• خانه
  • بلاگ
  • علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر چیست
علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر چیست

علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر چیست

سرج ارستر وسیله است که در مدارهای الکتریکی نصب می شود و می تواند دستگاه های الکتریکی متصل به مدار را در برابر هرگونه اضافه ولتاژ و صدمات ناشی از آن محافظت کند. به کمک این وسیله، بر اثر رعد و برق و صاعقه یا هر گونه اضافه ولتاژ دیگر، هیچ اسیبی به دستگاه های الکتریکی نخواهد رسید.

نصب سرج ارستر به این صورت است که بعد از فیوز در مدار قرار می گیرد. ما در این مطلب تصمیم داریم بررسی کنیم که علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر چیست. همراه ما باشید.

 سرج ارستر چگونه کار می کند؟

اجازه دهید قبل از بررسی اینکه علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر چیست، کمی با کاربرد و نحوه عملکرد این وسیله اشنا شویم. سرج ارستر به صورت موازی در مدار نصب می شود و یک سیم از آن به زمین متصل است. این وسیله هر زمان که ولتاژ اضافه ای ناشی از صاعقه یا هر مورد دیگر به مدار وارد شود، از طریق سیم ارت آن ولتاژ اضافه را به زمین منتقل می کند. به این ترتیب از جاری شدن اضافه ولتاژ و اسیب رسیدن به دستگاه های الکتریکی دیگر جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به این موارد می توان گفت وجود سرج ارستر در هر مدار و هر تابلو برق الزامی است و موجب تامین امنیت دستگاه ها خواهد شد.

علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر


علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر

حال به همین پرسش بر می گردیم که علت استفاده از فیوز قبل از سرج ارستر چیست؟

در مدار الکتریکی، قبل از سرج ارستر از فیوز استفاده می شود. در این صورت اگر جریان عبوری از مدار فرکانسی حدود 50 HZ داشته باشد، فیوز مدار را قطع خواهد کرد. چرا که عبور چنین جریانی با این فرکانس برای مدت طولانی از مدار از تحمل سرج ارستر خارج است.

در واقع سرج ارستر در برابر اتصال کوتاه موج سینوسی شبکه حساس بوده و این اتصال به سرج ارستر اسیب می زند. به عبارت ساده تر می توان گفت سرج ارستر از تمام مدار و دستگاه های متصل به آن محافظت می کند و فیوز از سرج ارستر!

 نکات مهم در انتخاب فیوز قبل از سرج ارستر


نکات مهم در انتخاب فیوز قبل از سرج ارستر

برای اینکه یک مدار کاملا استاندارد بوده و از امنیت دستگاه های متصل به آن اطمینان کامل حاصل شود، باید در انتخاب فیوز به اندازه کافی دقت کرد. ظرفیت و میزان جریان عبوری از فیوز باید متناسب با حداکثر جریان عبوری از سرج ارستر باشد. در این صورت می توان از تمام ظرفیت این دستگاه استفاده کرد.

اگر ظرفیت فیوز بیشتر باشد، احتمال اسیب دیدن سرج ارستر براثر اتصال کوتاه وجود دارد و اگر ظرفیت آن کمتر باشد، در عملکرد سرج ارستر اختلال ایجاد خواهد شد.

بهتر است برای انتخاب سرج ارستر و فیوز مناسب با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page