• خانه
  • بلاگ
  • حداقل فاصله کنتور گاز از کنتور برق چقدر باید باشد؟ {قوانین و استاندارد}
حداقل فاصله کنتور گاز از کنتور برق چقدر باید باشد؟

حداقل فاصله کنتور گاز از کنتور برق چقدر باید باشد؟ {قوانین و استاندارد}

چنانچه شما هم درباره فاصله مناسب کنتور گاز از تابلو برق کنجکاو شده اید، به سایت درستی مراجعه کرده اید، زیرا ما در این مطلب قصد داریم تا تمام نکات مهم درباره فاصله تابلو برق از کنتور گاز را برای تان توضیح دهیم تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

ضوابط نصب کنتور گاز و تجهیزات الکتریکی

در حالت کلی و استاندارد، کنتور گاز باید حداقل ۵۰ سانتی از کنتور برق فاصله داشته باشد، اما در این زمینه تذکرهای دیگری نیز وجود دارد که برای ایمنی بیشتر باید حتما به آن ها توجه کافی داشته باشید:

  • طبق مفاد موجود در تفاهم نامه سه جانبه، تابلو برق یا کنتور برق باید از تاسیسات آبی به میزان ۶۰ سانتی متر و از تاسیسات گازی به میزان ۱۳۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. توجه کنید که این ۱۳۰ سانتی متر با عنوان "حداقل" مقدار استاندارد معرفی شده و لذا بهتر است که فاصله تعیین شده بیشتر از این مقدار در نظر گرفته شود تا ریسک هر گونه خطر به کمترین مقدار خودش برسد.
  • طبق مبحث سیزدهم و مندرجات ماده ۱۳-۹-۱-۱-۲ در صورتیکه تابلو برق در آشپزخانه نصب شود، باید از شیرهای آب، لوله های گاز و اجاق گاز حداقل ۱/۵ متر فاصله داشته باشد. توجه داشته باشید که این فاصله نیز به صورت حداقلی و محتاطانه در نظر گرفته شده و شما بهتر است که برای نصب فاصله بیشتری در نظر بگیرید.

تذکر مهم: همواره به خاطر داشته باشید که هنگام بروز هر نوع حادثه، به خصوص آتش سوزی، تیم امداد باید تجهیزاتی اعم از تابلو برق و.. به سرعت و به محض ورود به خانه پیدا کرده و با اقدامات مناسب از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند، بنابراین محل نصب این تجهیزات باید در دسترس بوده و تا حد امکان نزدیک درب ورودی اصلی خانه و آپارتمان نصب شوند.

ضوابط نصب شیرهای گاز و تابلو برق

بد نیست بدانید که علاوه بر رعایت فاصله تابلو برق از کنتور گاز، باید از نزدیکی این تجهیزات به شیرهای گاز نیز اجتناب کنید. طبق قوانین و استانداردهای تعریف شده در این زمینه در بخش هایی که شیرهای گاز در مجاورت جعبه تقسیم، تابلو برق یا پریزها قرار گرفته اند باید حداقل ۱۰ سانتی متر بالاتر از کلید و یا با ۱۰ سانتی متر فاصله افقی نصب شوند. همچنین اگر شیرهای گاز به ناچار باید از زیر تابلو و کنتور عبور کنند، حداقل فاصله عمودی ایمن برای آن ها ۵۰ سانتی متر خواهد بود.

بهترین فاصله و محل نصب تابلو برق و کنتور گاز چگونه است؟

همانطور که گفتیم حداقل فاصله کنتور گاز از کنتور برق باید بین ۵۰ تا ۱۳۰ سانتی متر باشد، اما به طور کلی بهتر است که تابلو برق قبل از کنتور گاز نصب شده و یا در سوی مقابل آن قرار گیرد. بنابراین هنگام نصب حتما به رعایت این نکته دقت کنید تا شرایط ایمن تری در ساختمان ایجاد کنید. همچنین پس از نصب، جهت جلوگیری از ایجاد هر گونه شوک الکتریکی یا اتصالی حتما از عایق و ایمن بودن تابلو برق و سایر تجهیزات موجود در آن اعم از سیم ها، کابل ها، کلید و پریزها و.. اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده باشید به خوبی متوجه شده اید که رعایت فاصله تابلو برق از کنتور گاز یکی از مهم ترین مباحث در زمینه ایمنی ساختمان می باشد که باید آن را  به دقت رعایت کنید. به طور کلی بهتر است که این تجهیزات تا حد امکان دور از یکدیگر نصب شده باشند، اما اگر برای این کار فضای کافی ندارید، باید حداقل ۵۰ سانتی متر فاصله را رعایت کنید.

توجه داشته باشید از آنجایی که این فاصله به صورت حداقلی بیان شده، به هیچ عنوان نباید کنتور گاز و تابلو برق را در فاصله کمتر از ۵۰  سانتی متری هم نصب کنید، زیرا در این صورت ریسک مشکلات و خطرات ناشی از این نزدیکی به شدت بالا خواهد رفت. در نهایت امیدواریم که از مطالب و قوانین گفته شده در این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page