• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق چیلر؛ انواع و کارایی + اجزا و قطعات
تابلو برق چیلر؛ انواع و کارایی + اجزا و قطعات

تابلو برق چیلر؛ انواع و کارایی + اجزا و قطعات

 چیلر یکی از تجهیزات سیستم های سردخانه است که از قطعات بسیاری ساخته شده است؛ تابلو برق چیلر از مهم ترین این اجزا محسوب می شود. این تابلو برق به صورت جعبه فلزی با پوشش رنگ الکترواستاتیک است که آن دو بخش قدرت و فرمان وجود دارد. تجهیزات تابلو برق چیلر به نوع کاربری آن بستگی دارد. این تابلو برق ها با توجه به نوع کاربرد و ظرفیت چیلر با مشخصات و ابعاد متفاوتی ساخته می شوند.

انواع تابلو برق چیلر

دو نوع تابلو برق چیلر ساده و کنترل هوشمند وجود دارد که در نوع ساده سیم کشی مدار فرمان به صورت دستی انجام می شود. در این مدل مدار فرمان عملکرد چیلر را حفاظت و کنترل می کند. تابلو برق هوشمند چیلر یک بُرد الکترونیکی به اسم PLC دارد که در داخل آن برنامه ریزی های مربوط به مدار فرمان و کنترل عملکرد چیلر انجام می شود.

وظایف تابلوهای برق چیلر

همان طور که بیان شد تابلو برق از اجزای مهم و کاربردی در عملکرد چیلر است که وظایف مختلفی بر عهده دارد. از جمله این وظایف می توان به حفاظت از الکتروموتورها مثل فن ها، پمپ ها و کمپرسورها در برابر دوفازی شدن و اضافه بار و کنترل عملکرد از طریق صدور فرمان قطع و وصل جریان اشاره کرد. در این صورت ضریب ایمنی چیلر افزایش یافته و امنیت جان کاربران و محافظت ار مصرف کننده ها تامین می شود. همچنین از خطرات بسیاری که در اثر اضافه بار، نوسانان الکتریکی و کم و زیاد شدن ولتاژ اتفاق می افتد جلوگیری می کند.

مهم ترین برندهای تولید کننده تابلو برق چیلر

در سراسر دنیا شرکت های معتبری در حوزه ساخت قطعات تابلو برق صنعتی فعال هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان از ال اس، زیمنسريا، اشنایدر و هیوندایی نام برد.

اجزا و قطعات تابلوهای برق چیلر

در این تابلو برق قطعات و تجهیزات پیچیده ای به کار رفته که هر یک وظیفه خاصی را برعهده دارند تا این سیستم بتواند عملکرد درستی ارائه دهد.

  •  Plc
  • فیوز
  • کلید
  • تایمر
  • کنتاکتور
  • بی متال
  • کنترل فاز
  • ترموستات
  • کلید حرارتی
  • کلید کمپکت

کارایی تابلو برق چیلر

تابلو برق ها از لحاظ ظاهری همگی به صورت جعبه ای هستند که در داخل آن ها قطعات و تجهیزات الکترونیکی مختلفی وجود دارد. این تابلوها دارای کاربردها و مشخصات خاصی هستند که وظیفه مدیریت برق یک یا چند سیستم یا دستگاه را بر عهده دارند. چیلر از دسته تجهیزات سرمایشی است که تابلو برق در آن ها بسیار مهم است. این تابلو برق دارای دو قسمت مدار فرمان و قدرت است که دارای تجهیزات استاندارد و مخصوص همان نوع کاربری است تا بتواند به بهترین شکل چیلر را کنترل کند.

 یکی از کارکردهای مهم تابلو برق چیلر توزیع مناسب و متعادل جریان برق و تغذیه بهینه مصرف کننده است. مصرف کننده های مختلف این تابلو برق برای داشتن عملکرد مناسب به جریان برق متعادل نیاز دارند. تابلو برق چیلر می تواند به شکل منظم این جریان برق را در بین تمام مصرف کننده های چیلر توزیع کند.

نکات مهم نصب تابلو برق چیلر

تعیین محل مناسب برای نصب تابلو برق یکی از کارهای اولیه و ضروری در نصب چیلر است. قبل از نصب چیلر باید در قسمت موتورخانه تمام قسمت ها مثل کمپرسور، لوله کشی، فن ها و... بررسی شوند و اگر اشکالی باشد باید برطرف گردد. نصب چیلر باید روی یک فنداسیون بتونی و سطحی صاف انجام شود.

در مرحله بعد باید تابلو برق این دستگاه نصب شود فضاهای باز یا محل هایی کهنزدیک برج خنک کننده موتورخانه است جاهای مناسبی برای نصب تابلو برق چیلر نیست. زیرا در این مکان ها حجم بالایی از برق در حال نوسان است و گرما و حرارات بالایی تولید می شود. بهترین محل نصب این تابلوهای بقر در نزدیک اواپراتور و کندانسور است؛ زیرا در این قسمت ها هوا دائما در گردش است و سیستم های تهویه هوا در آنجا قرار دارند.

نصب تابلو برق چیلر باید زیر نظر متخصصان شرکت طراح تابلو برق انجام شود و تمام اصول استاندارد در نصب رعایت گردد. برق اصلی چیلر باید توسط یک کابل به تابلو برق متصل شود و لوازم مورد نیاز برای نصب باید قبل از انجام کار فراهم گردد. 

جمع بندی

ساختار و شکل تابلو برق چیلر از شاخص های مهم برای تعیین کیفیت و قیمت آن است که به صورت مستقیم روی قیمت تاثیر دارد. هر چه متریال با مرغوب تری در ساخت تابلوهای برق به کار رود رده بندی کیفیت آن بالاتر می رود که باعث افزایش قیمت این محصول می شود. تابلو برق چیلر یکی از انواع تابلو برق های صنعتی است که در سیستم تهویه ساختمان ها و مراکز صنعتی کاربرد دارد. در این مقاله به طور مختصر به اجزا، کارایی، وظایف و نکات نصب این تابلو برق پرداختیم.

 

 
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page