• خانه
  • بلاگ
  • انواع سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق [استاندارد دمای داخل تابلو برق]
انواع سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق [استاندارد دمای داخل تابلو برق]

انواع سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق [استاندارد دمای داخل تابلو برق]

سیستم خنک کننده تابلو برق یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در ساخت و تجهیز این وسیله مورد توجه قرار بگیرد. داخل تابلو برق به دلیل وجود تجهیزات برقی همیشه دمای بیشتری نسبت به بیرون دارد؛ به همین دلیل باید سیستمی تعبیه شود تا دما را متعادل ‌کرده و از آسیب رساندن به تجهیزات جلوگیری کند.

ضرورت وجود این سیستم ما را بر آن داشت تا در این مطلب از وبسایت ساتل تابلو آسیا انواع سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق را معرفی کنیم، هم‌چنین استاندارد دمای داخل تابلو برق را نیز بیان کرده و اطلاعات لازم در این مورد را برای مخاطبان ارائه دهیم‌.

اهمیت استفاده از سیستم خنک کننده تابلو برق

قبل از اینکه درباره سیستم خنک کننه تابلو برق و انواع آن صحبت کنیم، بهتر است درباره اهمیت استفاده از آن بدانیم. در بالا بیان کردیم که داخل تابلو برق‌های صنعتی به دلیل وجود تجهیزات برقی زیاد و فعالیت بالا ممکن است بسیار گرم شود.

 هم‌چنین این گرما بیشتر اوقات بخاطر قرار گرفتن تابلو برق صنعتی در محیط گرم و یا در فصول گرم نیز هست. این تجهیزات به تعمیر و نگهداری مداوم نیاز دارند. وقتی دما در محفظه تابلو بالا می‌رود ممکن است وسایل الکتریکی داخل آن آسیب ببینند. در این شرایط ممکن است هزینه تعویض و یا تعمیر قطعات بالا رود. حتی ممکن است تابلو برق زمان زیادی از مدار خارج شود که این باعث ضرر خط تولید و یا کسب و کار می‌شود‌‌. پس وجود سیستم خنک کننده تابلو برق برای آن بسیار اهمیت دارد و ضروری است.

انواع سیستم های خنک کننده تابلو برق کدام اند؟

 همواره انواع و روش‌های مختلفی برای سیستم خنک کننده تابلو برق استفاده می‌شوند. درواقع هر تولیدی یا مکانی که تابلو برق سه فاز در آن وجود دارد باید بر اساس محیط یا تجهیزات، سیستم خنک کننده خود را انتخاب کند. در زیر انواع خنک کننده‌ها را توضیح می‌دهیم تا بتوان بهترین آن‌ها را انتخاب کرد.

دستگاه تهویه مطبوع

دستگاه تهویه مطبوع
دستگاه تهویه مطبوع

دستگاه‌های تهویه مطبوع با استفاده از یک سیستم چرخشی بسته، خنک کردن، رطوبت زدایی و تمیز کردن فضای داخل تابلو برق را انجام می‌دهد. هوای گرم شده توسط یک دمنده کشیده می‌شود سپس رطوبت و گردوغبار از آن حذف شده و به داخل تابلو برق باز می‌گردد.

مبدل های حرارتی

مبدل های حرارتی
مبدل های حرارتی

مبدل‌های حرارتی سیستم خنک کننده تابلو برق بدون کمپرسور و کم تعمیر هستند که دمای داخل تابلو را خنک می‌کنند. هم‌چنین این دستگاه هم داخل تابلو را عاری از آلودگی می‌کند. مبدل‌ها دو نوع هستند که هوا به هوا و هوا به آب نامیده می‌شوند. در هوا به هوا گردش هوا اتفاق می‌افتد و محیط از این طریق گرم می‌شود. در هوا به آب، آب هوا را خنک می‌کند.

خنک کننده ورتکس

خنک کننده ورتکس
خنک کننده ورتکس

خنک کننده ورتکس مانند تهویه مطبوع و مبدل‌های حرارتی نیست اما ساده‌تر از آن‌ها عمل می‌کند. در این وسیله یک گرداب جریان هوا ایجاد می‌شود که هوای فشرده شده بدون استفاده از کمپرسور سرد می‌شود. این خنک کننده‌ها مجهز به ترموستات نیز هستند.

دمای استاندارد تابلو برق چقدر باید باشد؟

بعد از اینکه درباره انواع سیستم خنک کننده تابلو برق دانستیم، بهتر است بررسی کنیم که دمای استانداردی که برای تابلو برق در نظر گرفته شده است چقدر است‌. کمیسیون بین المللی الکترونیک که به اختصار IEC نامیده می‌شود و وابسته به سازمان استاندارد است، برای دمای تابلو برق نیز شرایطی را تعیین کرده است.

بر این اساس دمای محیط برای نصب در فضای باز باید در مدت ۲۴ ساعت بیشتر از ۳۵ درجه سانتی گراد نباشد. در آب و هوای معتدل بیشترین دما ۴۹ درجه و کمترین ۲۵- درجه است. هم‌چنین کمترین دما در مناطق با آب و هوای سرد باید ۵۰- باشد. اگر قرار است تابلو برق در فضای بسته نصب می‌شود، دمای هوا باید در ۲۴ ساعت بیشتر از ۳۵ درجه نشود‌. بیشترین دمای مجاز ۴۰ درجه و کمترین آن ۵- درجه در فضای بسته است. خنک کننده تابلو برق موردیست که در خرید تابلو برق باید به آن توجه کرد.

کلام آخر

سیستم خنک کننده تابلو برق یکی از اصلی‌ترین اجزا است که باید در آن تعبیه شود‌. عده‌ای تصور می‌کنند محیط تابلو برق را خنک می‌کند. اما در این مطلب این موضوع را دانستیم که سیستم‌های مختلفی برای خنک کردن تابلو برق وجود دارند. به دلیل اینکه دمای تابلو برق باید همیشه به اندازه استاندارد باشد، استفاده از این سیستم‌های خنک کننده ضروری است.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page