تایمرهای همه کاره: در صورتی که تایمرهای معرفی شده در بالا برای اعلام وضعیت تعیین شده کاربردی نباشند، پیشنهاد می شود که از تایمرهای همه کاره استفاده کنید.

انواع ترمینال در تابلو برق صنعتی

ترمینال ها در تابلو برق صنعتی انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ترمینال های پیچی: کاربرد جهت اتصال سیم ها و عایق کاری آن ها. وظیفه اصلی این ترمینال ایجاد اتصال بین سیم ها بدون استفاده از سر سیم می باشد.
  2. ترمینال های شاخه ای: ترمینال شاخه ای که با عنوان ترمینال بین راهی هم شناخته می شود، برای متصل کردن دو سیم به صورت محکم و اصولی انشعاب گیری از سیم ها کاربردی خواهد بود.
  3. ترمینال ریلی: این نوع ترمینال همانطور که از نامش هم پیداست به تعداد دلخواه روی ریل های داخلی تابلو برق صنعتی نصب شده و جهت انشعاب گیری از سیم های داخلی تابلو کاربرد دارد.

کاربرد شینه و مقره در تابلو برف صنعتی

شینه یک نوار فلزی در تابلو برق صنعتی می باشد که تجهیزات ولتاژ بالا را به تجهیزات ولتاژ پایین در مخزن باتری متصل کرده و برای توزیع فاز در تابلو کاربرد دارد. شینه ها در دو نوع نول (جهت توزیع فاز نول) و نوع ارت (جهت توزیع و تقسیم مدارات) تولید می شوند که قابلیت استفاده به جای کابل را خواهند داشت. مقره نیز بخشیست که جهت اتصال شینه به بدنه و عایق کردن هادی ها و قطعات مختلف کاربرد دارد.

طریقه قرارگیری تجهیزات در تابلو برق صنعتی

اجزای مختلف تابلو برق صنعتی را به راحتی می توان توسط یک فرد متخصص و ماهر نصب کرد اما در هر حال باید توجه داشته باشید که تمامی این تجهیزات اعم از ترانس ها، فیوزها و.. باید به گونه ای نصب شوند که همگی در جای اصلی، با فاصله مشخص و در محفظه های مخصوص شان قرار گیرند. همچنین امکان دسترسی به تمام تجهیزات باید از جلوی تابلو امکان پذیر باشد.

استاندارد های تابلو برق صنعتی

استانداردهای تابلو برق صنعتی در زمینه های مختلفی چون ساخت، پیاده سازی، طراحی، حمل و جا به جایی، انبارش، نصب، تعمیر و جابه جایی تدوین و تعیین شده اند. استانداردهای کلی در مورد تابلو برق و صنایع الکترونیک مربوط به استانداردهای IEC و IEEE و ANSI می شوند و برای تابلو برق فشار متوسط و ضعیف بهترین و کامل ترین استاندارد، استاندارد IEC است.

بر اساس قوانین استاندارد جهانی موارد زیر باید برای تابلو های برق صنعتی مورد توجه قرار بگیرد:

  • جعبه برق صنعتی باید بر اساس نیاز ساخته شود.
  • تابلو های صنعتی باید بر اساس درجه بندی های مختلف انتخاب شده و اصول برای آن ها رعایت شود.
  • بعد از اینکه تابلو صنعتی ساخته شد نیاز است تا تست های عملکرد تابلو گرفته شود.
  • تابلو باید به روش های درست حمل و نقل شود. ‌
  • اطلاعات لازم بعد از حمل باید به خریدار درباره جعبه برق صنعتی داده شود.
  • تابلو برق صنعتی هر کدام نیاز به نصب و نگهداری خاص دارند که باید رعایت شوند.

علاوه بر این موارد برای قسمت های مختلف نیز استاندارد تابلو برق صنعتی در نظر گرفته شده است. که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

استانداردهای مربوط به بدنه

بدنه باید از جنس مرغوب ساخته شده باشد، باید قفل ها به صورت اصولی روی درب ها نصب شده باشد و از لوله های استیل برای درب ها استفاده شود.

استاندارد های مربوط به کلید قدرت

باید انواع کلید ها به گونه ای نصب شوند که تابلو ساز برق صنعتی و دیگر افراد بتوانند به راحتی این کلید ها را تعمیر و با تعویض کنند. دما نیز برای نصب و انتخاب کلید ها بسیار مهم است. از این رو باید دمای مناسب برای کلید ها وجود داشته باشد. هم چنین باید کلید قدرت تا عملکرد های ۲۰۰۰ بار نیازی به تعویض نداشته باشند.

استاندارد های کنتاکتور ها و ترانس ها

از دیگر قطعات و وسایل مهم انواع تابلو صنعتی از جمله تابلو برق سه فاز صنعتی کنتاکتور ها و ترانس ها است‌. این قطعات باید با کیفیت ارائه شوند تا بتوانند جریان را به درستی تحمل کنند و خسارتی را برای تابلو برق به وجود نیاورند. علاوه بر دقت به ولتاژ و کنتاکت نکردن باید از کابل ها و سیم های پلی اتیلن استفاده شود که تا ۱۰۰۰ ولت را هم بتوانند تحمل کنند.

استاندارد های مربوط به ایمنی و نصب

علاوه بر اینکه باید قطعات با کیفیت را برای تابلو صنعتی استفاده کرد، نیاز است تا موارد ایمنی را برای تابلو و نصب آن در نظر بگیریم. درواقع برقراری امنیت برای انواع تابلو برق باید بسیار با اهمیت دیده شود. به عنوان مثال باید از اتصالات و محکم بودن آن اطمینان حاصل کرد‌، نباید هیچ گونه سوراخ یا خوردگی در بدنه وجود داشته باشد، تابلو برق نباید نزدیک به مکان گرم یا آتش سازا قرار بگیرد، هم چنین باید اتصالات به زمین تابلو هم کاملا برقرار باشد، دریچه های حفاظتی باید در قسمت های الکتریکی بسته باشد و از رله ها در مدار کنترل نباید به کار‌ گرفته شود.

برای نصب نیز نباید خاک یا چربی در محل نصب و اتصالات وجود داشته باشند. اندازه سیم کشی باید تعیین شود و سیم کشی برای مدارها نیز آماده شوند. شماره گذاری باید برای سلول ها انجام گیرد و از‌ تمامی قطعات بعد از نصب باید آزمایش و امتحان انجام گیرد. هم چنین محل درست برای تابلو برق باید وجود داشته باشد.

مشخصات تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی یکی از اجزای حیاتی هر کارخانه و صنعتی است. برای ساخت تابلو برق صنعتی، باید به چندین عامل توجه کرد تا بهترین نتیجه را در برابر خطرات برق و نیز عملکرد بهتر دستگاه ها و تجهیزات برقی صنعتی حاصل کنیم.

ابعاد تابلو: ابعاد تابلو برق صنعتی بستگی به مقدار و نوع تجهیزات برقی و ماشین آلات دارد که در داخل آن قرار دارند. اما با توجه به اینکه این تجهیزات باید به راحتی کنترل شوند، از طراحی بهینه و مناسب برای آنها حتی در فضای کوچک نیز باید استفاده کرد.

مواد ساخت: مواد استفاده شده در ساخت تابلو برق صنعتی باید مقاوم و باکیفیت باشند. استفاده از مواد باکیفیت در ساخت تابلو برق صنعتی، می تواند خطرات برقی را به حداقل برساند و همچنین باعث بهبود عملکرد دستگاه های صنعتی شود.

سیستم خنک کننده: تابلو برق صنعتی به دلیل تولید حرارت، نیاز به سیستم خنک کننده دارد. سیستم خنک کننده باید طوری باشد که در همه شرایط، حرارت تابلو برق صنعتی را کنترل کند و برای طولانی مدت به دستگاه های صنعتی خدمت کند.

پوشش: یکی از عوامل مهم در طراحی تابلو برق صنعتی، پوشش آن است. پوشش باید قابلیت مقاومت در برابر خطرات مختلفی مانند آب، خاک، گرد و غبار، اشعه ماوراء بنفش و تغییرات دمایی را داشته باشد.

قابلیت دسترسی: برای کنترل تجهیزات و سیم‌های برقی درون تابلو، نیاز به دسترسی سریع و راحت دارند. بنابراین، در طراحی تابلو برق صنعتی باید به این نکته توجه شود که کارشناسان برای تعمیر و نگهداری بتوانند به راحتی وارد تابلو شوند و با مشکلات موجود در آن روبرو شوند.

بهره وری انرژی: در طراحی تابلو برق صنعتی باید به بهره وری انرژی نیز توجه شود. با استفاده از تجهیزات الکترونیکی اصولی و برق‌رسانی مناسب، می‌توان بهره‌وری بالایی در استفاده از انرژی الکتریکی را داشت.

با توجه به این مشخصات، می توان به این نتیجه رسید که طراحی تابلو برق صنعتی باید به صورت شخصی‌سازی و با توجه به نیازهای هر شرکت و صنعتی خاص بوده و هر تابلو برق صنعتی می بایستی به طور دقیق و بر اساس استانداردهای مشخص شده در حوزه برق صنعتی ساخته شود. با توجه به این نکات، احتمال حوادث و مشکلات ناشی از خطرات برقی در دستگاه های صنعتی به حداقل ممکن می‌رسد و بهره‌وری و عملکرد بهتر این دستگاه‌ها تضمین می شود.

مزایا و معایب انواع تابلوهای برق صنعتی و ساختمان

هرچند که انواع تابلو برق صنعتی با توجه به نوع شان مزایا و معایب خاصی دارند که در اکثر آن ها مشترک است. مثلا انواع تابلو برق های صنعتی غالبا از ایجاد نشتی جریان جلوگیری کرده و علاوه بر اصلاح ضریب توان امکان کنترل دستی یا اتوماتیک را نیز برای اپراتور فراهم می کنند.

همچنین اکثر معایب مشترک در تابلوها شامل مواردی مانند سنگینی در انواع بزرگ، هزینه های نگهداری، فرسودگی در صورت استفاده مداوم و طولانی و.. می باشد. در ادامه مزایا و معایب این تابلوها با توجه به انواع مختلف بیان شده تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها کمک بگیرید:

  • تابلوهای ایستاده

مزایا : عدم نیاز به تکیه گاه و دسترسی راحت | معایب : سنگین بودن انواع بزرگ و صنعتی

  • تابلوهای کشویی

مزایا : تقسیم بندی مدارات و نظم بالا | معایب خاصی ندارد

  • تابلوهای فشار ضعیف

مزایا : کاهش هزینه ها، افزایش طول عمر تجهیزات | معایب : قابلیت انتقال ولتاژ تنها تا ۱۰۰۰ ولت

  • تابلوهای فشار قوی

مزایا : ضریب ایمنی بالا، مقاوم در برابر شرایط محیطی | معایب خاصی ندارد

  • تابلوهای بیرونی

مزایا : امکان حفاظت از تجهیزات و افزایش طول عمر | معایب : امکان فرسودگی به علت بودن در معرض هوا، نور خورشید، باران و..

  • تابلوهای درونی

مزایا : امکان دسترسی به بخش های مختلف تابلو | معایب : بالا بودن هزینه تعمیرات و نگهداری

  • تابلوهای دیواری

مزایا : نمای مطلوب و قابلیت نصب به صورت توکار و روکار با توجه به نوع کاربری و محیط | معایب : نداشتن دسترسی به بخش پشتی تابلو، اندازه بزرگ در انواع صنعتی

  • تابلوهای سوئینگ

مزایا : دسترسی به تجهیزات از پشت تابلو و قابلیت رویت مستقیم تجهیزات | معایب : گران بودن تابلو

تابلو برق صنعتی کوچک در چه مکان هایی استفاده می شوند؟

علاوه بر اینکه قیمت تابلو صنعتی کوچک مانند قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز کوچک کمتر از دیگر انواع تابلو است، مکانی که باید نصب آن ها انجام شود نیز باید مخصوص باشد. معمولا در کارگاه های صنعتی که تعداد ماشین آلات زیاد نیست یا در اماکن تجاری که کاربران زیادی نداشته باشند، می توان از تابلو های کوچک استفاده شود. از این تابلو ها جریان کمتری از برق می گذرد‌. از این رو قطعات آن به گونه ای طراحی و انتخاب می شوند که برای همین اندازه از جریان تحمل داشته باشند.

درجه حفاظت در تابلو برق صنعتی

درجه حفاظت در تابلو برق صنعتی

درجه حفاظت یا IP که مخفف شده عبارت Ingress Protection است نشان دهنده درجه حفاظت محصول در برابر ذرات مایع، جامد و فشار است. رقم اول در این درجه که به صورت یک عدد دو رقمی نمایش داده می شود، مربوط به درجه حفاظت ذرات جامد و رقم دوم مربوط به درجه حفاظت مایعات است. عدد دهگان در این عدد از ۰ تا ۶ و عدد یکان از ۰ تا ۸ شماره گذاری می شود که معنی هر کدام از آن ها به شرح زیر است:

عدد دهگان درجه حفاظت

  1. بدون حفاظت
  2. حفاظت دربرابر اجسام بیش از ۵ سانتی متر
  3. حفاظت دربرابر اجسام بیش از ۱.۲۵ سانتی متر
  4. حفاظت دربرابر اجسام بیش از ۲.۵ میلی متر
  5. حفاظت دربرابر اجسام بیش از ۱ میلی متر
  6. مجهز به فن و حفاظت در برابر گرد و غبار
  7. حفاظت کامل در برابر گرد و غبار

عدد یکان درجه حفاظت

  1. بدون محافظت
  2. حفاظت در برابر ریزش و پاشش آب در حالت عمودی
  3. حفاظت از ریزش و پاشش آب و مایعات در حداکثر زاویه ۱۵ درجه
  4. حفاظت از ریزش و پاشش آب و مایعات در حداکثر زاویه ۶۰ درجه
  5. حفاظت ۳۶۰ درجه در برابر آب
  6. حفاظت در برابر نفوذ فشار یا آب در شرایط 30kPA و سطح نازل معادل 3mm
  7. حفاظت در برابر نفوذ فشار یا آب در شرایط100kPA و سطح نازل معادل 5mm
  8. امکان غوطه ور شدن در آب بدون اسیب تا عمق ۱ متر
  9. امکان غوطه ور شدن در آب بدون اسیب تا هر عمقی

جنس تابلو برق صنعتی چیست؟

جنس بدنه تابلو برق از مواد مختلفی چون فلز، کامپوزیت، پلاستیک، پلی کربنات و فایبرگلاس ساخته می شود که بسته به ویژگی هایی که دارند می توانند کاربردهای متفاوتی داشته و در محیط های مختلفی نصب شوند.

  • جنس بدنه تابلو برق برق صنعتی فلزی: بدنه فلزی این تابلو برق ها با رنگ الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شوند و در ساخت بعضی دیگر از آن ها از ورقه گالوانیزه به کار می رود. لاین تابلوها برای نصب در محیط های بیرونی که تابلو در معرض عوامل جوی قرار دارد مناسب هستند. عیب تابلوهای برق صنعتی فلزی این است که به دلیل رسانا بودن فلز احتمال برق گرفتگی زیاد است. همچنین در زمان آتش سوزی از امنیت کمی برخوردار بوده و برای مدت طولانی مثلا 10 سال نمی تواند در برابر روبت دوام آورد. فلز انعطاف پذیر بوده و می توان محفظه تابلو برق را در اندازه های مختلف ساخت.
  • جنس بدنه تابلو برق کامپوزیت: جنس تابلو برق کامپوزیتی از ترکیب الیاف شیشه و رزین ترموست ساخته شده و همچنین ایمنی، استحکام و دوام بالایی دارد. از جمله مزایای این بدنه می توان به ضد اشعه UV بودن، ضد زنگ زدگی و خوردگی، استحکام بالا، ضد حریق بودن، با طول عمر بالا و عایق الکتریسیته بودن اشاره کرد. این تابلو برق عمری بیش از 30 سال دارد و برای محیط های بیرونی مناسب است؛ بنابراین یک جایگزین عالی برای تابلو برق با بدنه فلزی است.
  • تابلو های برق با بدنه ای از پلی کربنات: این تابلو برق ها از ترکیب رزین های ترموپلاستیک و الیاف کربن ساخته می شوند و به دلیل شکنندگی در برابر اشعه خورشید برای نصب در محیط های بیرون مناسب نیستند. همچنین تابلو برق صنعتی پلی کربناتی مقاومت خوبی در برابر حریق و آتش سوزی ندارد.

 

نحوه عیب یابی تابلو برق صنعتی

برخورداری مهندسان برق در واحدهای صنعتی از دانش عیب یابی تابلو برق بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در صورت معیوب بودن تابلو برق خسارات زیادیبه واحد مربوطه وارد خواهد شد. برای عیب یابی مشکل پیش آمده در تابلو برق اولین کار بررسی کلید تصلی تابلو برق است. اگر زبانه‌ی کلید اتوماتیک MCCB در وسط قرار گرفته بود یعنی کلید اصلی در حالت فالت قرار گرفته و باید رفع شود.

عوامل مختلفی چون اتصال کوتاه، آسیب‌دیدن کلید، اضافه بار و تیغه‌ های کمکی داخل کلید می توانند حالت فالت را ایجاده کرده باشند. بعد از اینکه متوجه شدید حالت فالت از چه طریقی ایجاد شده است، کلید اصلی را وصل کنید؛ البته برای رعایت ایمنی باید ابتدا کلیدها و فیوزها را قطع نمایید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  1. بررسی اتصالات باسبار به منظور اطمینان از اتصال صحیح فیوزها و کلید
  2. بررسی سالم بودن کلید اصلی با اندازه گیری اختلاف بین تمام فازها در ورودی کلید توسط مولتی متر که در حالت نرمال همه آن ها برابر هستند.
  3. بررسی تمام اتصالات ورودی و خروجی کلید
  4. با رعایت تمام موارد ایمنی می توانید کلید اصلی را وصل کنید.
  5. بررسی صحت عملکرد کلیدهای فرعی و فیوزها: در صورت مشاهده مشکل باید اقدام به بررسی اتصالات خروجی کنید. برای عیب یابی باید فرد متخصص دانش و شناخت کاملی از اجزای تابلو برق و روش اسمبل کردن و روش عملکرد آن ها داشته باشد.
  6. اگر در یک تابلو برق صنعتی چندین کنتاکتور یا هر قطعه دیگری وجود داشته باشد باید فرد متخصص آن ها را باید بتواند تشخیص دهد و عملکرد آن ها را بداند.
  7. بررسی کنترل فاز: برخی از تابلوبرق ها فاقد قطعه کنترل فاز هستند.
  8. بررسی موتور تابلو برق: برای این کار باید کابل‌ های موتور را از ترمینال خروجی بیرون آورده و تابلو برق را بدون موتور روشن کنید.

نصب و راه اندازی تابلو برق صنعتی به چه صورت می باشد؟

نصب و راه اندازی تابلو برق صنعتی نیاز به تخصص و آموزش دارد و باید توسط افراد کاربلد و مهندسانی که با تجهیزات برقی آشنایی دارند انجام شود. تابلو برق صنعتی به صورت های مختلفی مانند ایستاده و دیواری نصب می شوند که براساس نوع ولتاژ نحوه نصب و بستن متفاوتی دارند. به طور کلی نصب تابلو  برق صنعتی شامل مراحل زیر است.

  1. مرحله اول: نصب و راه اندازی بدنه و تابلو برق صنعتی
  2. مرحله دوم: نصب و راه اندازی تجهیزات صنعتی مثل فیوز ها و رله ها
  3. مرحله سوم: نصب و راه اندازی سیم ها
  4. مرحله چهارم: نصب تجهیزات اندازه گیر
  5. مرحله پنجم: نصب سیستم هشدار

راهنمای خرید تابلو برق صنعتی

خرید تابلو برق صنعتی و سفارش آن یکی از مهم ترین کارهایی است که یک واحد صنعتی آن را انجام می دهد. از این رو نیاز است قبل از خرید انواع تابلو برق صنعتی به نکات یا مواردی توجه کنیم. ابتدا باید ابعاد تابلو را مشخص ‌کنید.

با توجه به مکانی که قرار است تابلوی برق صنعتی در آن جا قرار بگیرد و تعداد قطعات مورد استفاده در آن باید مشخص شود که ابعاد چه اندازه باید باشد. بعد از آن به نوع تابلو می‌‌ رسیم. شما باید برای شرکت سفارش دهنده به وضوح مشخص کنید که چه نیازی به تابلو برق صنعتی دارید و قرار است برای چه مواردی از آن استفاده شود.

 سپس باید قطعات مورد استفاده در آن مشخص شود. هرگونه فیوز، رله، کنتاکتور، کلید های حفاظتی، سیم، وسایل اندازه گیری و غیره باید کاملا مناسب تابلو برق صنعتی بوده و با کیفیت بالا برای آن در نظر گرفته شود. شرکت ساخت تابلو برق باید قبل از ساخت نقشه تابلو را به صورت کامل کشیده و آن را به خریدار تحویل دهد و شمای کلی کار به همراه نتیجه را به وی نشان دهد. هم چنین باید از افراد متخصص و کاملا آشنا به ساخت تابلو برق صنعتی برای این کار استفاده کند‌.

معیارهای مناسب برای خرید تابلو برق صنعتی

پیش از خرید تابلو برق صنعتی موارد زیادی وجود دارد که توجه به آن ها شما را در زمینه انتخابی مناسب و کاربردی یاری خواهد کرد. از همین جهت پیشنهاد می کنیم که پیش از خرید حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. مدل تابلو برق

مدل محصول را باید با توجه به نوع کارایی آن انتخاب کنید. زیرا تابلوها انواع مختلفی از جمله ایستاده، کشویی، ثابت، دیواری و.. دارند که انتخاب آن ها تا حد زیادی به کارایی، و محل نصب تابلو بستگی دارد.

2. جنس تابلو

تابلو برق صنعتی نیز مانند هر تجهیزات دیگری با متریال های مختلفی از جمله فلز، آلومینیوم، پلاستیک و.. طراحی می شوند که هر کدام برای شرایطی خاص کاربرد دارند.

3. ابعاد

اگر پیش از خرید تابلو ابعاد و اندازه مد نظرتان را به درستی مشخص نکنید، دچار ضررهای زیادی خواهید شد و احتمالا محصول خریداری شده چندان برای تان کاربردی نخواهد بود.

4. محل نصب

یکی دیگر از موارد بسیار مهم هنگام خرید توجه به محل نصب تابلوست. بدون شک ویژگی های تابلوی مناسب برای نصب در محیط های خارجی کاملا با انواع مناسب فضای داخلی متفاوت است که باید آن را در نظر بگیرید.

5. دمای محیط

از آنجایی که حرارت محیط به صورت مستقیم روی عملکرد تجهیزات الکتریکی تاثیر دارد، لذا شما باید تمامی موارد دخیل در این زمینه را بررسی کرده و با توجه به دمای محیط تابلوی مناسب را انتخاب کنید.

6. تطبیق پذیری

اینکه تابلو برق صنعتی انتخاب شده قابلیت تطبیق پذیری بالایی داشته باشد بسیار مهم است، زیرا این موضوع به شما کمک می کند تا در صورت نیاز بتوانید تغییرات ساختاری مد نظرتان را ایجاد کرده و یا با توجه به تکنولوژی های جدید روز، از تجهیزات جدید در آن ها استفاده کنید.

قیمت ساخت تابلو برق صنعتی چقدر است؟

از دیگر مواردی که افراد قبل از سفارش و خرید تابلو برق صنعتی باید از آن آگاهی داشته باشند، قیمت و هزینه ساخت است. قیمت تابلو برق صنعتی هم به عوامل بسیاری بستگی دارد. اولین و مهم ترین آن ها ساده بودن یا پیچیده بودن آن است. به عبارت دیگر انواع در قیمت نقش اساسی دارند. زیرا هرچقدر تابلو برق پیچیده تر باشد به زمان و زحمت بیشتری برای ساخت نیاز است و تعداد قطعات استفاده شده نیز در آن بیشتر می شود.

 از طرفی قیمت ساخت تابلو برق به برند و کیفیت قطعات استفاده شده در آن هم بستگی دارد. اگر‌ قطعات خارجی و با کیفیت بالا باشند، نیاز به پرداخت هزینه بیشتر داریم. از این رو بهتر است تا از مراکز فروش تابلو برق صنعتی به صورت روزانه از لیست قیمت تابلو برق صنعتی و انواع آن آگاه شویم.

در این صورت شما می توانید با شرکت درباره تابلو برق صنعتی مورد نظر خود صحبت کنید و مشاوره های لازم را گرفته و سپس قیمت کلی تابلو بر اساس حق الزحمه ساخت و قطعات مورد استفاده برای شما برآورد و تخمین زده شود.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی

قیمت انواع تابلو برق صنعتی

عوامل مختلفی در تعیین هزینه و قیمت انواع تابلو برق صنعتی نقش دارند که از آن جمله می توان به جنس تابلو برق، مساحت و حجم محفظه تابلو برق صنعتی، لوازم و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت انواع تابلو برق صنعتی،  نوع مارک و برند هر یک از انواع تابلو برق و کیفیت و ولتاژی طبق آن تابلو برق‌ های صنعتی طراحی و ساخته می شوند اشاره کرد. علاوه بر این موارد بسته به مکان نصب و حساس بودن قطعات الکتریکی  در آن مکان، جریان و ولتاژ عبوری می تواند قیمت و هزینه راه اندازی و نصب تابلو برق صنعتی متفاوت باشد.

چنانچه تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت انواع تابلو برق صنعتی، تجهیزات، هزینه نصب و راه اندازی تابلو برق هستید می توانید با شرکت تماس بگیرید.

ویژگی های شرکت تابلو سازی برق صنعتی

شرکت تابلو سازی برق صنعتی با داشتن تجربه و تخصص در زمینه طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی، ویژگی هایی را دارد که آن را از سایر شرکت ها متمایز می کند.

اولین ویژگی شرکت تابلو سازی برق صنعتی، توانایی طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی با کیفیت بالا و بهره‌وری بالا است. با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته، شرکت توانایی پاسخ به نیازهای هر صنعتی را دارد و بر اساس استانداردهای مشخص در حوزه برق صنعتی، تابلو برق صنعتی را طراحی و ساخت می‌کند.

ویژگی دیگر شرکت تابلو سازی برق صنعتی، ارائه خدمات پس از فروش است. با داشتن تیم فنی مجرب و بازرسی تخصصی، این شرکت به مشتریان خود خدمات پشتیبانی و تعمیرات را ارائه می‌دهد. این امر باعث می‌شود که مشتریان بتوانند با آرامش خاطر، از تابلو برق صنعتی خود استفاده کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت و با کیفیت بالا تعمیرات را انجام دهند.

همچنین، شرکت تابلو سازی برق صنعتی به دلیل تمرکز بر روی کیفیت و بهره‌وری، از مواد با کیفیت بالا استفاده می‌کند و با توجه به نیازهای مشتریان، تابلو برق صنعتی را طراحی و ساخت می‌کند. با توجه به این ویژگی ها، انتخاب شرکت تابلو سازی برق صنعتی برای طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی، بهترین گزینه خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد انواع تابلو برق صنعتی، کاربردهای آن، جنس تابلو برق و تجهیزات داخلی آن در اختیار شما قرار دهیم. در پایان مقاله نیز به نحوه عیب یابی و چگونگی نصب و راه اندازی تابلو برق صنعتی پرداختیم و گفتیم که قیمت تابلو برق صنعتی به عوامل گوناگونی بستگی دارد و هر تولید کننده ای با توجه به نوع و جنس تابلو برق صنعتی که می سازد می تواند آن را در قیمت های متفاوتی به بازار عرضه کند. برای اطلاع دقیق از قیمت تابلو برق صنعتی با شرکت تماس بگیرید.

پروژه‌های تابلو برق صنعتی

dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
dh
tbs
dh
tbs
dh
mtf
tbs
tbs
tbz
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tbs 76-
tbs
tbs
tbs
dh
d-h
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
d-h
dh
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tl
tbs
tbs
tbs
dh
d-h
tib
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
d-h
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs66-
tbs
dh
d-h
tbs
tbs
dh
dh
d-h
tbf
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tbs
mtf
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tib
tib
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs 110-
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
dh
tba61-
tbs
tbs
dh
tbs
dh
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tdz
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
knj
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
h
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tba
tbs
d-h
dh
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
mtf
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
h
dh
tbs
mtf
tbs
dh
tbs
tbs
tba
tbs
dh
dh
dh
d-h
tbs
tbs
dh
mtf
dh
tba
dh
tbs
tba
dh
tib
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
mtf
tbs
mtf
tbs
tbs 108-
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
d-h
tbs
tbs
tbs
dh
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tdz
tbs
dh
dh
dh
dh
tbs
dh
tbs
dh
tbs
tbs
tba
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tib
dh
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
dh
tba
tbz
tbs
tbs
tbs
tba
tbz
tbs
dh
m
tbs
dh
dh
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
dh
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
d-h
tbc 142
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
dh
tbs
tbs
tbs
dh
dh
tbf
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbm
dh
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbf
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
dh
bmt
tbs
tba
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbc 142
dh
k
dh
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbz
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
mtf
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tdz
dh
dh
tbs
dh
dh
mtf
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
m
dh
tbs
dh
fz
tba
tbs
tbf
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
mtf
tbs
tbs
tbs
tbs
d-h
tbs
tbs
tbs
t
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tdz
tbm
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
d-h
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
plc
tbs
dh
d-h
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
d-h
tbs
d-h
tbs
d-h
tbs65-
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
ls
dh
dh
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
d-h
tbs
tbc 142
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
dh
tbs
tbs
chs
tbs
tbs
dh
tbs
dh
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
tbs
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page