• خانه
  • بلاگ
  • شمش مسی تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟ جدول وزن شمش مسی
شمش مسی تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟ جدول وزن شمش مسی

شمش مسی تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟ جدول وزن شمش مسی

شمش مسی تابلو برق یا شینه وسیله ای است که در تابلو برق ها مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد آن هدایت جریان الکتریکی در تابلو برق است به گونه ای که جریان به تمام قطعات موجود در تابلو برق برسد.به طور معمول جنس شمش تابلو برق (شینه) را که یک جعبه ی مستطیلی شکل است آلومینیوم یا مس در نظر می گیرند که البته نوع مسی آن نسبت به نوع آلومینیومی برتری هایی نیز دارد. به همین علت نوع مسی شمش ها کاربرد بیشتری دارد.

کاربرد شمش تابلو برق


شمش تابلو برق نسبت به کابل ها انشعاب گیری راحت تری دارد. به گونه ای که با ایجاد سوراخ بر روی این شمش ها می توان به راحتی انشعاب گرفت و به تجهیزات و وسایل پیچیده نیاز نمی باشد.

جریان الکتریکی به بهترین شکل هدایت می شود، زیرا سطح مقطع هادی در شمش ها مناسب می‌ باشد.

شمش های تابلو برق در صورت بروز مشکل و یا خطایی در آن ها به راحتی تعویض می شوند و تعویض آن ها بسیار آسان تر از تعویض کابل ها می ‌باشد. این موضوع را نیز می توان مزیت دیگر شمش ها نسبت به کابل ها برشمرد.

شمش های تابلو برق علاوه بر زیبایی بصری ، استحکام بالایی نیز دارند. این استحکام موجب می شود که بتوان به مدت طولانی از آن ها استفاده کرد.

شمش مسی تابلو برق

شمش های مسی تابلو برق بیشتر در تاسیسات داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگام استفاده از این نوع شمش ها حتما باید درجه سختی آن ها بررسی شود.

در صورتی که ممکن است نیروی مکانیکی بالایی در محیط مورد استفاده وجود داشته باشد، باید از شمشی با سختی بالا تر استفاده شود.

شمش های مسی تابلو برق به دو دسته شمش مسی ارت و شمش مسی نول تقسیم‌ می شوند که هر کدام از آن ها نیز متناسب با کارکردی که دارند، از نظر تعداد پیچ به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند.

معمولا تعداد پیچ در شمش های مسی تابلو برق، بین چهار تا هجده می باشد.

ویژگی شمش مسی تابلو برق

در این شمش ها سطح مقطع متناسب با تعداد پیچ های آن ها متغیر می باشد.

به طور معمول سطح مقطعی که ابعاد 13*5 را داشته باشد، بیشترین کاربرد را دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که شمش های نول از طریق یک سیم اتصال به زمین به تابلو برق متصل می شوند و نوعی اتصال بین دستگاه های الکتریکی و سیم نول را به وجود می‌آورند و به همین علت حضور آن ها در تابلو های برق ضروری می باشد. در صورتی که شینه ‌های ارت برای اتصال هادی های هم ولتاژ و هادی های اتصال به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در پایان با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، بهتر است که قبل از اقدام به خرید شینه، با انواع آن و کاربرد های هر یک آشنایی کامل داشته باشید و بهترین گزینه ای که متناسب با نیازتان باشد را تهیه کنید.

جدول وزن شمش مسی تابلو برق

 

 

 

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page