• خانه
  • بلاگ
  • چراغ سیگنال تابلویی چیست؟ انواع آن و کاربرد هرکدام به همراه نحوه نصب
چراغ سیگنال تابلویی چیست؟انواع آن و کاربرد هرکدام به همراه نحوه نصب

چراغ سیگنال تابلویی چیست؟ انواع آن و کاربرد هرکدام به همراه نحوه نصب

چراغ سیگنال تابلویی یکی از قطعات پرکاربرد تابلوهای برق توزیع و تابلو فرمان در صنعت برق است به آن لامپ خبر یا لامپ علامت دهنده نیز گفته می شود. در کنار سایز تجهیزات تابلو برق این چراغ نیز وظیفه خاصی بر عهده دارد که در این مقاله به آن می پردازیم.

چراغ سیگنال تابلویی چیست؟


 چراغ سیگنال تابلویی برای نشان دادن ولتاژ در مدار استفاده می شود و در دستگاه های صنعتی می تواند وضعیت دستگاه را از لحاظ روشن یا خاموش بودن و عیب آن را با علامت نشان دهد. ولتاژ نامی این لامپ در بازۀ 24 تا 230 ولت است و در جریان های AC و DC مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب چراغی که دارای ولتاژ نامی بیشتر از ولتاژ تغذیه باشد می تواند باعث افزایش عمر چراغ سیگنال گردد.

این چراغ در سه رنگ استاندارد قرمز، نارنجی و سبز طراحی و تولید می شود و دارای یک سرپیچ مخصوص خود است. هنگامی که در مدارهای فرمان از چراغ های علامت دهنده با ولتاژ و قدرت کم مانند لامپ های رشته ای 6، 12، 24 ولت و 2 تا 4 وات استفاده می شود نیاز به یک ترانسفورماتور نیز خواهد بود که محل نصب آن روی پایه چراغ است.

لامپ سیگنال تابلویی چه کاربردهایی دارد؟


چراغ سیگنال تابلویی با هدف های مختلفی به کار می رود و روشن شدن هر چراغ روی درب تابلو برق می تواند علامتی برای اپراتورها است.

  • نمایش جریان داشتن یا نداشتن برق در تابلو
  • نشان دهنده ارورها و خطاهای تابلو برق
  • نمایش وضعیت دستگاه از نظر روشن و خاموش بودن آن
  • نمایش وارد شدن خازن به مدار
  • نشان دهنده روشن بودن موتوری خاص
  • نمایش تریپ

انواع چراغ سیگنال تابلویی


در یک مدار لامپ سیگنال می تواند به شکل تکی یا با ترکیب لوازمی مثل شاسی‌ های استارت استپ، کلید سلکتوری و شاسی اضطراری استفاده شود. از لحاظ ظاهری ( ابعاد و شکل هندسی) انواع مختلفی چراغ سیگنال تابلویی تولید می شود. این چراغ ها از نظر قطر و ولتاژ به دو نوع تقسیم شده اند که هر یک بررسی می کنیم.

1. چراغ سیگنال بر اساس قطر

لامپ های سیگنال از لحاظ ابعاد به دو دسته ۱۶ و ۲۲ میلیمتری تقسیم می شوند که نوع ۲۲ میلیمتری آن ها در تابلوهای برق کاربرد دارند. برای نصب این چراغ ها در تابلو برق به ابزاری مانند پانچ، لیزر یا گردبر برای ایجاد سوراخی متناسب با ابعاد لامپ نیاز است تا به درستی در تابلو برق قرار گیرد.

2. چراغ سیگنال تابلویی بر اساس ولتاژ

 

برای تعیین ولتاژ چراغ سیگنال باید از ولتاژ مدار فرمان در سیستم برق آگاه بود که بر این اساس چراغ‌ های سیگنال در انواع ۲۴ ولت، ۴۸ ولت، ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ ولت تولید می شود. در مواردی که چراغ سیگنال LED استفاده شود نمی توان آن ها را تعویض کرد ولی در لامپ سیگنال رشته ای امکان تعویض چراغ سیگنال وجود دارد.

نصب چراغ سیگنال تابلویی

 

برای نصب چراغ سیگنال تابلویی باید سوراخ‌هایی با قطر ۸ میلی‌متر، ۱۲.۱۶، ۲۲ یا ۳۰ میلی‌متر در سطح کار توسط پانچ یا لیزر ایجاد شود. با توجه به ابعاد چراغ باید قطر سوراخ ها را تعیین کرد. روی بدنه تابلو برق باید به صورت استاندارد یک سوراخ ایجاد نمود و لامپ سیگنال را در سوراخ قرار داد. در بعضی موارد به صورت داخلی و بر روی ریل های استاندارد می توان چراغ سیگنال تابلویی را نصب کرد.

جمع بندی

لامپ سیگنال تقریبا بر روی بیشتر دستگاه های صنعتی، انواع تابلوهای برق مانند تابلو برق مخابرات، تابلو برق صنعتی و تابلو برق ماینر، تابلوهای برق توزیع و شبکه ها نصب می شود. وظیفه این چراغ نمایش ارورها و خاموش و روشن بودن دستگاه به کاربر است.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page