• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق پلاستیکی چیست؟ بررسی کارایی، موارد استفاده و انواع + قیمت و خرید
تابلو برق پلاستیکی چیست؟ بررسی کارایی، موارد استفاده و انواع + قیمت و خرید

تابلو برق پلاستیکی چیست؟ بررسی کارایی، موارد استفاده و انواع + قیمت و خرید

تابلو برق ها بیشترین کاربرد را در محیط های صنعتی و مسکونی دارند و به صورت باکس هایی هستند که انواع تجهیزات الکترونیکی داخل آن قرار می گیرند تا از انوع آسیب ها محافظت شوند. این تابلو برق ها که در براساس کاربرد و جنس بدنه و سطح ولتاژ در انواع مختلفی ساخته می شوند و دارای کلیدی جهت روشن و خاموش شدن جریان هستند. یکی از انواع تابلوها، تابلو برق پلاستیکی است که از ترکیب رزین های ترموپلاستیک و الیاف کربن ساخته می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد این تابلو برق، کارایی، موارد استفاده و قیمت و خرید آن صحبت کنیم پس تا پایان مقاله همراه باشید.

تابلو برق پلاستیکی چیست و چه تفاوتی با تابلو برق فلزی دارد؟

تابلو برق پلاستیکی از جنس ABS ساخته شده و از لحاظ نوع درب به دو صورت درب مات و درب شفاف تولید می شود. از نظر ظاهری استفاده از تابلو برق های پلی کربنات می تواند زیبایی خاصی به محیط بدهد و همچنین سبب افزایش نظم و سازماندهی پروژه شود. تابلو برق های پلاستیکی یا پلی کربنات وزن سبکی دارند و برای محیط های با رطوبت بالا و شرجی مناسب هستند همچنین از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردارند.

تابلو برق پلاستیکی یا پلی کربنات برای استفاده در محیط های باز مناسب نیستند چرا که در مقابل اشعه های خورشید دچار شکنندگی شده و آسیب می بینند. این تابلو برق ها برخلاف تابلو برق فلزی برای محیط های داخلی بسیار مناسب هستند ولی مقاومت خوبی در برابر حریق و آتش سوزی ندارند.

تابلو برق های فلزی بر خلاف نوع تابلو برق پلاستیکی در مقابل ضربه و آتش سوری مقاوم بوده و می تواند تجهیزات داخل خود را در برابر عوامل و تهدیدات محیطی محافظت کند. از لحاظ مقاومت و داشتن ویژگی های مکانیکی، تابلو برق پلاستیکی نسبت به تابلو برق فلزی ویژگی ها و مقاومت کمتری دارد.

موارد کاربرد و استفاده از تابلو برق پلاستیکی یا پلی‌کربنات

تابلو برق های پلاستیکی و به طور کلی تمام تابلو برق ها کاربردهای بسیاری دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. مدیریت بهتر تجهیزات الکترونیکی از طریق دسترسی راحت به آن ها
  2. کاربرد آن ها برای دسته بندی و مرتب سازی کابل ها و قطعات الکترونیکی
  3. نظم دهی و سازمان دهی به پروژه
  4. محافظت از قطعات و وسایل الکتریکی در شرایط محیطی
  5. استفاده از ان ها به منظور جلوگیری از وارد شدن شوک به نیرو های کار و افراد دیگر
  6. افزایش ایمنی محیط کار

ویژگی ‌های تابلو برق پلاستیکی


ویژگی ‌های تابلو برق پلاستیکی

تابلو برق های پلاستیکی در محیط های اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی داشته و می تواند تجهیزات داخلی خود را از آسیب های محیطی حفظ نماید در ادامه برخی ویژگی ها و مزایای این تابلو برق را بیان می کنیم.

  • استحکام و طول عمر بالا در محیط های شیمیایی
  • محافظت از تجهیزات در برابر رطوبت و گرد و غبار
  • عایق حرارتی (مقاومت در برابر اشعه‌های خورشید)
  • عایق الکتریکی ( جلوگیری از برق گرفتگی از طریق بدنه تابلو برق )
  • وجود خاصیت عایق الکتریکی در بدنه پلاستیکی تابلو برق باعث افزایش ایمنی افراد در آن محیط می شود. به طوری که اگر این افراد تماسی با تابلو برق داشته باشند دچار برق گرفتگی نخواهند شد.
  • این عایق الکتریکی همچنین می تواند تابلو برق و تجهیزات درون آن را در برابر درجه حرارت های نامطلوب محافظت نماید.
  • تابلو برق پلاستیکی به دلیل نارسانا بودن می تواند در هنگام بروز اتصالی در بین بدنه تابلو الکتریکی برق و اجزای الکتریکی داخل آن، مانع آسیب به افراد شود.

انواع تابلو برق پلاستیکی بر اساس کاربرد

تابلو برق ها بر اساس عوامل مختلفی مانند سطح ولتاژ، جنس بدنه و نوع کاربرد و ساختار آن ها به انواع گوناگونی دسته بندی می کنند. طبق کارایی و ساختار تابلو برق ها، آن ها به دو دسته تابلو برق دیواری توکار و یا روکار یا تابلو برق سه‌ فاز و تابلو برق صنعتی تقسیم می شوند.

از نظر شکل ظاهری و اندازه نیز آن ها در انواع مکعبی و مستطیلی ساخته می شوند که برای شرایط به خصوصی کاربرد دارند؛ به عنوان مثال تابلوهای کوچک در کارگاه‌ های صنعتی با فضای محدود بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

بر اساس نوع کاربرد تابلو برق های پلاستیکی به چند دسته پرکاربرد شامل موارد زیر تقسیم می شوند.

برای افزایش ایمنی در تابلو برق پلاستیکی در کنار آن از کنترل بار به کار می رود؛ بنابراین در مواقع ایجاد اضافه بار این کنترل بار می تواند جریان را قطع نماید که باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات برقی به علت نوسان می شود.

انواع تابلو برق پلاستیکی بر اساس نحوه نصب

نصب تابلو برق های پلاستیکی به دو روش داخلی به وسیله پیچ و مهره و به صورت خارجی توسط پایه انجام می گیرد. هر دو روش نصب به راحتی و با صرف زمان کمی امکان پذیر هستند. از لحاظ نوع ساخت تابلو برق پلاستیکی درب مات و درب شفاف وجود دارند که بسته به نحوه نصب تابلو برق می توان یکی از این روش ها را استفاده کرد. انواع درب مات در نحوه نصب به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای نصب تابلو برق به صورت روکار از تابلو های درب شفاف استفاده می شود.

انواع ابعاد و استاندارهای طراحی و نصب تابلو برق پلاستیکی یا پلی‌کربنات

به دو روش می توان ابعاد استاندارد تابلو برق ها را مورد بررسی قرار داد یک مورد ابعاد خود تابلو و دیگری فواصلی که باید در حین نصب رعایت شود. در ادامه جدول ابعاد و سایزبندی تابلو برق پلاستیکی را می توانید مشاهده کنید.

ارتفاع

عرض

طول

Height

Width

Length

۱۷

۴۰

۳۰

۱۷

۳۰

۲۰


نکات مهم در خرید تابلو برق پلاستیکی


نکات مهم در خرید تابلو برق پلاستیکی


در تعیین قیمت تابلو بق پلاستیکی فاکتورهای مختلفی مانند ابعاد و شکل ظاهری، جنس بدنه، سطح ولتاژی، ایستاده و یا دیواری بودن تابلو، توکار و یا روکار بودن تابلو برق نقش دارند. برای خرید تابلو برق پلاستیکی ایرانی و سایر تجهیزات الکترونیکی و استعلام قیمت آن ها می توانید به سایت ساتل تابلو آسیا مراجعه کنید.

خریداران باید هنگام انتخاب و سفارش ساخت انواع تابلو برق پلاستیکی نکات زیر را مدنظر قرار دهند تا از بروز هر گونه مشکل یا اشتباهی جلوگیری شود.

  1. ابعاد، اندازه و شکل هندسی محصول
  2. محل مورد استفاده، توکار روکار بودن آن
  3. درجه حفاظت محصول
  4. نوع کارایی تابلو (ایستاده و یا دیواری)
  5. برند و شرکت تولید کننده
  6. نوع درب و جهت باز شدن آن
  7. سطح ولتاژ کاری
  8. نوع تابلو بر اساس کاربرد
جمع بندی

استفاده از تابلو برق پلاستیکی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و در عین حال از ایمنی مناسبی برخوردار هستند و مدیریت پروژه های سیستم برقی را آسان تر می کند. در این مطلب به طور مفصل در مورد انواع و کارایی تابلو برق های پلاستیکی پرداختیم.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page