• خانه
  • بلاگ
  • آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی + میزان تقریبی قیمت و اجرت برای هر تابلو
آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی + میزان تقریبی قیمت و اجرت برای هر تابلو

آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی + میزان تقریبی قیمت و اجرت برای هر تابلو

مونتاژ تابلو برق یکی از موارد مهم درباره تابلو برق صنعتی است که معمولا افرادی که به برق صنعتی علاقه دارند یا در این رشته درس خواندند، خواهان یادگیری آن هستند. آموزش مونتاژ و یا ساخت تابلو برق صنعتی به صورت های مختلف ارائه می شوند. ما نیز در این مقاله آموزش مونتاژ را برای شما فراهم آوردیم و علاوه بر آن درباره قیمت و موارد تاثیرگذار بر اجرت ساخت نیز صحبت خواهیم کرد.

آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی به چه صورت است؟

تابلو برق صنعتی یک جعبه یا محفظه فلزی عمدتا از جنس فولاد است که در آن تجهیزات الکتریکی به صورت سرجمع نصب می‌شود. در  واقع از تابلوبرق مانند یک جعبه فیوز عمل می‌کند که در ابعاد بزرگ‌ تر برای مکان‌ هایی که سیستم الکتریکی پیچیده تر دارند مورد استفاده قرار می گیرد. البته می‌ توان گفت که برای هر تابلو برق وظایفی نیز در نظر گرفته می شود. برای اینکه بتوانیم آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی را به صورت اصولی بیاموزیم، نیاز است تا چند مرحله را انجام دهیم. از این رو در زیر آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی را قدم به قدم ارائه می‌ دهیم.

مرحله اول تعیین وظیفه تابلو برق صنعتی

ابتدا کسی که قصد دارد مونتاز تابلو برق صنعتی‌ را انجام دهد، باید از کارفرما درباره وظیفه تابلو برق درخواستی بپرسد. اغلب تابلو برق ها برای کنترل یک دستگاه برقی، توزیع کردن جریان برق بین وسایل الکتریکی یا اصلاح کردن ضریب توان استفاده می شوند.

 کارفرما باید به صورت کامل مشخص کند که تابلو برق را برای چه کاری احتیاج دارد تا بر اساس آن نوع ایستاده یا دیواری تابلو برق مشخص شود. در این مرحله باید به محل کارفرما رفته و آن جا را نیز بازدید کنیم. زیرا باید به صورت تقریبی مشخص شود که چقدر جا برای تابلو مورد نیاز است و ما تا چه اندازه می توانیم برای ساخت مانور دهیم.

مرحله دوم طراحی تابلو برق صنعتی

در این مرحله سازنده یا مونتاژ کار باید تابلو برق درخواستی را روی کاغذ یا به صورت رایانه ای طراحی کند. در این صورت مشخص می شود که اندازه فریم تابلو برق باید چقدر باشد و چه وسایلی برای مونتاژ تابلو برق باید استفاده شوند.

این طراحی به صورت تخصصی است اما گاهی یک شمای کلی نیز به کارفرما ارائه داده می شود تا او نیز نظر خود را درباره تابلو برق بگوید. بهتر است این کار را در ابتدا انجام دهیم و طراحی را به کارفرما قبل از ساخت نشان دهیم. زیرا می توانیم ساخت را مطابق سلیقه او انجام دهیم.

مرحله سوم تهیه وسایل تابلو برق صنعتی

بعد از اینکه طراحی مونتاژ تابلو برق صنعتی به پایان رسید. نیاز است تا بر اساس وظیفه ای که دارد وسایل آن را خریداری کنیم. ابتدا باید فریم تابلو ساخته شود و سوراخ های مورد نیاز روی آن تعبیه شود. سپس باید بر اساس آب و هوا سیم و کابل و بقیه وسایل را خریداری کنیم. این وسایل شامل کلیدها، کنتاکتورها، تجهیزات الکتریکی مانند میکروسوئیچ‌ ها، تجهیزات مونتاژ مانند ترمینال ها، کابلشو ها و سرسیم ها را خریداری کنیم. که همین موضوع روی هزینه ها و خرید تابلو برق تاثیر می گذارد.

این تجهیزات برند های مختلف دارند که معمولا خارجی از ایرانی بهتر عمل می کند. پس بهتر است قبل از ساخت برند را با کارفرما چک کنیم و بر اساس خواسته او تجهیزات را خریداری کنیم تا برای قیمت آن ها سو تفاهمی اتفاق نیفتد.

مرحله چهارم انتخاب سیستم خنک کننده برای تابلو برق صنعتی

سیستم خنک کننده برای بعضی از تابلو برق ها یک مسئله حیاتی است. همان طور که می دانید تجهیزات الکتریکی در هنگام کار مداوم داغ خواهند شد و این گرما برای آن ها مضر است. از این رو نیاز است تا سیستم خنک کننده مناسب تابلو برق طراحی شود. گاهی این سیستم مانند یک کولر گازی عمل می کند و گاهی به صورت طبیعی تابلو برق را با هوای محیط خنک می کند.

مرحله پنجم انتخاب ابزار های مناسب برای مونتاژ تابلو برق صنعتی

در این مرحله از مونتاژ تابلو برق صنعتی نیاز است تا ابزار مونتاژ را بر اساس نوع وسایلی که خریداری کرده اید انتخاب کنید. این ابزار گاهی برای همه تابلو برق ها یکسان است اما گاهی می توانند متفاوت باشند. از این رو در انتخاب ابزار نیز بای دقت شود.

  گاهی نیاز است تا ابزار‌ مناسب برای تابلو برق را خریداری کنید. توجه کنید که این موضوع برای قیمت تابلو برق در انتها بی تاثیر است زیرا شما دستگاه را به صورت شخصی خریداری کرده اید و در آینده هم قصد استفاده از آن را دارید.

مرحله ششم انجام عمل مونتاژ تابلو برق صنعتی

در این مرحله بر اساس طراحی که در ابتدا انجام شد، شروع به مونتاژ تابلو برق صنعتی خواهیم کرد. برای این کار باید وسایلی که خریداری کرده ایم را با ابزارهایی که در مرحله قبل از آن صحبت کردیم، در تابلو برق نصب کنیم. گاهی تابلو برق به علت بزرگ بودن در محل کارفرما مونتاژ می شود. اما در اکثر موارد مونتاژ در کارگاه به صورت اختصاصی انجام می شود.

برای اینکه مونتاژ به صورت اصولی انجام شود‌ نیاز است تا چند بار آن را انجام از قبل به صورت آزمایشی انجام دهیم‌. زیرا تابلو برق یک وسیله بسیار‌ مهم است و نیاز است شخص قبل از اینکه برای مشتری این کار را انجام خودش قبلا عمل مونتاژ را انجام داده باشد.

حتما مشاهده کنید : تابلو بانک خازنی چیست؟

چه نکاتی باید در هنگام مونتاژ تابلو برق رعایت شوند؟

برای اینکه بتوان مونتاژ تابلو برق صنعتی را به بهترین شکل ممکن انجام داد، نیاز داریم تا نکاتی را رعایت کنیم. اولین نکته این است که شخص باید این کار قبلا به صورت آزمایشی انجام داده باشد یا اینکه در این زمینه تحصیل کرده باشد. دومین نکته ترتیب قرار دادن قطعات در کنار یکدیگر است. باید تجیهزات بر اساس طراحی اولیه و کاملا دقیق کنار هم قرار بگیرند.

 بعد از آن باید به سیم کشی تابلو برق دقت کرد. یکی از مهم ترین موارد نحوه سیم کشی است که باید به صورت دقیق و بدون هیچ گونه اتصالی انجام شده باشد. سپس باید روی تابلو برق مشخص کنیم که هر قسمت مربوط به چه کاری است.

در این صورت کسی که قرار است با آن کار کند و سیم های خروجی را به ترمینال ها متصل کند، دچار سردرگمی نخواهد شد. بعد از آن باید نکات ایمنی برای تابلو برق رعایت شود که این انجام آن ها نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال حتما باید کلید های محافظ جان استفاده شوند و تمامی سیم ها روکش داشته باشند.

آیا آموزش مونتاژ یا ساخت تابلو برق صنعتی به صورت تصویری هم وجود دارد؟

بسیاری از افراد نیاز دارند تا آموزش مونتاژ را به صورت تصویری یاد بگیرند. در اینجا باید بگوییم برای این افراد نیز سایت های بسیاری وجود دارند که فیلم مونتاژ تابلو برق صنعتی را قرار داده اند. برای دسترسی به این سایت ها فقط کافی است تا آموزش مونتاژ تابلو برق را در گوگل جستجو کنید.

شما علاوه بر تماشای فیلم امکان دانلود آن را نیز دارید تا بتوانید در زمان های دیگر بدون نیاز به اینترنت آن را تماشا کنید. هم چنین آموزشگاه های بسیاری وجود دارند که در تمامی شهر ها آموزش مونتاژ تابلو برق را انجام می دهند. شما می توانید در این آموزشگاه ها ثبت نام کرده و به صورت حضوری یا آنلاین آموزش ساخت تابلو برق را یاد بگیرید.

در لیست قیمت مونتاژ تابلو برق چه مواردی وجود دارند؟

قیمت مونتاژ تابلو برق به عوامل متعددی بستگی دارد که نیاز است قبل از اینکه شروع مونتاژ را آغاز کنیم از این قیمت آگاه باشیم. در مونتاژ همان‌ طور که گفته شد مراحل و عوامل مختلفی دخالت دارند. تمامی آن ها بر روی قیمت نهایی تابلو برق مونتاژ شده بستگی دارند. از این رو  لیست قیمت مونتاژ تابلو برق را در اینجا برای شما آماده کرده ایم تا تمامی این موارد را به صورت یک جا داشته باشید و هنگام سفارش یا ساخت از آن ها استفاده کنید.

  • اولین موردی که بر قیمت مونتاژ تابلو برق تاثیر می گذارد اجرت ساخت است. اگر تابلو برق بزرگ باشد اجرت ساخت آن بیشتر شده و قیمت نیز بالاتر است.
  • گاهی اوقات تابلو برق های کوچک تر ممکن است پیچیده تر باشند. بنابراین گاهی ممکن است قیمت مونتاژ یک تابلو برق کوچک هم بالا باشد.
  • قطعات استفاده شده در تابلو برق اگر قطعات استفاده شده تعداد بالا و برند باشند، قیمت نیز بالاتر می رود.
  • اگر تابلو برق بزرگ باشد و برای بدنه آن نیاز به استفاده از فلز بیشتری وجود داشته باشد. قیمت آن نیز بالاتر می رود.
  • تابلو برق های بزرگ به علت اینکه قطعات زیادی برای نصب دارند، آماده سازی بیشتری باید بر روی بدنه آن ها انجام شود. از این رو قیمت برای این مرحله نیز بالاتر می رود.
  • اگر بعد از مونتاژ تابلو برق نیاز به نصب آن در محیط های پر خطر باشد، باید برای افزایش امنیت آن بیشتر هزینه شود. در نتیجه قیمت مونتاژ تابلو برق در این صورت بالا می رود.
  • بالا یا پایین رفتن قیمت فلزات یا ارز است. این نیز بخاطر قطعات استفاده شده در تابلو برق است.
  • اگر مونتاژ تابلو برق به صورت تخصصی و برای یک هدف خاص انجام شود، نیاز به یک مونتاژ کار متخصص دارد. بنابراین این موضوع هم بر قیمت تاثیر می گذارد.
  • گاهی اوقات احتیاج است تا روی بعضی از تابلو برق ها قطعات جانبی مانند سیستم خنک کننده نصب شود‌. درواقع این نیز به مکان نصب تابلو برق و اندازه آن بستگی دارد. تابلو برق هایی که قطعات جانبی بیشتری دارند، قیمت مونتاژ نیز برای آن ها بالاتر است.

این لیست می تواند برای افرادی که قصد مونتاژ تابلو برق را دارند و کسانی که می خواهند آن را سفارش دهند بسیار موثر باشد.

قیمت و اجرت ساخت تابلو برق صنعتی چطور تعیین می شود؟

بعد از اینکه آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی را یاد گرفتیم و مونتاژ را انجام دادیم، نیاز است تا درباره اجرت مونتاژ تابلو برق صنعتی یا قیمت مونتاژ تابلو برق بدانیم. یکی از مهم ترین موارد بعد از ساخت قیمت گذاری تابلو است.

زیرا شما قصد فروش آن را دارید. البته ممکن است کارفرما در ابتدا از شما یک قیمت تقریبی بخواهد. شاید شما خود نیاز داشته باشید که از وی مقداری از مبلغ را در اول کار بگیرید. بنابراین نیاز است تا قیمت گذاری را هم آموزش ببینید. برای تعیین اجرت مونتاژ تابلو برق عوامل زیادی تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید تجهیزات با برند خارجی را خریداری کنید. یا ممکن است کارفرما از‌ شما این را بخواهد از این رو برند روی قیمت تاثیرگذار است.

هم چنین اندازه تابلو برق و وظیفه آن نیز برای قیمت گذاری موثر است. هرچقدر تابلو برق سه فاز بزرگتر باشد تجهیزات بیشتر و قیمت بالاتری دارد. فریم نیز بر روی قیمت تابلو برق تاثیر دارد. درواقع نوع فولاد جعبه و سوراخکاری هایی که روی آن انجام می شود برای قیمت گذاری تاثیر دارد. در آخر نیز اجرت خود سازنده در نظر گرفته می شود که بر اساس پیچیده بودن تابلو برق و تلاشی که‌ برای آن می کند، می تواند متفاوت باشد.

سخن پایانی

مونتاژ تابلو برق و آموزش آن یکی از مهم ترین مواردی است که افراد دانش آموخته یا علاقمند در این رشته باید آن را یاد بگیرند. از این رو در این مقاله به صورت مرحله به مرحله این آموزش را به شما دادیم و سپس نکات مهم درباره آن را یادآوری کردیم. بعد از آن نیز درباره قیمت و اجرت ساخت صحبت شد.

مقالات مرتبط :

 
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page